nmbu
Endret fra karakterer til bestått eller ikke bestått: Bestått tilsvarer E
Et kjemikurs ved NMBU som studenter med ulik bakgrunn må ta, har lenge slitt med dårlige resultater. Nå dropper universitetet karakterer i emnet.
Aalytisk kjemi (KJM240) er et viktig emne for studenter på flere programmer ved NMBU. Emnet undervises fra og «eies» av Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning (MINA). Fagfolk framhever at de fleste jobbene innen kjemi i Norge er innenfor analytisk kjemi.
I høst er det rundt 60 studenter som tar kurset.
Snittkarakteren for studentene har ligget rundt D, mens strykprosenten de siste årene har vært rundt 30 prosent. Det er et resultat ledelsen ved fakultetet ikke har sett seg fornøyd med.
Har satt bestått til karakter E
Ledelsen ved ansvarlig fakultet har nå tatt initiativ til, og innført mot faggruppeanbefaling, bestått/ikke bestått på emnet.
I tillegg blir kravet til bestått satt ved karakter E. Det siste sjokkerer kjemikere på flere fakulteter ved NMBU.
— Det spesielle her er at man setter kravet til bestått til karakteren E. Det har jeg aldri hørt om før, sier professor Dag Ekeberg.
— Det vanlige er jo at grensen går på C, etter det jeg kjenner til, og under ingen omstendigheter E, sier han.
Ekeberg er professor ved et annet fakultet — Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap (KBM). Hans faggrupper ved fakultetet er Bioanalytisk forskningsteam, samt forskningsgruppen for kjemi.
Han ser denne saken i sammenheng med andre saker som har fått oppmerksomhet den siste tiden — saken fra Høgskolen i Innlandet der studentene tvinges til å skrive bacheloroppgave sammen, og saken fra OsloMet, der eksterne sensorer har uttalt at de skulle tvinges til å senke kravene slik at færre strøk.
Varierende utgangspunkt
Studentene som tar emnet, har varierende forutsetninger, noe som gjenspeiles i karaktersnittet.
— Programområdet for kjemi gikk mot tiltak med bestått / ikke bestått og argumenterer med at det vil svekke studentenes muligheter til å sikre seg jobb i konkurranse med dem som kommer fra institusjoner hvor de får karakterer, sier Ekeberg til Khrono.
Han trekker fram at de fleste andre institusjoner som har dette faget nettopp gir karakter i emnet, noe han tror skyldes viktigheten av faget.
— Ikke lenger et universitet
— Jeg er kjent med at beslutningen er tatt på ledelsesnivå. Jeg er litt usikker på motivet her, men det handler nok ikke så mye om økonomi, men mer om omdømme. Strykprosenten er lav på kurset, men snittkarakteren ser ikke så pen ut, sier Ekeberg.
Han legger til:
— Noe av det som opprører oss faglige, er at vi ser flere og flere eksempler ved institusjonene på at de faglig ansatte overprøves av administrasjonen når det kommer til faglig vurdering av studenten. Vi kan bare ikke gå dit at dette blir normalen, da er vi ikke lenger et universitet, sier Ekeberg.
Emneansvarlig i faget, Elin Gjengedal, sier til Khrono at hun har stilt seg nøytral i saken.
— Gjør det for å bedre læring for studentene
Dekan Ågot Aakra ved Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning (MINA) forteller at de over lang tid har sett at studentene presterer relativt sett ganske dårlig etter kurset.
— Det har ikke vært aktuelt for oss å senke de faglige kravene i kurset, og vi har da sett på andre metoder for å bedre læringen. