Forskningsrådet

Forsknings­rådets logo vant pris: — Et modig valg fra en offentlig etat

Både prislappen og utseendet til Forskningsrådets nye visuelle profil fikk kritikk. Nå er den belønnet med to priser.

Dette er en variant av Forskningsrådets nye logo.
Publisert Sist oppdatert

«Forskningsrådet har fått en ny identitet som virkelig gir dem et stort løft», heter det i juryens begrunnelse.

Torsdag ble Visuelt-prisene delt ut, som er den største prisutdelingen for grafisk design i Norge. Der fikk designbyrået Anti to priser for jobben de har gjort for Forskningsrådet.

Den nye visuelle profilen til Forskningsrådet kostet 6,2 millioner kroner. Den fikk en del medfart da den ble lansert i fjor høst. Frp mente det var sløsing av offentlige milder. I sosiale medier var det flere som ga uttrykk for at de ikke likte det de så.

Som én kommenterte på Khronos facebook-side:

«Det der er, uten tvil, en av de styggeste logoene jeg har sett. Det ser ut som noe fra en skjermsparer fra 90-tallet.»

Thorbjørn Kongshavn, som underviser i visuell kommunikasjon ved Høyskolen Kristiana, sa til Khrono at han ikke syntes logoen var veldig original. Den nye logoen er svært lik en figur som finnes i en lærebok i grafisk design fra 1965.

Men Visuelt-juryen lot seg altså imponere, og ga Anti gull i kategorien grafisk design under «identitetsdesign — stor». Det er en pris for utvikling av komplekse identiteter for virksomheter med sammensatte designbehov.

I arbeidet med ny visuell profil har designbyrået Anti samlet 38 ulike merkevarer tilknyttet Forskningsrådet under en et enhetlig designspråk. De har også utviklet en «ikongenerator», og kan dermed lage en «evigvarende logogenerator», som byrået har forklart i Khrono tidligere.

I juryenes begrunnelse heter det:

En av bærebjelkene i identiteten til Forskningsrådet er en spesialbygget generator, basert på den matematiske modellen til Lester Eli Dubins.

«For Forskningsrådet gir dette grepet mening som både form og konsept. Kombinasjonen av former, materialitet og farger gir identiteten et særegent uttrykk, som blir spesielt interessant når man eksperimenterer med materialitet som resirkulert plast. Identiteten er dynamisk i sin enkelhet og har funnet en balanse der utforskende og eksperimentelle elementer holdes sammen i et uttrykk som er stramt, men livlig. Et modig valg fra en offentlig etat.»

Selve generatoren ble også belønnet med en pris i kategorien «digital design», under «delprodukter og tjenester».

Ved hjelp av generatoren kan man lage figurer.

Juryen begrunner:

«Resultatet er enkelt, men det blir aldri kjedelig. De ulike formene kombineres med hverandre, med ulike farger og teksturer, på vellykket vis. Det gir fleksibilitet samtidig som de ulike variantene umiddelbart er gjenkjennelige som Forskningsrådet. Her er det full match mellom konseptet og oppdragsgiver: Noen grunnleggende byggeklosser ligger til grunn for det vi skaper, og med kreativiteten kan du skape noe nytt basert på de byggeklossene.»

— Kritikken litt morsom

— Jeg synes det er fantastisk at denne jobben får den oppmerksomheten den fortjener av bransjekolleger. For dette har vært en enormt stor jobb der vi har samlet 38 identiteter til én, sier Antis administrerende direktør Kenneth Pedersen i en skriftlig kommentar. Arbeidet også har høstet anerkjennelse internasjonalt. Blant annet er det nominert til to priser i den prestisjetunge internasjonale kåringen D&AD.

Om kritikken som kom, sier han:

— Vel, kritikk kommer jo ofte på større identitets- og merkevarejobber og det viser engasjement på et vis. Men klart, kritikken som kom rundt dette arbeidet viste vel bare at kritikerne ikke evnet å forstå innsikts- og strategiarbeidet som lå bak. Personlig synes jeg da at kritikken blir litt morsom — og litt trist på vegne av de som ikke har evnet å sette seg inn i casen.

Powered by Labrador CMS