Illustrasjonsbilde av studenter fra fadder-kick off på Høgskolen i Oslo og Akershus i 2015. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Utdanning skal ikke betales av internasjonale studenter

Tina Alvær glemmer at internasjonale studenter er en ressurs, skriver Karen Ane F. Skjennum i dette innlegget i debatten om skolepenger for internasjonale studenter.

Publisert Sist oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

La meg starte med at Tekna Student stiller seg bak mye av det Tina Alvær fra Den konservative studentforening (Høyres studentlag i Oslo) skriver om studentvelferd. Alvær skriver at Høyre i helga vedtok en politikk for å ivareta studentenes interesser, og videre trekker hun frem blant annet 11 måneders studiestøtte, økning i antall studentboliger og bedre vilkår for studenter med barn. Dette er politikk Tekna Student også stiller seg bak. Både Unge Høyre og Tekna Student har signert Ungdomskravet 2017 sammen med en rekke andre partier, organisasjoner og NSO.

Tematikken i mitt opprinnelige debattinnlegg hviler på det prinsipielle standpunktet om hvorvidt man som student skal måtte betale for utdanning i Norge. Alvær får det til å høres ut som om velferdspolitikken både Tekna Student og Unge Høyre er enige om kan finansieres dersom vi innfører skolepenger for utenlandske studenter. Men valget står ikke mellom studentvelferd eller gratisprinsippet, det finnes også andre budsjettposter.

Kvaliteten i utdanning er en investering for fremtiden, og kvaliteten i norsk høyere utdanning skal ikke finansieres av internasjonale studenter. Stor konkurranse om å søke seg inn på studier bidrar til at de mest kvalifiserte studenter kommer inn. Gjennom å sikre at internasjonale og norske studenter med høyest faglig kompetanse kan søke seg inn på høyere utdanning i Norge uavhengig av betalingsevne, sikres indirekte et høyt nivå på fagmiljøet. Smarte, motiverte hoder er viktigere enn størrelsen på lommeboka.

Alvær trekker frem at Høyre har programfestet videreutvikling av ordninger som støtter opp under fremragende miljøer innen utdannelse, forskning og innovasjon. Tekna mener at oppbygning av fremragende fagmiljøer er avgjørende for å skape innovasjon og verdiskapning. Men fremragende miljøer skapes ikke i et akademisk lukket miljø uten internasjonalisering. Innføring av skolepenger for internasjonale studenter blir en logisk brist i argumentasjonen og målet om fremragende miljøer i norsk høyere utdanning.

Tina Alvær poengterer at «ingenting er gratis». Det er sant, men kompetanse kan ikke nødvendig måles i kroner og øre. Hun glemmer dessuten at internasjonale studenter er en ressurs. Den kompetansen som utvikles i møte mellom mennesker med ulikt faglig perspektiv i et akademisk miljø, den kommer samfunnet til gode som helhet. Kompetansen bidrar til verdiskapning, innovasjon og gode løsninger i et lengre perspektiv. Dette gir økonomisk gevinst i det lengre løp. Verdien som et internasjonalt fagmiljø tilfører samfunnet bør ikke neglisjeres.  

Kompetanse kan ikke nødvendig måles i kroner og øre.

Karen Ane F. Skjennum

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS