lærerstudenter for de minste
Flere enn hver tredje strøk i matematikk
Nasjonal deleksamenen for lærerstudenter i matematikk ga snittkarakter E.
I slutten av november avla 694 grunnskolelærerstudenter for trinn 1–7 og 5–10 hver sin nasjonale deleksamen i matematikk.
Resultatene fra de to eksamenene viser at det totalt var kun 1 prosent (åtte studenter) som fikk toppkarakteren A, mens strykprosenten var 33 (231 studenter).
38 prosent stryk for trinn 1-7
Det er imidlertid stor forskjell på studentene på trinn1-7 og trinn 5-10. På Trinn 1-7 økte strykprosenten fra 32 høsten 2020, til 38 høsten 2021. For studentene på trinn 5-10 gikk strykprosenten litt ned fra 22 i november 2020, til ca 20 i november 2021.
Det heter det i en pressemelding fra Nokut (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen).
— Det er ikke bra at så mange lærerstudenter fortsatt stryker på nasjonal deleksamen i matematikk. Men det er positivt at strykprosenten går litt ned hos de som studerer til grunnskolelærer 5–10 trinn, sier Nokut-direktør Kristin Vinje.
Dette er studentene som ønsker å bli mattelærere i ungdomsskolen. Her viser tallene at om lag 20 prosent strøk, mot 22 prosent i november 2020.
Snittkarakteren ligger fortsatt på E, som betyr at de kun tilfredsstiller minimumskravene for å bestå.
Markert forskjell mellom vår og høst
Nasjonal deleksamen i matematikk for lærerstudenter gjennomføres to ganger i året, i mai og november. Det er om lag 1600 studenter, fordelt på 12 institusjoner og 22 studiesteder som gjennomfører eksamen hvert år.
Det er flere studieprogrammer på grunnskolelærertrinn 1–7 som avholder ordinær eksamen på våren enn på høsten. Resultatene er gjennomgående noe dårligere i høstsemesteret, men noe av dette kan forklares med at det er flere konte-eksamener som avholdes på høsten. Å sammenligne tallene for vår og sommer direkte kan derfor være noe misvisende, understreker Nokut.
Nokut-direktør Kristin Vinje skulle likevel gjerne ha sett bedre resultater for disse studentene.
— I november 2020 fikk 32 prosent av studentene i denne studentgruppen strykkarakter, men på eksamen nå i høst var strykprosenten oppe i 38 prosent. Vi skulle gjerne sett at utviklingen var bedre, men dessverre er det fortsatt mye som tyder på at mange studenter ikke har tilegnet seg den kunnskapen de trenger i dette matematikkfaget. Vi håper utdanningsinstitusjonene vil bruke disse resultatene i det videre utviklingsarbeidet sitt, sier Vinje.