Populær bok om ubehag for sosialarbeidere
Ny bok om ubehaget i sosialt arbeid selger godt. Sosialarbeidere jobber ofte i et vanskelig krysspress, sier en av redaktørene, Anbjørg Ohnstad.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Sammen med de to andre redaktørene Marianne Rugkåsa og Signe Ylvisaker fra institutt for sosialfag, ønsker Ohnstad å løfte fram det faglige og strukturelle ubehaget som sosialarbeidere opplever i arbeid.
Fredag 14. februar lanserte de boken «Ubehaget i sosialt arbeid» ved Gyldendal Akademisk.
— Vi ønsker å fremheve og anerkjenne ubehaget som en sosialarbeider møter i praksis. Slik bruker vi ubehaget som en kilde til ny kunnskap, sier Anbjørg Ohnstad.
På Gyldendal forlag forteller de at boken har solgt godt siden utgivelsen. Forlaget mener dette tyder på at boken er relevant også for proffmarkedet siden den ikke er lagt inn i pensumlistene til studentene enda.
Godt mottatt
På boklanseringen ved Gyldendal forlag møtte over hundre mennesker opp og det var venteliste for å komme med.
Ohnstad tror mange møtte opp fordi temaet ikke har vært problematisert i like stor grad før.
— Boken ble veldig godt tatt i mot. Det kan skyldes at vi setter ord på dilemmaene ute i feltet som ikke har blitt anerkjent i så stor grad tidligere, sier hun og legger til:
— Jeg tror særlig studentene synes det er spennende at vi løfter fram et tema som på mange måter kan sees på som vanskelig. Sosialarbeideren står oppi ubehag hver dag og må noen ganger fatte vedtak som går på tvers av klientens interesse.
19 bidragsytere
I boken reflekterer 19 bidragsytere fra ulike faglige grupper, som barnevernet, NAV, rusomsorgen og jussen, over sosialarbeiderens jobb ute i feltet.
Slik blir leseren presentert for ulike innfallsvinkler og refleksjoner om ubehag fra de mange arbeidsplassene en sosialarbeider kan jobbe ved.
«Ubehag i sosialt arbeid» er først og fremst skrevet for studenter ved bachelorutdanningen sosialt arbeid.
Opplever ulike former for ubehag
Ifølge Ohnstad står sosialarbeidere ofte i et krysspress mellom de ulike systemene, der arbeideren både skal ivareta systemenes krav, men også hjelpe og vise omsorg.
— Mange opplever avmakt og usikkerhet. De synes det kan være vanskelig å forvalte makten, for på den ene siden kan man føle seg avmektig samtidig som de har mye makt.
Sosialarbeidere kan oppleve ubehag i form av smerte, i konflikt med systemet eller klienten, i forbindelse med marginaliserte klienter og klienter som føler seg annerledes. Ubehaget oppstår gjerne i forbindelse med hvordan sosialarbeideren skal anvende rettsregler.
Kontrast mellom hjelpeønske og regler
— For å trekke frem et eksempel kan en sosialarbeider ved NAV måtte avslå en søknad om boligstøtte ifølge reglementet. Dette kan sosialarbeideren oppleve som ubehagelig fordi hun gjerne vil hjelpe, men også ønsker å være lojal mot reglene. I boken bruker vi slike og andre vanskelige hendelser til å reflektere kritisk og fremme ny kunnskap, sier Ohnstad.
Boken har så langt fått lite kritikk.
— Vi har ikke møtt noen offentlig kritikk av boken, men noen kolleger og studenter har reagert på tittelen på boken, sier Ohnstad.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!