På under et år har HiOA Gaming rukket å bli en av Høgskolen i Oslo og Akershus mest populære studentorganisasjoner. Gamingtrenden øker over hele verden. Foto: Øyvind Aukrust

Her er gaming stuerent, og nerdene er kule

Konkurranseånden har samlet omtrent 70 studenter på Høgskolen i Oslo og Akershus en lørdag kveld. Ikke for å konkurrere i fotball eller lacrosse, men verdens største online dataspill: League of Legends.

Publisert Sist oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er lørdag kveld. Nærmere 70 personer har møtt opp på Kroa på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Med seg har de drasset på bærbare og stasjonære PC-er, tastatur, headset, spillkonsoller og brettspill. Lokalets vanlige teft av øl er byttet ut med kaffe, pizza og Red Bull.

De sitter klemt sammen bak store, lysende dataskjermer. Studenter som skal bli barnehagelærere, ingeniører og en medisinstudent. Noen er også elever på videregående. De har samlet seg rundt én felles interesse: Gaming.

Det er LAN på HiOA. 

Local Area Network står LAN egentlig for. I dette tilfellet er det snakk et datatreff. Årets første datatreff for HiOA Gaming.

— Det at høgskolen synes det er greit at vi er her, og ser på svette gamere som noe stuerent, taler for seg selv, sier studentforeningens leder, Kristian Munter Simonsen.

— Gaming appeller nok til mange unge i dag.

Lavterskeltilbud

— Det er mange som tror vi er mer hardcore enn det vi faktisk er, sier Helene Kassandra Juterud.

Hun er nestleder i HiOA Gaming, og har slått seg ned ved inngangen til Kroa, med sin egen bærbare PC. Med seg har hun et varmt teppe og en pute — det skal bli sent, erklærer hun.

Stadig vekk må hun se opp fra spillet på PC-skjermen for å delegere arbeidsoppgaver.

— Vi ønsker å nå ut til alle, ikke bare de mest ekstreme gamerne. Derfor satser vi på spill alle har spilt, og vi vil at det skal være plass til alle. Det er også flere jenter som er med; bare i HiOA Gaming sitt styre er nesten halvparten jenter, forteller Juterud.

Vikingskipet

Ordet LAN ble først tatt i bruk på 2000-tallet, etter den utvidede bruken av begrepet LAN-party. Det beskriver at flere som spiller dataspiller kommer sammen, og spiller over et felles, lokalt nettverk.


Noen av de populære spill blant LAN-ets deltagere var League of Legends og Super Smash såvel som brettspill som Dungeons and Dragons.

I Norge er det mest kjente datatreffet The Gathering, bedre kjent som TG, som finner sted hver påske i Vikingskipet i Hamar. Den første samlingen fant sted i 1992, med 1 100 deltagere, men har vokst til 5 000 i 2015. Siden 1997 har billettene blitt utsolgt hvert år.

I 2014 var det mye oppstyr rundt arrangementet da en 14-åring havnet i koma som en følge av koffeinoverdose på energidrikker. Allikevel er det stor interesse for arrangementet, og da arrangørene slapp billetter til årets samling ble disse raskt solgt ut. Køen for å komme inn er lang, ifølge Hamar Arbeiderblad.

HiOA Gaming har allikevel fått innpass på årets TG, og skal være høgskolens representant på Vikingskipet til påsken.

Spillgiganten

På Kroa på HiOA er ikke takhøyden like stor som på TG, men klokka åtte er allikevel alle sitteplassene fylt opp.

De fleste som har møtt opp har samlet seg i små gjenger og spiller seg imellom, enten det er på TV-konsoll på storskjerm eller foran datamaskiner de har tatt med selv. Nede i kjelleren sitter en større gjeng og spiller brettspill. Det ropes høyt, og språket skifter raskt mellom norsk og engelsk. Det er dunkel belysning og røde lyskastere, og ledelsen må sette i gang en konkurranse for å få samlet inn alle panteflaskene.

Men kvelden har også duket for turnering. Super Smash og League of Legends er blant titlene som skal spilles. Spesielt den siste er kongen blant online dataspillene, og det er det spillet de fleste har kommet for å spille.

Les også: Kastet glans over jenter og teknologi

League of Legends — også kjent som League eller LoL — er verdens største online dataspill, og omtrent 20 prosent av all spilling som skjer over nett foregår på dette spillet. 27 millioner spiller League of Legends daglig, og det er registrert 67 millioner månedlige spillere.


Konkurranse har blitt en vesentlig del av gaming-miljøet.
 

Spillet er produsert av Riot Games, som i 2015 hadde en inntekt på 1,6 milliarder dollar. Dette til tross for at League of Legends er gratis å spille.

I spillet setter man opp kamper der to lag på fem spillere møtes. Hensikten er å ødelegge motstanderlagets base. For å klare dette må hvert lag først ødelegge flere hindre på vei mot basen, og samarbeide for å overmanne motstanderne. På et høyt spillnivå oppstår dermed intrikate strategier for å forsvare sin egen base samtidig som man prøver å beseire motstandernes.

I begynnelsen av hver enkelt kamp velger også hver enkelt spiller hvilken karakter — kalt champion — de skal være. Hver enkelt champion har et eget sett med ferdigheter, så forskjellige valg fører til ytterligere forskjellige strategier for å vinne.

En god League of Legends-spiller må altså sitte inne med voldsomme mengder informasjon om hva ens egen champion kan gjøre, såvel som hva lagkameratene og motstanderne kan, i tillegg til å kunne anvende denne informasjonen raskt når kampen tilspisser seg.

— Det er deltagerne selv som har bestemt hva som skal spilles her i dag, forklarer Simonsen.

— Det laget som vinner turneringen i kveld vil møte det beste League of Legends-laget på Universitet i Oslo (UiO) i en finalekamp, legger Juterud til.

Det er også premier til vinnerlaget. For de påmeldte League of Legends-lagene på Kroa er det mye som står på spill.

«Gaming har blitt mer stuerent.» Det mener både ledelsen i HiOA Gaming og spilleksperter.

Dataspillere har dårligere karakterer

Forskerne fra instituttet NOVA på Høgskolen i Oslo og Akershus har spurt 10.000 ungdommer om hvor mye tid de bruker på dataspill og trening i idrettslag. I tillegg har de spurt om karakterene til de unge.

Fasiten er entydig. Unge som spiller mye dataspill har jevnt over dårlige karakterer, særlig i matematikk og norsk, mens i engelsk får de omtrent like gode karakterer som ungdom flest.

— Som mange lærere og foreldre har erfart, praktiserer storspillerne mye engelsk, for eksempel når de snakker på Skype med engelsktalende medspillere, sier ungdomsforsker Mira Aaboen Sletten, til hioa.no.

Men gode eller dårlige karakterer er ikke tema når HiOA gaming har LAN og spill gjennom en lørdags kveld og natt. HiOA Gaming forteller om en stadig større og bredere popularitet.

Et år etter oppstart

HiOA Gaming ble etablert for under et år siden, men har allerede rukket å bli en av høgskolens mest populære studentforeninger, med over 500 likes på Facebook og bortimot hundre betalende medlemmer. Allikevel mener Juterud det er rom for flere.

— Det er nok mange flere som kunne identifisert seg med oss om de visste hva det gikk ut på, sier hun, og legger til:

— Folk er nok heller ikke klar over hvor mye de spiller av spill, selv om det ikke nødvendigvis er «superspill». 


Gaming har også blitt langt mer populært blant jenter, selv om det profesjonelle miljøet fremdeles er dominert av gutter.

Simonsen er på sin side optimistisk til utviklingen.

— Miljøet har begynt å komme seg. Før observerte vi at folk satt på høgskolen og spilte de samme spillene, men hver for seg. Det var ingen kanal for å samle folk med samme interesser. Men vi ønsker at folk skal skjønne at dette er noe alle kan være med på, sier han.

— Ikke bare på gutterommet lenger

Og kanskje er HiOA Gaming er symbol på noe større. Programleder for Level Up og tidligere spillekspert i VG, Rune Fjeld Olsen, mener nettopp dette.

— Denne typen organisasjoner viser at gaming ikke lenger er noe man legger igjen på gutterommet, men noe man tar med seg inn i voksenlivet, sier han.

— Vi ser at interessen har vokst veldig de siste årene, og spill har gått fra å være en nisje til en etablert del av samfunnet.

Og siden folks inntrykk av spill har forandret seg, mener Fjeld Olsen at vi også ser annerledes på de som spiller spillene.

— Stereotypen gamer har skiftet veldig, og selv om det fremdeles er et skille mellom de som spiller og de som ikke gjør det, har det blitt mye mer stuerent å være en gamer.

Videre sier Fjeld Olsen at konkurransepreget rundt gaming har fått økt oppmerksomhet. Dette er kjent som E-sport. E-sport betyr rett og slett all sport som foregår med bruk av en datamaskin. Her er League of Legends den absolutte gigantene, sammen med andre titler som Call of Duty og Dota 2. Til og med TV2 har vist kamper fra profesjonelle turneringer i disse spillene.

— Flere titalls millioner samler seg hvert år for å se på verdensmesterskap i disse spillene, understreker Fjeld Olsen.

— Det er nok vel så mange som er interessert i dette som i fotball.

