korona og digitalisering
Flere digitale system gikk i kne
OsloMet opplevde problem med IT-system mandag. Flere andre institusjoner rapporterte også om utfordringer.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
«Det er for øyeblikket store problemer med kapasiteten på VPN. Vi ber om at de som ikke må bruke VPN, logger seg av. (...) Det kommer kontinuerlige meldinger om stabilitetsproblemer og utfordringer knyttet til Microsoft Teams. Et tips kan være å skru av videooverføring. (...) Vi har fått inn flere meldinger som tyder på at antallet samtidig tillatte brukere i Norge er nådd.» Det siste her gjelder for Adobe Connect.
Dette heter det i en melding OsloMet sendte ut til alle sine ansatte midt på dagen mandag.
Kapasitetsutfordringer
Hele universitets- og høgskolesektoren arbeider hjemmefra, og mange som ikke har prøvd seg på digital undervisning før, må nå gjøre det for første gang. Det betyr også at antall brukere som samtidig blant annet skal bruke videosystemet Zoom, har økt kraftig.
Som Khrono skrev søndag kveld, har Uninett, som har ansvar for nettilgangen i sektoren, brukt helgen til å oppgradere og gjøre seg så klar som mulig.
—Vi opplever kapasitetsutfordringer på ulike steder i infrastrukturen. Noe er hos oss, noe er ute, sier IT-direktør Ketil Are Lund ved OsloMet.
VG skriver at skoler over hele landet opplever problemer med læringsplattformen Itslearning.
— Vi opplever det samme som skolene. Det vi kan løse selv prøver vi å løse, sier Lund.
Oppfordres til å ikke gå live
Da Khrono snakket med Uninett søndag var det noen av videosystemene, som Zoom, de var mest spent på hvordan ville fungere. I tillegg var administrerende direktør Tom Røtting usikker på hvordan det kom til å gå når alle skal logge på via sine hjemmenett.
Lund ved OsloMet sier at universitetet ikke har fått mange tilbakemeldinger på at nettet ikke virker.
— Men vi oppfordrer til asynkrone løsninger, altså løsninger der man kan laste ned innhold. Dersom man legger opp til å bare gå live, og nettet i et borettslag eller et område ikke fungerer, er det noen som vil gå glipp av undervisning.
Anbefaler å spre belastning
Uninett-direktør Røtting skriver i en epost til Khrono mandag at de har fått tilbakemelding om at deler av UH-sektoren har hatt utfordringer med Teams. Teams er verktøyet som brukes til møter, chat og samlinger. Microsoft jobber med å finne ut hvorfor det er kapasitetsproblemer. Flere institusjoner har rapportert å ha hatt utfordringer med VPN, som er ekstern tilkobling utenfra og inn til universiteter og høgskoler. Løsningene for dette ligger lokalt.
Hele grunnskolen kom på Feide klokken 9.00 i morges med et smell.
Tom Røttingen, Uninett
— Øvrige tjenester hos oss oppfører seg normalt, men trykket er voldsomt i forhold til normalt. Bruksmønster er også endret, som et eksempel så kom hele grunnskolen på Feide klokken 9.00 i morges med et smell. Noen opplevde litt ventetid for å komme inn, skriver Røtting.
Søndag sa han at det kan være en løsning at ikke alle logger seg på samtidig, og at det kan være lurt å bruke flere digitale medier, for å spre belastningen.
Dette arbeider nå Universitetet i Oslo med, sier rektor Svein Stølen.
— Dette er en digital dugnad, og vi har nå en innsatsgruppe som blant annet ser på hvordan vi kan fordele trafikken og som skal hjelpe de som trenger hjelp. Det vil være helt nødvendig, sier Stølen.
Bruk av ulike plattformer kan også være en løsning ved OsloMet, sier Lund.
— Er det mange som tar kontakt for ren IT-hjelp, fordi de ikke får til å bruke de digitale løsningene?
— Vi har ikke hatt ekstremt mye av det så langt, nå handler det mer om å få utstyr med seg hjem. Slik jeg har skjønt det skal undervisningen først gå for fullt neste uke. Så det kommer nok mer, sier Lund.
10.000 per 10.minutt
– Vi var forberedt på at det kom til å bli stor trafikkøkning, men det har vært en ekstrem trafikkøkning på kort tid. I morgentimene så vi 10.000 nye innlogginger per tiende minutt, sier kommunikasjonsansarlig Jonny Anderson hos Itslearning. Han sier til VG at det er trafikkøkningen som skaper tregheten i systemet som elever og lærere nå opplever. Han tilføyer at det også er tilsvarende problemer med skolenes egne nettsider.