Dette er en problemstilling som ikke finnes i arbeidslivet, hvor grensen mellom teknikk og etikk er en kontinuerlig integrert del i ingeniørenes og teknologenes arbeidsoppgaver, skriver Ole Marius Svendsen, leder i Nito-studentene. Arkivbilde fra ex.phil.-forelesning ved NTNU i 2019. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Dette er en problemstilling som ikke finnes i arbeidslivet, hvor grensen mellom teknikk og etikk er en kontinuerlig integrert del i ingeniørenes og teknologenes arbeidsoppgaver, skriver Ole Marius Svendsen, leder i Nito-studentene. Arkivbilde fra ex.phil.-forelesning ved NTNU i 2019. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Ex.phil. ut, etikk og bærekraft inn

Ex.phil. Det å kunne reflektere over etiske problemstillinger er viktigere enn noen gang, men ex.phil. er ikke lenger et tilstrekkelig verktøy for å utvikle denne kompetansen, skriver leder i Nito-studentene.

Publisert   Sist oppdatert

Spør du meg om hva jeg tenker om den pågående debatten om ex.phil., så opplever jeg at det er mest snakk om at ex.phil. må reformeres for å overleve tidens tann. Er virkelig ex.phil. relevant for studentene? For meg virker det motsatt: At studentene må være relevante for ex.phil. sin levedyktighet.

Den beste måten å få læringsutbytte innen etikk og moral er ved å stille kritiske spørsmål og vurdere de langsiktige konsekvensene av teknologien.
Ole Marius Svendsen
Leder, Nito-studentene

Etikk, moral og bærekraft er viktig, særlig siden verden endres så fort at det til tider er vanskelig å holde tritt med utviklingen. Ny teknologi kan forenkle hverdagen, men samtidig kan teknologi brukes til å gjøre stor skade. Det er derfor viktig å forberede kandidater som tar høyere utdanning på å reflektere over hvordan jobben man har påvirker omverdenen på godt og vondt.

En ingeniør kan lage kunstig intelligens som kan brukes av arbeidsgivere til å velge ut de beste søkerne til jobber, men hva gjør man om disse maskinene favoriserer menn og velger bort kvinner? Dette har vi allerede sett et konkret tilfelle av, der Amazon sin rekrutteringsalgoritme ble trent opp på skjeve data. Selv om dette var en stor blemme som ble beklaget, finnes det trolig mange andre der ute med skumle hensikter som kan gjøre stor skade med sin kunnskap om teknologi.

Det å kunne reflektere over etiske problemstillinger er viktigere enn noen gang, men ex.phil. er ikke lenger et tilstrekkelig verktøy for å utvikle denne kompetansen. Et samlefag for klima, miljø, bærekraft, etiske og moralske spørsmål kobler ikke kunnskapen godt nok til studienes faglige profil. Vi fremtvinger med denne fremgangsmåten et kunstig skille mellom de tekniske fag og å vurdere etikk og bærekraft. Dette er en problemstilling som ikke finnes i arbeidslivet, hvor grensen mellom teknikk og etikk er en kontinuerlig integrert del i ingeniørenes og teknologenes arbeidsoppgaver.

Nito-studentene ønsker ikke at etikk og moral bare skal være et punkt på en sjekkliste som man kan krysse av når man får karakter i ex.phil. Dette er ingen tjent med, særlig samfunnet. Den beste måten å få læringsutbytte innen etikk og moral er ved å stille kritiske spørsmål og vurdere de langsiktige konsekvensene av teknologien man er med på å utvikle, i alle tekniske emner under hele studieløpet.

Nito-studentene mener at dette er en vesentlig bedre løsning enn ex.phil. og tilsvarende emner. Det er også viktig at læringsmål og læringsutbyttebeskrivelsene for etikk, klima, miljø og bærekraft er tilnærmet like, uavhengig av institusjon.