Stor satsing

Det norske e-sport-miljøet strekker seg langt utover lokale arrangementer som LAN-et på Kroa. I Norge er Telenor ledende i sponsingen, og arrangerer til våren Telenorligaen. Dette er andre gang turneringen arrangeres, og i år skal minst 2 400 spillere delta, ifølge Gamer.no.

Under ligaen skal det konkurreres i League of Legends, Counter-Strike, Heartstone og StarCraft. Førstepremiene ligger på opptil 80 000 kr.

I det internasjonale e-sport-miljøet stiller ikke Norge like sterkt, men våre naboland Sverige og Danmark har flere elitespillere. Blant annet kvalifiserte både danske Jesper «Zven» Svenningsen og svenske Martin «Rekkles» Larsson seg til semifinalen i fjorårets internasjonale mesterskap i League of Legends. Seieren gikk til det Sør-Koreanske SK Telecom T1.

Med blikket mot pallen

Tilbake på Kroa skal turneringen til å begynne. Selv om Simonsen er leder for HiOA Gaming er han også en av fem spillere på laget Dignitoss, som er et av de fem påmeldte lagene som skal konkurrere om førsteplassen i turneringen. De andre spillerne har allerede samlet seg i et hjørne for å diskutere kveldens strategi når Munter Simonsens tar dem igjen.

— Dårlige nyheter, annonserer han.

— Vi skal møte The Underdogs i første runde.


Kristian Munter Simonsen, og resten av laget Dignitoss.

The Underdogs er LAN-ets stjernelag, forklarer Simonsen, og legger til at disse har stukket av med førsteplassen i hver eneste turnering HiOA Gaming har arrangert. Spillerne på The Underdogs har visstnok vunnet 2000 kamper i snitt, mot spillerne på Dignitoss’ litt mer beskjedene 200 «wins».

Simonsen smiler nervøst. Han har kommet på andre plass hver gang de har hatt turnering, og nå kan det virke som han og laget hans ryker ut av konkurransen i første runde.

Kampen begynner likevel lovende, og etter fem minutter sitter Dignitoss med en mager ledelse. Men det skal ikke mye til før lykken snur. En hurtig rotasjon fra motstanderlaget gir dem et forsprang  de kan kapre ledelsen på, og etter 25 minutter har The Underdogs sikret seg en knusende seier.

Fra Kroas kjelleretasje høres et seiersrop, før medlemmene av The Underdogs kommer stormende opp.

— God match, sier de, og gratulerer medlemmene av Dignitoss med vel overstått.

Gjennom kommentatormikrofonen erklærer Simonsen at The Underdogs er videre til semifinalen.

Publikum klapper. Dignitoss-medlemmene også.

— E-sport er veldig sammenlignbart med vanlig sport, forklarer Fjeld Olsen, og legger til:

— Det er særlig følelsen av å konkurrere som er lik. Jeg tror dette bare kommer til å vokse mer, selv om det fortsatt er mye å gå på. Men e-sport kommer nok til å ha større betydning for kulturbildet i fremtiden.

Vakuumet

Det er ikke bare Dignitoss som må lide et nederlag mot The Underdogs. Både i semifinalen og finalen knuser de motstanderlagene i kamper på under 20 minutter. Det kan være verdt å merke seg at en gjennomsnittlig kamp gjerne ligger på et sted mellom 25 og 40 minutter.


The Underdogs, som ferske representanter for HiOA etter seieren på LAN-et.

The Underdogs blir HiOAs League of Legends-representant. HiOAs representant i verdens største online dataspill. Men i kveld er det først og fremst bare LAN-deltagerne som vet om det.

— Vi har ingen særlig hemmelighet, vi vil bare ha det gøy, sier de fem vinneren i munnen på hverandre til Khrono, etter å ha gratulert taperlaget med andreplassen.

Klokken har bare såvidt passert midnatt. Etter at premieutdelingen er overstått synker spillerne tilbake til PC-skjermene sine, og steller seg i kø for å spille enda en kamp med League of Legends. En eller annen gang i seks-tiden på morningen skal det være spill-quiz. LAN-et skal vare i tolv timer til.

I kjelleren spilles det Super Smash, Tekken og brettspill. Noen spiller World of Warcraft, og andre spiller Call of Duty. Noen spiller spill på smarttelefonen. Andre prøver virtual reality-briller, eller bare spiser pizza. Et sted sier noen at kvelden enda er ung.

— Vi har fått veldig gode reaksjoner på foreningen, sier Juterud.

Hun sier de tror de har fylt et vakuum i studentmiljøet.

— Det har vært tøft å starte denne gruppa, men vi har dratt med oss masse folk og mye kompetanse. Det har helt klart vært et behov her vi har dekket, avslutter hun.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS