null Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Her er den opprinnelige Professorskolen

Prorektor Frode Eika Sandnes mener at Khronos intervju med høgskoledirektør Ann Elisabeth Wedø ikke gir et rett bilde av HiOAs planer om en «professorskole».

Publisert Sist oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Khrono skriver om «professorskolen» 17. oktober:

http://khrono.no/2013/10/vil-bedre-forskernes-karrieremuligheter

Det er min mening at artikkelen ikke gir et korrekt bilde av situasjonen.

«Professorskolen» er utelukkende rektoratets ide og rektoratet har lenge hatt et sterkt ønske om å få etablert en «professorskole». «Professorskolen» er IKKE inspirert av UiOs «Lysten på ledelse» slik Khrono skriver – dette er nybrottsarbeid.

Faktisk er «professorskolen» et av de første innspillene rektoratet hadde i forbindelse med karriereutvikling rett etter fusjonen. På et av de første møtene i det institusjonelle FoU-utvalget høsten 2011 ble ideen drøftet og et positivt og enstemmig FoU-utvalg foreslo at det skulle settes av 200 000 på 2012 budsjettet til dette tiltaket.

Professorskolen er utelukkende rektoratets idè. 

Frode Eika Sandnes

Det var veldig mye som skulle på plass de to første årene og undertegnede hadde ikke kapasitet til å realisere tiltaket etter planen. Som sagt er dette nybrottsarbeid – det er derfor behov for å designe og utvikle et godt konsept som er meningsfullt for deltakerne.

Vi har nå tatt tak i dette igjen. Undertegnede og HR-direktøren samarbeider om å utvikle konseptet. Her har HR-direktøren tung faglig karriereutvikling- og talentutviklingskompetanse som vil komme meget godt med. I tillegg til at undertegnede vil holde aktivt i prosjektet har vi planer om å benytte oss av kompetansen til flere av HiOAs professorer – både under planlegging og gjennomføring. Organisatorisk er det mest hensiktsmessig at tiltaket ligger under HR og muligens HiOA-skolen.

Litt om navnet – «professorskolen» – det var opprinnelig en arbeidstittel – det går selvfølgelig ikke an å bli professor ved å gå på kurs – forskeren må ha gjort grunnarbeidet selv i form av sin forskerportefølje. Hensikten er selvfølgelig et opplegg som gjør at vi kan bidra til å akselerere prosessen mot professoropprykk gjennom økt bevissthet på aspekter i forskningshverdagen som er meritterende og taktisk tetting av de siste «gapene». Vi har valgt å beholde «professorskole» tittelen da den gir gode assosiasjoner på hva det dreier seg om på en leken måte.

Vi håper å kjøre en pilot av «professorskolen» i løpet av våren 2014. Om noen har gode ideer angående innhold og gjennomføring er vi meget takknemlige for innspill.

(Innlegget er også publisert på Rektoratets blogg  http://blogg.hioa.no/rektoratet/2013/10/27/professorskolen-hvem-hva-hvor/.)

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS