«Jeg vil forresten ikke sitte her og skjelle ut folk. Hernes (tidl. statsråd Gudmund Hernes, red.merkn.) har en god egenskap, som jeg gjerne vil fremheve. Hva var nå det igjen? Nå ble den gode egenskapen helt borte for meg».
I eit portrettintervju med Georg Johannesen frå 1993 spør intervjuaren Niels Chr. Geelmuyden om det er nokon fleire han vil ærekrenke, når han første er i gang. Då har han alt herja med eit heilt galleri av norske prominensar, frå Trygve Hegnar til Einar Gerhardsen, som reduserte «Norge til en storkommune, et Oslo-imperium».
Det er slik mange hugsar Georg Johannesen, som original, eksentrisk og med ei formuleringskraft som ikkje berre sette ting på spissen, men ofte spidda dei han meinte fortente det, med ein brodd fukta i sarkasmar, ofte vittige, som regel giftige.
Etter kvart vart det ein spesialitet, som han perfeksjonerte og briljerte med i aviser, TV og radio, og i tekstane og bøkene han sjølv stod for.
— Ein kan lett digge dei harde utspela, men han var hard med folk. Det ligg nokre igjen på slagmarka, seier forfattar Alfred Fidjestøl, som har skrive den første biografien om Georg Johannesen.
Tittelen er henta frå eitt av dikta hans. «Innerst i hjertet har jeg min forstand».
Den tapte takhøgda
Georg Johannesens stil, lynne og raljeringskraft er umiskjenneleg bergensk. I denne slekta finst namn som Arild Haaland og Frank Aarebrot. Dei var alle laga av eit stoff som er gått ut av produksjon.
Det er ein karakteristikk Fidjestøl, sjølv bergensar, stiller seg bak.
— Johannesen var ein frittalande, intellektuell bergensar som det fanst ein del av på hans tid. Han er forma av bergensk gatekultur, som tjuagutt, fødd i Kong Oscars gate midt i byen. Som gut blei han litt erta, familiebakgrunnen var ikkje heilt enkel. Så han måtte forsvare seg med kjeften og henta frå den urbane replikk-kulturen.
Johannesen gjekk bort julaftan 2005.
Ein kan fundere, seier Fidjestøl, på kva Georg Johannesen ville ha gjort dersom Twitter hadde eksistert i hans tid.
— Han var ekspert på koke ned one-linerar og essensen på 140 teikn. Men eg trur ikkje ålmenta i dag ville gitt han anerkjenning for det.
Det hadde vore fare for at sjølv Georg ville ha kapitulert i møte med dagens krenkestormar i sosiale media, trur Fidjestøl.
— Takhøgda i akademia, ja, også i avisene, er ikkje det ho var. Særleg på 1990-talet var det allmenne ytringsrommet påfallande stort, med tanke på kva ein kunne seie og kome med av utskjelling og polemikk utan at det vart redigert bort.
Fidjestøl tvilar også på at universitetet hadde hatt rom for han.
— Teljekantsystemet hadde nok slått veldig negativt ut for hans del. Det ville verken gitt utteljing eller prestisje å skrive så sjangeroverskridande som han gjorde. Reformene har vendt universitetet vekk frå denne typen akademikarar, seier han.
Johannesen innførte meir eller mindre eigenhendig retorikk som fag i Noreg, med ei klar forankring i klassiske fag. I dag ville han kanskje harselert med utvatninga av omgrepet.
— I dag er retorikk blitt buzzord, BI-fag. Ein viss type kommunikasjonsekspertar kommenterer statsministartalane på relativt lågt nivå, seier Fidjestøl.
TV-kjendisen
FAKTA
Georg Johannesen (1931-2005)
Studerte nordisk, engelsk og historie ved UiO. Tok magistergrad i litteraturhistorie i 1960.
Høgskulelektor i Oslo, frå 1969 hjelpelærar ved Universitetet i Bergen (UiB). Universitetslektor frå 1977 og og førsteamanuensis i retorikk frå 1981. Statsstipendiat frå 1985. Formann i Retorisk forum og frå 1996 professor II i retorikk.
