Ta ansvar, statsråd!

Det er ansvarsfraskrivelse av statsråd Torbjørn Røe Isaksen å kreve at foreldre må ta ansvar for å finne en barnehage som har god nok kvalitet.

Publisert Oppdatert

På vg.no 24. februar 2016 sto det å lese at det er store forskjeller på kvaliteten i barnehagene i Norge. En av oppfordringene kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen kommer med er at foreldrene bør bruke mer tid på barnehagevalget.

Dette mener jeg er ansvarsfraskrivelse, det bør ikke være foreldrenes ansvar å måtte gjøre forundersøkelser i barnehagene, det bør heller være Kunnskapsdepartementet sitt ansvar å sikre at kvaliteten i barnehagen er god nok og så lik som mulig.

Et av tiltakene statsråd Isaksen foreslår er flere barnehagelærere. Det er noe jeg kan støtte, men det er ikke det endelige og enhetlige svaret. Det kan ikke bare være kvantitet som gjelder, det må også være kvalitet hos dem som skal kvalitetssikre barnehagen.

Med andre ord må det være kvalitet i barnehagelærerutdanningen. Jeg har tidligere stilt spørsmål ved hvorfor barnehagelærerutdanningen får 15.000 mindre per student i året sammenlignet med grunnskolelærerundantigen, dette til tross for at barnehagelærerutdanningen er dyrere å drive. Barnehagelærerens kompetanse er viktig, men tydeligvis ikke så viktig…?

Professor Leif Hernes, som deltar i forskingsprosjektet «Blikk for Barn»> ved HiOA, har uttalt følgende til utdanningsnytt.no 13.12.15:

Det bør ikke være foreldrenes ansvar å måtte gjøre forundersøkelser i barnehagene, det bør være departementets ansvar å sikre at kvaliteten er god nok. 

Iselin Dagsdotter Sæterdal

«Innholdet i barnehagen er viktig, men nedprioritert. Det å ha pedagoger som kan noe om et fagfelt som for eksempel musikk er viktig. I dag er barnehagelærerutdanningen for enkel og overflatisk. Ansatte i barnehagen bør ha spesialkunnskap både når det gjelder målgruppen så vel som innhold. Det handler om å ha en kompetanse».

I Khrono 17. desember 2015 kunne vi lese at studentene ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) opplever mangler i sin utdannelse som følge av kutt i både undervisning og krav i praksis. Blant annet har flere av fordypninger ved HiOA blitt avviklet, og før jul var fordypning i småbarnspedagogikk vurdert lagt ned. Dette til tross for at forskere på feltet påpeker at det er behov for spesialkompetanse på de yngste barna.

Ifølge Hernes (utdanningsnytt.no 13.12.15) har andelen barn under tre år økt med over 32 prosent de siste 25 årene. Spørsmålet er om barnehagelærere kan kvalitetssikre barnehagen dersom utdanningen ikke gir tilstrekkelig kunnskap om det?

Torbjørn Røe Isaksen og Kunnskapsdepartementet: Jeg oppfordrer dere til å heve middeltildelingen til barnehagelærerutdanningen. Det er vi som skal kvalitetssikre barnehagen!

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS