nye studier

Gir gamerne akademisk veg til utdanning og yrkesliv

På Universitetet i Agder har gaming fått en ny status. De starter en bachelor som forsøker å skape en yrkeskarriere av spilltimene foran skjermen.

Sindre Rygg er lærer på Arna videregående skole i Bergen, men studerer også gaming.
Publisert

Hørt om akademisk e-sport? Ikke det ? Til neste høst starter Universitetet i Agder et bachelorstudium med mål om at gamere og andre spillinteresserte kan bruke sine ferdigheter i en framtidig yrkeskarriere.

— Vi innførte studieprogramfag i videregående skole i e-sport for 4-5 år siden. Samtidig krever vi 60 studiepoeng for å undervise i disse fagene. Vi fikk mange henvendelser fra skoler som lurte på hvor fort vi kunne komme i gang med å utdanne lærekrefter, sier førstelektor Rune Andersen ved UiA.

33.000 i semesteret

Han er studieprogramleder for akademisk e-sport ved universitetet, og ansvarlig for bachelorstudiet som skal startes høsten 2022. Dette krever tid å få etablert, men et kortere etter- og videretudanningstilbud kunne startes allerede i høst.

— Det vi kunne gjøre var å etablere et etter- og videreutdanningstilbud på 60 studiepoeng, men det må selvfinansieres. Studentene betaler 33.000 kroner i semesteret. Likevel var det fulltegnet i løpet av to uker, sier Rune Andersen.

Gaming-ferdigheter viktige

På Arna videregående skole utenfor Bergen er Sindre Rygg lærer, men også en av studentene som går på ettårsstudiet i e-sport ved UiA. Han mener ferdighetene elevene lærer i spill definitivt kan benyttes i mange deler av yrkeslivet.

— Manpower ser etter mennesker med bakgrunn fra gaming. De har sett at det finnes overførbare egenskaper til andre yrker, sier Rygg.

Fakta

E-sport-utdanning

  • De fleste folkehøyskoler har nå e-sport programmer
  • Nærmere 20 videregående skoler over hele landet har programfag i e-sport innenfor studiespesialisering
  • Linjer innenfor idrettsfaglig utdanning
  • Nærmeste høyere utdanning er bachelor i sportslig ledelse
  • Internasjonalt:: Over 2000 skoler i nasjonalt nettverk USA
  • Nesten 300 universiteter verden over har esport som fag.

Han nevner lyd og bilde-bransjen, flygeledelse og militære yrker der bruken av droner øker.

— Pluss at evnen til å samarbeide og kommunisere vil være viktig i mange yrker og gjøre deg mer attraktiv, sier Sindre Rygg.

Selv vil han med ett års videreutdanning få godkjent kompetanse som underviser i videregående skole.

Parallell til sjakk

— E-sport er gaming med definerte rammer. Her på toppidretten ved Arna VGS lærer vi mye om kosthold, ernæring, livssstil og søvn. Det vi lærer på universitetet er mye av det samme, men langt dypere. Alt som har med streaming å gjøre, kunnskap om lyd og bilde, men også det psykologiske aspektet. Hvordan mennesket tenker i gitte situasjoner, forteller Rygg.

Ved Arna videregående skole er det 50 som tar e-sport innen programfaget toppidrett.

Rygg trekker parallellen til sjakk og den store interessen dette spillet har fått. Mange e-sport-spill har likheter med sjakk, der spillerne må ta avgjørelser, velge strategier fremover, analyser og tenke mange trekk.

— Spillet Dota ligner en del på sjakk og har 400 millioner kroner i premiepotten i VM. Det er mye penger. Til og med de som kommer på 16. plass får med seg 15 millioner kroner. Så dette er noe man kan leve av, sier Sindre Rygg.

Selv er har han vunnet NM i spillet Counterstrike. Han var også med og kapre fjerdeplassen i et verdensmesterskap i dette spillet.

Hva er akademisk e-sport?

På det ferske ettårs-studiet ved UiA er studentene mellom 19 og 46 år.

— Mange er lærere i videregående skole i dag og tar videreutdanning selv. Men vi har også spillentusiaster, noen med mastergrad i idrett og folk fra næringslivet, sier Rune Andersen.

— Så hva er egentlig akademisk e-sport?

— Det finnes tre definisjoner. Du har gaming, der formålet er å ha det gøy. Altså ren underholdning. Så er det kompetitiv e-sport. Når man begynner å jobbe i lag, og det er snakk om samarbeid. Det kan være Minecraft der man sitter sammen og jobber med oppgaver, til toppidrett, der fotballspillet FIFA er blitt OL-gren i Paris i 2024. Poenget er at du må være del av et fellesskap og jobbe som et lag.

Det har være diskusjoner innan på universitetet, innrømmer førstelektor Rune Andersen ved Universitetet i Agder.

— Dette kan eksempelvis være fotballspillet FIFA?

— Definitivt. Husk på at finalen i spillet League of Legends i fjor trakk mer mennesker enn Superbowl. Det var over 200 millioner mennesker som fulgte finalen. Finansmagasinet Forbes beregner omsetningen i dette markedet til 149 milliarder dollar i fjor, sier Rune Andersen.

— Hva blir da den akademiske e-sporten?

— Akademisk e-sport vil si at en bruker e-sport som grunnlag for å trene ferdigheter og kompetanser som brukes i ikke-spillbaserte sammenhenger. Det være seg kommunikasjonsmessige ferdigheter, hånd/øye koordinasjon, teknologiutvikling eller innenfor helse og rehabilitering.

Ikke i akademia?

Andersen forklarer at universitetene har sett mange overførbare kompetanser. En ting er såkalt ESL, emotional and social learning skills, men også det å ta beslutninger raskt, samarbeidsevner og sette sammen lag.

— Det er der vi jobber. Vi jobber ikke for å utdanne gamere, men utdanne folk som bruker gaming som grunnlag for å utvikle kompetanser andre steder.

— Får dere ikke spørsmål om man trenger et slikt studium på et universitet?

LES VIDERE ETTER ANNONSEN

FÅ NYHETER PÅ MOBILEN
Last ned Khrono-appen!

Download on the App Store Tilgjengelig på Google Play

— Ja, det får vi selvfølgelig. Mitt svar er definitivt. Dette er en raskt voksende næring som har en bredde vi ikke har sett ennå. Skal man kunne utdanne og bruke disse ferdighetene på en fornuftig måte må høyere utdanning ta tak både utdannings- og forskningsmessig. Hva kan det brukes til, hva er farene og fordelene med dette, sier Andersen.

Han forklarer også at det har vært diskusjoner innad på Universitetet i Agder.

— Når jeg tok kontakt med helse- og idrettsvitenskap var tilbakemeldingene heller kalde, kan du si. Man har liten lyst til å lære folk å sitte stille, sier Andersen.

Mange ferdigheter

Han er ikke i tvil om at en satsing på e-sport er fornuftig.

— Jeg er selv almennlærer med spillmetodikk og didaktikk som interesse. Men mitt fokus er at folk skal lære. Jeg elsker å se de spille og hvordan de bygger opp kompetanse på. Her sitter en ny generasjon med kjempetalent og en kompetanse som vi ikke har hatt mulighet til å kvantifisere. De kommer ut fra skolen med ferdigheter innen språk, kommunikasjon, kreativitet og samarbeid som er langt bedre enn mange andre, sier Andersen.

— Og e-sport går ikke over?

— Hehe, det er bare å gå inn på skatteetaten.no. Der er e-sport og gaming gjort til et valg når det gjelder skattbar inntekt. Når Skatteetaten lager en kategori går jo dette ikke over med det første.

Idrettsutdannelse

Ved Universitetet i Bergen hilser spillforsker Kristine Jørgensen e-sporten velkommen.

— Som spillforsker er jeg glad for et det kommer initiativer på høyere nivå. Dette handler om å integrere spillforståelse i samfunnet ellers og sørge for at man får denne typen kunnskap gjennom utdanning, sier Jørgensen, som er professor ved Institutt for informasjon- og medievitenskap.

Hun driver forskning på dataspill.

— Så kan man stille spørsmål ved hvorfor dette studiet ikke legges til Idrettshøgskolen. For meg ser dette ut som en idrettsutdannelse, sier Jørgensen.

Hun understreker samtidig at idrettsvitenskap er et akademisk fag.

— Man behøver ikke å være idrettsutøver selv for å ha en akademisk vinkling og en akademisk forståelse for idrett. Og det er vel der UiA ønsker å plassere seg med dette studiet, sier Jørgensen.

Langt bak

Hun påpeker at hun ikke kjenner til tilbudet av e-sport utdannelser internasjonalt.

— Men det er klart at når det gjelder spillutdannelser har Norge ligget bak. Vi trenger ikke å gå lengre enn til Sverige og Danmark for å se at dataspill er en åpenbar akademisk disiplin med både bachelor og masterutdannelser, sier Jørgensen.

Hun mener UiA treffer ved å starte med e-sport.

— Jeg oppfatter at de er ganske unike med dette. Og skal man ha suksess ved å starte noe nytt må det representere noe eget. Man kan ikke levere det alle andre gjør, sier Kristine Jørgensen.

Powered by Labrador CMS