Krigsjournalistikk med mobiltelefonen

Publisert

Film. I denne filmen følger vi en gruppe unge menn fra sivilsamfunnet i Raqqa i Syria, under krigen. De bruker mobiltelefonene som våpen i en ikke-militær motstandskamp.

Selv om filmens tittel peker ut åstedet for gruppas virksomhet: Denne filmen handler egentlig ikke om Raqqa, den handler om alternativ journalistikk i en krigssituasjon.

Den tar rett nok utgangspunkt i krigssituasjonen i Syria, og spesielt IS sin okkupasjon av Raqqa. Vi får høre om den framtidstroen som rådde der i den første tiden etter den arabiske våren. Folk levde i en optimistisk periode – «Life was beautiful»- men mange ønsket at Assads regime skulle forsvinne.

Så inntok IS Raqqa.

Det er en gripende og interessant film om mennesker som tvinges til å bruke livet til oppgaver de ikke hadde sett for seg å bli en del av.
Jan Storø
Filmanmelder i Khrono, og dosent på HiOA

I denne situasjonen fant noen unge menn sammen for å delta i protestene. Flere av dem forteller i denne filmen at de ikke hadde noen ambisjoner å drive politikk eller delta i landets eller byens offentlige liv. Men de ble revet med, i en iver etter å dokumentere hendelsene i den stengte byen. Det gjorde de med mobiltelefonene sine.

Regissør Matthew Heinemann har satt sammen bildene som danner filmen «City of Ghosts: Raqqa». Den består av hans eget materiale om gruppa, og av gruppas filmer om situasjonen i Raqqa.

I den første delen av filmen er vi til stede i Raqqa og ser hvordan IS inntar byen og deklamerer sin maktposisjon.

Etter hvert flyttes oppmerksomheten mer og mer over til den gruppen de unge mennene har dannet, RBSS – Raqqa is Being Slaughtered Silently. Den starter som en Facebookgruppe som rapporterer fra den beleirede byen. Begrepet «citizen journalist» forklarer aktiviteten. Etter hvert blir arbeidet mer profesjonalisert. Gruppen organiseres i to deler, en i Raqqa som filmer, tar bilder og sender rapporter, en i utlandet (Tyrkia og etterhvert Tyskland) som publiserer rapportene. Arbeidet er viktig fordi krigen gjør rapportering svært vanskelig. CNN forteller for eksempel at materialet fra denne gruppa er de eneste bildene de har tilgang til i en periode.

Begge gruppene, både den i Raqqa og den i utlandet, opererer under konstant livsfare. De tvinges til å arbeide i dypeste hemmelighet fordi IS bruker mye krefter på å avsløre dem.

Utover i denne filmen blir vi mer personlig kjent med de medlemmene av gruppa som holder til i Tyskland. Den menneskelige siden av deres innsats blir mer synlig. Vi er med på det møtet der de bestemmer seg for å stå fram i offentligheten etter å ha levd i dyp hemmelighet. Vi får høres om deres personlige drømmer og sorger i liv som leves i utkanten av en krig.

Det interessante med «City of Ghosts:Raqqa» er dels dens skildring av mostandsbevegelse, dels det vi lærer om at en moderne krig også utspilles i mediene. Dette siste gjelder begge aktørene, altså både RBSS og IS. Vi får eksempler på at IS arbeider målbevisst med å profesjonalisere sin mediestrategi. Vi ser det i bildene og filmene de publiserer, som over tid går fra å være svært amatørmessige, til å bevege seg mot profesjonell standard – der estetikken kan minne om hva Hollywood produserer.

Dette er en gripende og interessant film om mennesker som tvinges til å bruke livet til oppgaver de ikke hadde sett for seg å bli en del av.

I 2015 ble RBSS tildelt International Press Freedom Award for sitt arbeid.

Fakta

City of Ghosts: Raqqa

Norgespremiere: 01.12.2017

Originaltittel: City of Ghosts

Sjanger: Dokumentar

Regi: Matthew Heineman

Produsent: Maiken Baird, Juan Camilo Cruz, Matthew Heineman, Joedan Okun, Maya Seidler

Foto: Matthew Heineman

Musikk: Jackson Greenberg, H. Scott Salinas

Nasjonalitet: USA

Språk: Engelsk

Lengde: 1 t. 28 min.

Produksjonsår: 2017

Aldersgrense: 15 år

RBSS sin Facebook-side

RBSS presentert på Wikipedia

Siste filmanmeldelser fra Khrono

Film. I denne filmen følger vi en gruppe unge menn fra sivilsamfunnet i Raqqa i Syria, under krigen. De bruker mobiltelefonene som våpen i en ikke-militær motstandskamp.

Josh O`Connor er et navn å merke seg. Han gir denne filmen en helt spesiell lød av håpløshet – og håp.

Kjærlighetens vilkår er noen ganger svært vanskelige. Vi mennesker er rare sånn - vi vil, men får det ikke alltid til.