Gav ut fem romanar, debuterte som forfattar i 1957 med romanen Høst i mars. Særleg kjent for poesien og essayistikken. Om den norske tenkemåten (1975), Om den norske skrivemåten (1981) , Rhetorica Norvegica (1987) og Litteraturens norske nullpunkt (2000) er alle rekna som viktige sakprosabøker.
I 2008 kåra Dagbladet Om den norske tenkemåten til den viktigaste sakprosaboka i Noreg etter andre verdskrigen.
Offera for Georgs spidd var mange — frå framståande litteraturforskarar til politikarar og folkekjære artistar, primært Åge Aleksandersen. På midten av 1980-talet var Aleksandersen blitt noko nær ein nasjonalskatt, då han vart offer for ei lyrikkfagleg vurdering, som Johannesen gjorde på eit litt usannsynleg oppdrag for musikkavisa Puls.
— Det vart eit enormt, drepande slakt, seier Fidjestøl.
I kjølvatnet følgde ein heftig debatt, ein såra Aleksandersen (som var Johannesen-fan), og ein litt angrande Johannesen.
Og dei som trur Terje Tvedt var først ute med kritikk av den norske TV-aksjonen og norsk sjølvgodheit, tar feil.
I 1986 stilte Johannesen opp i NRK, som han hata, i Dan Børge Akerøs einerådande talkshow. Der sette han inn eit stikk, som etterpå vart utdjupa i Bergensavisen, fortel biografien. «NRK narrer norskingene til å tro at de er så mye bedre, flinkere og prektigere enn utlendingene.» Alle moglege TV-program ville ha vore betre en TV-aksjonen, meinte han: «En boksekamp eller en pornofilm ville hevet nivået i norsk fjernsyn».
Det var herifrå Johannesen kom inn i mainstream og blei kjendis og medieyndling, ifølgje Fidjestøl. I 1990 var han tilbake på TV hos Akerø. Filologen, filosofen og ikkje minst diktaren, som alt på 1950-talet var blitt utropt til framtida for norsk lyrikk, var det få som kjende no.
47 år og fast stilling
I 1999 endra kanskje det seg ein smule, då han stilte på Skavlan i samband med det litterære comebacket med diktsamalinga «Ars Vivendi, eller de syv levemåter». Fidjestøl peikar i biografien på eit paradoks, om ein skal sjå verda gjennom Johannesens linse: Han var opptatt av den klassiske danninga, av at folk las for mykje Sigurd Hoel og Edvard Hoem og for lite Homer og Ludvig Holberg, som han kalla HoHo-syndromet.
«(...)om vi levde i eit totalt kulturelt forfall, der ingen lenger kunne verdsetje det viktige framfor det uviktige, burde ei såpass vanskeleg tilgjengeleg diktsamling gitt ut av ein forfattar som ikkje hadde gitt ut ei diktbok på 33 år, passere ganske stille», skriv Fidjestøl.
«Men i røynda blei mediemottakinga av denne boka fullstendig massiv. Alle dei store avisene publiserte meldingar på sjølve lanseringsdagen den 23. september 1999. Berre VG, avisa som eigentleg berre burde få kome ut kvart 1200. år, venta fem dagar. Til gjengjeld trilla VG terningen til seks og kalla boka «Årets diktsamling».
Diktsamlinga var også ei storhending fordi Johannesen alt på 1960-talet hadde kutta ut diktinga.
— Han definerte seg først og fremst som akademikar. Han gjekk frå å vere indianar til etnograf, som han sjølv formulerte det, seier Fidjestøl.
Den utamde stilen var derimot ikkje noko som prega dei tidlege akademiske tekstane.
— Ser ein på magisteravhandlinga hans frå 1960, finn vi standard, akademisk normalprosa. Det er redeleg, flinkt og respektfullt, seier Fidjestøl.
— Men som akademikar skriv han etter kvart utruleg frekt, der han trekker alt mogleg, også private ting, inn i fagartiklar. Det er heilt eineståande å drive forsking på denne måten. Dag Østerberg (norsk filosof og sosiolog 1938-2017, red.merkn.) råda han til å slutte med det, fordi han ville få for mange fiendar, og dermed aldri få jobb i akademia. Men Johannesen avfeidde dette som tull.
47 år gammal fekk han endeleg fast stilling.
Knausgårds møte
Johannesen vart ein fagleg fornyar i nordisk- og norskfaget med å trekke essayteori og sakprosa inn i seminarroma. Seinare, som Noregs første professor i retorikk, la han grunnen for eit meir eller mindre ukjent fagfelt på norske universitet.
— Han kritiserte nordisk-faget for å vere altfor konsentrert om skjønlitteratur. Og han trekte triviallitteraturen inn i faget. Kritikken kan verke sjølvsagt i dag, men dette var 1975, seier Fidjestøl.
Reformene har vendt universitetet vekk frå denne typen akademikarar
Alfred Fidjestøl, forfattar
Godt vaksne akademikarar kunne lett bli ramma av Johannesens retoriske overfall. Dei yngre, så lenge dei var lærevillige og interesserte, såg han mildare på. I delar av det humanistiske miljøet på Nygårdshøyden i Bergen vart Johannesen utover 1980- og 90-talet ein slags guru og profet.
Dette er i Fidjestøls biografi mellom anna illustrert ved å peike på korleis seinare anerkjende og berømte forfattarar såg opp til Johannesen på denne tida — blant dei Jon Fosse og Karl Ove Knausgård. Sistnemnde har seinare skrive om sitt nasegruse møte med mannen: «Han hadde de mest følsomme øynene jeg har sett. De var fulle av sorg, og de tok alt inn. På vei ned bakken mot Hulen var jeg rystet, og jeg klarte ikke tenke på noe annet».
Kanskje såg forfattarane ei anna side ved mennesket Johannesen enn dei som ikkje kom seg forbi den buldrande polemikaren. «Snill», var ordet Jon Fosse brukte om han i Bergens Tidende i samband med bortgangen i 2005.
Fantastisk forum
Ein av dei som kom under Johannesens akademiske venger, var Sissel Høisæter, som i dag er professor ved Høgskulen på Vestlandet. Ho renn nesten over av entusiasme når Khrono ber henne fortelje.
— Som lærar og rettleiar var han fantastisk god!
— For meg er det det beste som har skjedd i utdanninga mi, at eg fekk han som rettleiar. Han opna dører til kunnskapsrom eg ikkje visste fanst. Han hadde denne enorme oversikta, og samstundes det skarpe blikket for detaljar. Og han var raus, humoristisk og omsorgsfull. Det er kanskje ei side ved Georg Johannesen som har kome lite fram, seier Høisæter.
Høisæter vart med i det noko myteomspunne Retorisk forum, ei «forening der studenter fra grunnfagsnivå til professornivå — møtes for å diskutere retoriske emner og tekster». Der er ho framleis med, for forumet lever som ei lita forskargruppe, om enn på ad hoc- basis, 17 år etter Johannesens død.
— Han fekk oss til å forstå kor lett det er å ukritisk kaste seg på det som «alle» meiner er rett og sjølvsagt. Han fekk oss til å sjå at språket er ein maktfaktor, og at vi skal vere kritiske til språket.
Høisæter er ikkje blind for den rå versjonen, som kritiserte og provoserte i aust og vest, mest aust. Likevel meiner ho det er grunn til å sakne han som offentleg figur.
— Dersom du tenker på korleis akademia har utvikla seg, er eg redd det ikkje ville ha vore plass for ein som Georg i dag. Alt er blitt formalisert, og han var ikkje opptatt av å klatre på karrierestigen – no er det helst det du bør vere opptatt av om du skal lykkast i akademia. Georg var enormt opptatt av studentane sine.
Slaktet av Slagstad
1990-talet var Georg Johannesens beste tiår, ifølgje Fidjestøls biografi: «Endå han var den suverent frekkaste skribenten i den norske offentlegheita, blei han kontinuerleg feira og hylla». Tiåret munna ut i ei samling av tidlegare essay, og utval brutale slakt, som kom ut i 2000 med tittelen «Litteraturens norske nullpunkt».
