Statsråd Iselin Nybø er fornøyd med at 48 halvstuderte lærere er i gang med ferdigutdanning i nord. Foto: Siri Øverland Eriksen
Statsråd Iselin Nybø er fornøyd med at 48 halvstuderte lærere er i gang med ferdigutdanning i nord. Foto: Siri Øverland Eriksen

Halvstuderte lærere slipper krav om 4 i matematikk

Lærerstudiet. 48 personer får i høst mulighet til å fullføre lærerutdanningen sin. De slipper unna kravet om karakteren 4 i matematikk.

Publisert   Sist oppdatert

Regjeringen melder om at 48 personer som jobber i skolen, men som ikke har fullført lærerutdanningen i høst kan starte på et skreddersydd studietilbud ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet og Nord universitet. Målet med forsøksordningen er få flere utdannede lærere.

Dette betyr at Nord-Norge kan få nesten 50 flere kvalifiserte lærere bare gjennom første opptak på denne ordningen.
Iselin Nybø
Forsknings- og høyere utdanningsminister (V)

Det er første gang det tilbys et tilrettelagt studieløp for de som allerede har minst 150 studiepoeng fra allmennlærerutdanning eller fireårig grunnskolelærerutdanning, men som av ulike grunner ikke har fullført.

En kartlegging de to universitetene har gjort viser at det er cirka 200 personer som har minst 150 studiepoeng fra en fireårig allmennlærer- eller grunnskolelærerutdanning. Dette er personer som har gått på disse utdanningene, men ikke har fullført.

22 søkere som er kvalifisert har allerede søkt og har takket ja til å begynne på forsøksordningen ved UiT og ved Nord universitet er det 26 personer som er kvalifisert for å begynne på ordningen, skriver Kunnskapsdepartementet i en pressemelding.

Vil ikke bli omfattet av 4-er krav

Khrono skrev om pilotprosjektet i juni. Professor emeritus ved Universitetet i Oslo, som har engasjert seg i debatten om 4-er-kravet i matematikk for lærerstudenter, skrev i kommentarfeltet under saken at han lurte på om det kreves 3,5 i snitt, og 4 i matematikk for å bli tatt opp ved dette studieprogrammet, eller om hvem som helst som har 150 studiepoeng kan bli tatt opp.

Kunnskapsdepartementet har nå svart Khrono på dette spørsmålet og fått til svar at det ikke vil bli stilt et slikt krav, ettersom de det gjelder i sin tid ble tatt opp på lærerstudiet da det ikke var et krav om karakteren 4 i matematikk. Disse studentene vil heller ikke studere på masterprogrammet.

Seniorrådgiver i Kunnskapsdepartementet, Ajfer Husejin, legger samtidig til i en epost at: «Studenter som ønsker å begynne på den femårige grunnskolelærerutdanningen som ble implementert i 2017, må søke opptak på vanlig måte og møte dagens krav. Det kan ikke tas inn nye studenter, dvs. studenter som ikke tidligere er tatt opp til grunnskolelærerutdanningen/allmennlærerutdanningen har fullført minst 150 studiepoeng, til ordningen.»

Skal dele sine erfaringer

— Dette betyr at Nord-Norge kan få nesten 50 flere kvalifiserte lærere bare gjennom første opptak på denne ordningen. UiT og Nord universitet har hatt kort tid på seg for å gjøre det nye studietilbudet kjent, men interessen viser at dette er et etterlengtet tilbud, sier forsknings og utdanningsminister, Iselin Nybø.

Hun sier videre at UiT og Nord universitet skal dele erfaringene de gjør med forsøket med andre universiteter og høyskoler slik at flere institusjoner etter hvert også kan delta i ordningen.

Studentene som tas opp til ordningen har ulike forutsetninger. Noen mangler bare ett fag, og kan fullføre på kort tid. For enkelte er det bare bacheloroppgaven på 15 studiepoeng som mangler før de kan få tittelen grunnskolelærer.

Alle som skal delta i ordningen må fullføre fireårig grunnskolelærerutdanning innen 2025. Nord universitet og Universitetet i Tromsø har fått til sammen 4,3 millioner kroner til planlegging og gjennomføring av pilotprosjektet.

Det er om lag 400 lærerårsverk som blir utført av ukvalifiserte i Nordland, Troms og Finnmark, men andelen er lavere i år enn i fjor. I Finnmark gikk andelen ned fra 9,6 til 9,5 prosent, i Nordland fra 7,3 prosent til 6,9 prosent, og i Troms fra 6,5 prosent til 6,0 prosent. Det betyr at det har vært en økning på 65 årsverk i Nord-Norge som blir utført av lærere som oppfyller kompetansekravene.