Nokut direkte: Hvordan få til god praksis
Frokost. Nokut arrangerer ny debatt om praksis torsdag 17. oktober. Nå på Høgskulen på Vestlandet, og du følger møtet her fra klokken 08.00.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
(Følg Nokut-frokosten direkte fra klokken 08.00 torsdag 17. oktober nederst i saken.)
Det siste året har Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (Nokut) gjort et grundig arbeid for å øke kunnskapsgrunnlaget om praksis i høyere utdanning.
Studenter, myndigheter og utdanningsinstitusjoner har ytret ønske om mer praksis i høyere utdanning, og blir trukket frem som et viktig virkemiddel for å sikre arbeidslivsrelevans for studentene, både i fag med lovpålagt praksis og i fagene det tradisjonelt ikke har vært brukt like mye.
Samtidig vet man at det kan være en vanskelig læringsform å mestre.
Høgskulen på Vestlandet (HVL ) har mye erfaring med praksis og har fag med både lang og kort praksistradisjon. Som institusjon har de også jobbet mye med å skape bedre praksis for studentene sine og har også en egen praksissatsing.
Hele kunnskapsgrunnlaget på et sted
— Samtidig vet vi at kvalitetsnivået på praksis er varierende. Vi har imidlertid visst mindre om hvorfor det er slik, sier administrerende direktør i Nokut, Terje Mørland.
Det er bakgrunnen for at Nokut-prosjektet Operasjon praksis har tatt et grundig dypdykk i praksistilstanden. Kunnskapen er samlet i en rapport.
Administrerende direktør Terje Mørland trakk fram ved lansering av rapport:
— Arbeidet vi har gjort gir oss et godt grunnlag for å si hva som fungerer og hva utfordringene er. Jeg mener at alle med en interesse for praksis i høyere utdanning burde lese denne rapporten, legger Nokuts administrerende direktør Terje Mørland, vekt på.
Debatt fra vest
Torsdag morgen er det klart for frokost fra Høgskulen på Vestlandet (HVL).
På frokostmøte vil Nokut blant annet snakke om lærerutdanningen og samarbeidet HVL har med Skranevatnet skole.
Dette er også et praksisprosjekt som går ut på at lærerstudenter fra to av 1. klassene ved HVL har praksis på samme skole, over to år. Det betyr bedre kjennskap til skolen de er på – og skolene blir bedre kjente med dem.
På frokostmøte kommer Marianne Ingebrigtsen rektor fra Skranevatnet, Dag Olav Larsen profesjonsveileder fra HVL og Guro Tennefoss Fiske HVL-student som har vært i praksis på Skranevatnet.
HVL har også etablert en satsing med å få på plass lærerutdanningsskoler- og barnehager langs hele Vestlandet for å styrke samarbeidet mellom lærerutdanningsinstitusjonene, barnehagesektoren og skolene.
Klare indikasjoner på manglende sammenheng teori og praksis
Programansvarlig for grunnskoleutdanningene på HVL, Bodil Kjesbo Risøy, skrev på bloggen sin i desember blant annet:
— Det både skrives og snakkes mye om hvor stor avstand det er mellom høgskolen og grunnskolen. Jeg vil få frem at dette er noe vi tar på alvor og virkelig jobber hardt med å knytte tettere bånd mellom.
Hun trakk fram at i Nokuts rapport «Til glede og besvær – praksis i høyere utdanning» stilles det spørsmål om praksis i høyere utdanning er noe man snakker opp, men handler ned. Fra rapporten, som baserer seg på resultater fra Studiebarometeret fra 2016, framkommer det klare indikasjoner på manglende sammenheng mellom teori og praksis.
Og Risøy la til:
— Dette er en kjent utfordring for oss som driver lærerutdanning. Vi har derfor etablert flere arenaer med fokus på sammenheng mellom teori og praksis for studentene i grunnskolelærerutdanningene. Takket være godt samarbeid med partnerskapsskolene fikk vi til dette.
Følg frokosten her fra 08.00:
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!