Mellom slakta var ein annan bauta, og bergensar, i det intellektuelle Noreg. Rune Slagstads storverk «De nasjonale strateger» gjekk nådelaust gjennom kverna. Johannesens tittel på bokmeldinga var:
«Sangen om Rune Slagstads overjordiske reise med en fullstendig beskrivelse av det femte monarki som hittil har vært ukjent for oss». Slagstads historiske verk fekk Johannesen til å føle seg som eit «sultent barn utenfor et dugget vindu inn til en hvit julemiddag på en østnorsk herregård».
Det høyrer med til historia at Slagstad vart spurt av Johannesen, og takka ja til, å trykke slaktet i Nytt Norsk tidsskrift, som Slagstad var redaktør for. Dermed, skriv Fidjestøl, fekk Slagstad «æra av å trykke ei 15 siders perfid utdriting av seg sjølv».
Slagstad prøvde seg med ei helsing tilbake, der han omtalte Johannesen som eit «lærd salathode». Men det hadde ingen verknad, skriv Fidjestøl. Johannesen var «for lengst kanonisert, han blei beundra i fillebitar».
Ikkje alle fekk det med seg.
Mot slutten av biografien fortel Fidjestøl om bergensordføraren Herman Frieles skamlause svar då han i eit intervju vart spurt om kva han meinte om Georg Johannesen. «Hvem er Georg Johannesen», svarte Friele.
Det blei komisk, skriv Fidjestøl, for «alle» visste kven han var. Friele stilte i realiteten eit retorisk spørsmål, utan å vite det, skriv han. «Men spørsmålet var likevel godt. Kven var Georg Johannesen?»
Den klamme rosen
— I norsk biografitradisjon skulle ein svare på det. «Har vi ham nå», som det alltid stod i avisa før. Det er ikkje ein sånn biografi eg har villa skrive. Tvert om har det vore eit mål å vise fram kompleksiteten. Han er ikkje lett å setje på formel, seier Fidjestøl.
Trassen var Johannesen kanskje fødd med, og sikkert det litterære talentet og kunstnariske gemyttet.
— Han er skuleflink, går på «Katten» og hamnar på universitetet, utan at han er særleg radikal av seg. Han blir militærnektar, er med å grunnlegge sosialistisk studentlag, er sentral i etableringa av Sosialistisk Folkeparti. Men planen er å bli lærar, få seg ei lektorstilling, summerer Fidjestøl.
Det er berre det, at han brakdebuterer som forfattar alt medan han er student, til store ovasjonar. Fidjestøls tolking er at rosen var med å drive han bort frå skjønnlitteraturen.
— Han kjende på ein ambivalens, trur eg. Han fekk skryt for lyrikken i dei konservative avisene. Samstundes opplevde han at det han skreiv i artikkelform slo mykje hardare. Det vart noko klamt med å vere skjønnlitterær forfattar.
I 1966 erklærer Johannesen at han ikkje vil halde på med dette meir. Han startar på vegen mot å bli Noregs frekkaste professor — som på ingen måte handlar om å bli likt av andre professorar.
Men kvifor var han alltid så frekk?
Fidjestøl peikar på eit spor i Dagbladet, der Hallgeir Opedal portrettintervjuar han våren 1998, 20 år etter det forrige portrettintervjuet i avisa:
Human hyperbol
I intervjuet står Johannesen fast ved påstanden frå portrettintervjuet i Dagbladet i 1978: «Norge er et paradis for dumme intellektuelle», men supplerer no med sin eigen, meir presise, skriftelege versjon:
«Norge er et paradis for kunnskapsløse professorer, virkelighetsfjerne nyhetsformidlere og umodne forfattere. De fleste dikter dokumentarisk ut fra sitt eget jomfrunalske følelsesliv.»
Så får han spørsmålet om kvifor han alltid må setje ting på spissen.
