Sykepleierspillet

Har utviklet brettspill for sykepleierstudenter

Tre utdannende sykepleiere har utviklet et brettspill som en alternativ læremåte for sykepleierstudentene - og andre helsearbeidere.

Her kan du se esken til brettspillet som skal fungere som en læringsressurs for sykepleierstudenter og helsearbeidere.
Her kan du se esken til brettspillet som skal fungere som en læringsressurs for sykepleierstudenter og helsearbeidere.
Publisert Oppdatert

Sykepleierkollegaene Kaja Bast Sørsdal, Martin Brønner og Ane Haugvaldstad Walle har som selskapet Fagspill AS, utviklet «Sykepleierspillet» som er i produksjon nå, og skal være leveringsklart i slutten av august.

Fakta

Om Sykepleierspillet

Om Sykepleierspillet
  • Quiz-basert brettspill
  • 770 spørsmålskort
  • Spørsmål i kategoriene: anatomi, fysiologi, biokjemi og sykdomslære
  • Utviklet med prosjektstøtte fra Lovisenberg diakonale høgskole

(Foto: Fagspill AS)

Spillet er quiz-basert og er rettet hovedsakelig mot sykepleierstudenter og sykepleiere, men også andre helsearbeidere skal kunne få nytte av det, skriver utviklerne på sin nettside.

— Først og fremst var det et behov fordi strykprosenten er så høy som den er på sykepleierstudiet, sier den ene utvikleren av spillet, Martin Brønner til Khrono.

Utviklerne har tatt utgangspunkt i Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (Nokut) sine nasjonale læringsmål for sykepleierutdanningen.

Selve brettet til spillet.
Selve brettet til spillet.

Kompetanseutvikling i sentrum

Utviklerne trekker fram kompetanseutvikling, ikke bare blant studenter, men også for ferdig utdannende som en viktig del av spillet. De så et behov for bedre læringsmåter for sykepleierstudenter som sliter med noen av fagene i studiet.

LES VIDERE ETTER ANNONSEN

FÅ NYHETER PÅ MOBILEN
Last ned Khrono-appen!

Download on the App Store Tilgjengelig på Google Play

— Hvorfor var det et behov for dette spillet?

— Vi har fokusert på to fagområder, der den ene er de naturvitenskapelige emnene. De har sykepleierne tidlig i studieløpet, og resulterer i at noen studenter blir hengende etter i studieløpet. For det første fordi de må konte og ta opp eksamener, for det andre fordi de kanskje ikke har fått kunnskapen om emnene som ligger som grunnsteinen i studiet, sier Brønner.

— På den andre siden er fordi vi som sykepleiere har manglet rom for kompetanseutvikling. Dette er et tiltak for studenter som gjør læringa lettere og morsommere, og et tiltak for kompetanseutvikling for sykepleiere i arbeidslivet.

— Hva var mest spennende med å utvikle et spill som skal brukes til læring?

— Det mest spennende har vært å teste ut spillet på studenter. Å ta det fra idé til produkt med hjelp av kundegruppa, som er sykepleierstudenter, og å utvikle det i tråd med hva de trenger, sier Brønner.

— Noe av det mest spennende har også vært å skape noe fra idé til produkt, og alt det innebærer. Alt fra å skape et AS til design og så videre, avslutter utvikleren.

Powered by Labrador CMS