Delegeringens velsignelse
Jørn Wroldsen legger vekt på strategisk felles planarbeid kombinert med god delegering og fordeling av ansvar når han forteller om framgangen for Høgskolen i Gjøvik.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Jeg har vær rektor ved Høgskolen i Gjøvik i snart 15 år. Det har vært en fantastisk morsom reise. Selvsagt har det vært mye arbeid og – til tider – vanskelige prosesser. Men, i ettertid er takknemlighet og glede det som først dukker opp når jeg tenker tilbake.
Jeg har vært så heldig å ha denne jobben i en tidsepoke der høgskolen har hatt en nesten utrolig utvikling. Vi har hatt stor vekst i studenttallet. Vi har gått fra å være en liten høgskole som primært tilbød ingeniør-og sykepleierutdanning, til en middels stor høgskole som tilbyr utdanninger på både bachelor, master og phd-nivå. Og samtidig har vi bygd opp aktive forskningsgrupper med sterke internasjonale samarbeidsrelasjoner. I dag nevnes Høgskolen i Gjøvik ofte når sentrale politikere og næringslivsledere skal trekke frem gode eksempler på at det går an å få til noe selv om du ikke er et stort universitet eller ligger i en stor by.
Når noen spør meg hvordan «jeg har fått det til», reagerer jeg på spørsmålsstillingen. Det er ikke snakk om at «jeg har fått til» noe. Det er snakk om at høgskolen, gjennom alle sine dyktige ansatte, har fått til noe. Men, slike spørsmål trigger selvsagt noen refleksjoner. Og jeg vender alltid tilbake til betydningen av delegering. Jeg har selvsagt en sterk formell rolle som rektor. Men, jeg får ikke til noe hvis ikke mine nærmeste medarbeidere lykkes. Og, jeg vet at den beste motivasjonen for å gjøre en god innsats har du hvis du jobber med de oppgavene du brenner for.
Derfor har jeg stor tro på en to-trinns prosess der vi former strategier og planer sammen, og deretter gir ansvaret for gjennomføring til de som selv har lagt planene. Svært sentralt er det at en får til gode og involverende strategiprosesser som staker ut tydelige mål og som blir godt forankret i organisasjon, ledelse og styre. Det skaper trygghet i organisasjonen og ledergruppen og er en viktig forutsetning for delegering av ansvar.
Jeg får ofte høre av mine nærmeste medarbeidere at de synes det er ok å bli vist stor tillit, og å få ansvar og myndighet. Jeg ser med glede på de gode resultatene de skaper! Det er vel slik vi får det til…
Jeg vender alltid tilbake til betydningen av delegering. Jeg har selvsagt en sterk formell rolle som rektor. Men, jeg får ikke til noe hvis ikke mine nærmeste medarbeidere lykkes.
Jørn Wroldsen
(Norsk studentorganisasjon (NSO) har landsmøte i helgen og skal blant annet diskutere ledelse og styring i universitets- og høgskolesektoren. I den forbindelse har de invitert sentrale ledere i sektoren til å blogge om temaet. Innlegget er gjengitt med tillatelse fra begge, og er også publisert på sidene til NSO).
Her er de andre bloggene i samme serie:
- Anne Husbekk, rektor ved UiT: Valgt eller tilsatt - morsomt og utfordrende
- Berit Kjeldstad, prorektor NTNU: Vil ha kulturendring med studenter på laget
- Kyrre Lekve, tidligere NIFI nå Simula-senteret: Ledelse er å prioritere
- Hallgeir Gammelsæter, rektor Høgskolen i Molde: Oppkomling
To andre aktuelle kronikker om ledelse:
NSO vil ha innovasjon i studietiden
Dag Rune Olsen og Ole Petter Ottersen: Vi er valgte og vi leder!
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!