Det er berre ein formel, ein såkalla hyperbol, ei overdriving, svarar Johannesen. «Når noen sier «ikke særlig begavet» sier jeg «dum». Det gir større muligheter for motangrep».
— Han meinte det frekke og direkte hadde ein slags demokratiserande funksjon. Det gir andre sjansen til slå like hardt tilbake, seier Fidjestøl, som ikkje har tenkt å gruble på følgjande spørsmål:
Korleis ville Georg Johannesen ha lese biografien om seg sjølv?
— Gud hjelpe meg, det vil eg ikkje ein gong tenke på!
Kunstnernes Hus har besluttet å avslutte sin leieavtale med Fondet for kunst- og designstudenter (FKDS), skriver Kunstavisen.
Fondet har som formål å støtte studenter ved ulike avdelinger ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO). Ordningen med Kunstnernes Hus har siden 2014 gitt nyutdannede kunstnere atelierplasser på huset. Årlig har fire atelier blitt tildelt åtte nyutdannede kunstnere fra Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO).
— Det betyr at FKDS/KHiO må søke etter andre løsninger for å ivareta denne viktige stipendordningen for nyutdannete kunstnere, sier rektor ved KHiO Marianne Skjulhaug til Kunstavisen. Skjulhaug er også styreleder for fondet.
Kunstnernes Hus har i flere år hatt økonomiske problemer, noe som har påvirket beslutningen om å ikke leie til KHiO lenger. Nå inngår huset istedenfor en avtale med Office for Contemporary Art Norway (OCA).
— Det er en stor ære og et stort ansvar forbundet med denne rollen. Det å ivareta lønns- og arbeidsvilkårene til medlemmene våre er det viktigste vi gjør, sier Steen til Khrono.
Steen ble valgt inn på representantskapsmøtet tirsdag 19. november, ved akklamasjon og uten motkandidater. Hun tar over etter Egil André Aas, som har vært leder i LO Stat i åtte år. Det skriver Altinget.
— Jeg overtar akkurat når rikslønsmenda kommer med sin kjennelse, så arbeidet med hovedoppgjør i 2026 starter jo nå. Lønnspolitikken til LO Stat ligger fast og det er viktig for oss å ivareta alle medlemmene sine rettigheter, sier Steen.
LO Stat går gjennom en stor omstilling det neste året, noe som former sakene Steen som leder skal jobbe med. LO Stat skal deles opp, og Spekter går inn i LO.
— Vi skal overføre forhandlingsansvar fra Spekter til LO Stat, og forberede hvordan LO Stat skal se ut fra 1. januar 2026. I tillegg skal vi gjennomføre mellomoppgjør i både staten og Spekter i 2025 samtidig, sier Steen.
Hun får med seg Henriette Jevnaker fra Fagforbundet som 1. nestleder, og Tor Egil Vangstad fra Norges offisers- og spesialistforbund som 2. nestleder.
Steen er tidligere hovedkasserer i Norsk Tjenestemannslag. I tillegg har hun ledet NTL Nav, som med sine rundt 9000 medlemmer er NTL sin største landsforening.
I snitt får 17 prosent av UiO-studentene karakteren A, mens andelen er lavere i både Bergen og Tromsø, skriver Advokatbladet.
Ved Universitetet i Bergen (UiB) er det rundt 13 prosent som får A i gjennomsnitt, mens det ved UiT Norges arktiske universitet er 12 prosent.
Det er i snitt litt over 2 prosent ved Universitetet i Oslo (UiO) som stryker, tilsvarende tall for UiT er 2 prosent og ved UiB litt over 2 prosent. Den vanligste karakteren er C ved alle tre juss-utdanninger. I 2024 er det så langt en tredjedel av jusstudentene som får denne karakteren.
UiT-forskeren Kristoffer Wickstrøm har vunnet pris for en forskningsartikkel om kunstig intelligens.
— En slik anerkjennelse er veldig gøy og et tydelig tegn på at arbeidet vi gjør har høy kvalitet. At artikkelen vår er en del av dette gode selskapet er kjempeflott, spesielt når det er så stor konkurranse fra mange andre sterke bidrag, sier Wickstrøm i en pressemelding.
Forskningsartikkelen hans publisert i Pattern Recognition Letters i 2022, og det er tidsskriftet som gir Wickstrøm prisen. På to år har artikkelen blitt sitert hundre ganger av forskere i hele verden.
Wickstrøm er førsteamanuensis i UiT sin maskinlæringsgruppe. Han har utviklet en ny metode for å lære kunstig intelligens å analysere data uten menneskelig hjelp.
Universitetet i Agder (UiA) har åpnet en av Europas største samlinger av erotisk litteratur på campus i Grimstad. Den kalles Cupido-samlingen og har tilhørt den avdøde redaktøren i Cupido, Terje Gammelsrud.
UiA fikk samlingen i 2020 og siden tildelingen har UiAs bibliotek jobbet med å katalogisere og gjennomgå innholdet i samlingen, som har fått sitt eget rom i biblioteket, ifølge uia.no.
Samlingen består blant annet av tegneserier, erotiske noveller og faglitteratur.
– Dette er en unik samling, både for oss som fagmiljø og for allmennheten. Samlingen består av erotisk litteratur på norsk, dansk, engelsk og fransk, helt fra 1800-tallet av og frem til i dag, sier professor Tor-Ivar Karlsen ved UiA.
Den 22 år gamle studenten Tarald Kongshaug var bassist for bandet For You på konsert i november.
Frontfigur Ed Westwick er verdenskjent for rollen som Chuck Bass i Gossip Girl. Kongshaug sa ja til å spille bass dagen før konserten, og fikk under et døgn på å lære hele repertoaret til bandet. Til vanlig studerer Kongshaug utøvende jazz på jazzlinjen til NTNU i Trondheim.
— Alle i bandet var utrolig hyggelige, og det var veldig gøy å henge sammen etter konserten. Jeg tar med meg masse erfaring om det å lære meg musikk på en effektiv måte, noe som er utrolig viktig når man lever som utøvende musiker, sier Kongshaug til Adresseavisen.
Til vanlig er det nordmannen Hans Kristian Nordin som er bassist for bandet, som har spilt inn og produsert mye av musikken sin i Oslo. Derfor har bandet en spesiell tilknytning til Norge.
Britiske studenter som velger å ta fatt på et utdanningsløp ved University of Birmingham fra og med høsten 2025, vil få et ekstra stipend på totalt 5000 britiske pund fra universitetet, noe som tilsvarer 70.000 norske kroner etter dagens kurs.
Times Higher Education (THE) skriver at universitetet innfører ordningen som et resultat av økningen i skolepenger for britiske studenter.
De 70.000 kronene som nye studenter i Birmingham vil motta skal utbetales over åtte månedlige avdrag i løpet av de to første studieårene, med ytterligere to større utbetalinger det siste året, skriver THE.
Fra og med høsten 2025 vil det være mulig å ta bachelor i byggingeniør-faget ved Universitetet i Agder (UiA), mens du bor og studerer i Listerregionen, skriver NRK.
Tilbudet er et resultat av et nytt samarbeid mellom Studiesenteret Lister Kompetanse og Universitetet i Agder i Grimstad.
Studiet bygges opp som et deltidsstudium som skal gå over fem år.
Nyeste artikler
Audun Øfsti (1938 - 2024)
Forskjellen må utgjøre en forskjell
NTNU stenger populær fritidsbolig for utleie. — Veldig lei meg
Første gang dette århundret om alle godkjennes. Og slik ser det ut til å bli
29 unge og lovende forskere får ekstra privilegier
Mest lest
Sjokkmåling: Nær dobling for Frp blant studenter
Kvinner skjuler hvor tøft de har det på jobb etter sykdom. — Jeg lukket døra på kontoret og gråt
Khronos lesere med 37 forslag til Årets navn i akademia 2024
Instituttet sier opp folk, nå slutter instituttleder og får ny jobb utenfor NTNU
1107 årsverk visket bort i akademia i 2024