– Ikke gitt at universitetsstatus styrker profesjonsutdanning

– Det er ingen automatikk i at universitets­status styrker profesjons­utdanningene, sier Vibeke Bjarnø, studie­leder på HiOA.

Publisert Sist oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vibeke Bjarnø er førstelektor og studieleder på Institutt for grunnskole- og faglærerutdanningen. Hun sier det må gjøres strategiske grep og at høgskolen må utvikle en profesjonsnær og utviklingsorientert forsknings- og utviklingsprofil for å unngå at universitetssatsningen bremser utviklingen av profesjonsutdanningene.

Hun viser til HiOAs visjon  «Ny viten – Ny praksis», og at det er viktig å ha klart for seg hva som legges i de fine begrepene.

Studentene bør med

– Undervisnings- og forskningsstillinger hvor man både underviser, har faglig egenutvikling og forsker gjør at den enkelte har mulighet til å trekke inn andres og egen forskning i undervisning og veiledning, sier Bjarnø.

Hun legger til at for henne er det nærliggende at studentene også deltar i utviklingsarbeid; at de tester ut noe i praksis for deretter å dele sine erfaringer med studenter og tilsatte.

Men det viktigste er at studentene lærer noe av det.

Vibeke Bjarnø

— Men det viktigste er at studentene lærer noe av det, og kun da kan en ressursforflytning fra utdanning til forskning og utvikling (FoU) forsvares, sier Bjarnø.

Være gode eksempler

Vibeke Bjarnø oppfordrer dekaner, forskningsledere og andre som nå «dytter på» for å få opp forskningsproduksjonen til selv å gå foran med et godt eksempel.

– Det er bra at ledere på ulike nivå engasjerer seg i å nå HiOAs målsettinger. Men det er trist hvis metoden for ledelse her først og fremst går ut på å mase på eller lage belønningssystemer for at alle de andre skal nå de målene, sier hun.

– Det å gjøre noe konkret sjøl, for så å knytte det til teori, øker etter min mening sannsynligheten for å utvikle ny profesjonspraksis. Vi må stille krav til at slike forsøk dokumenteres på en måte som viser hvordan ny profesjonskunnskap er utvikla og integrert i våre profesjonsutdanninger, sier hun.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS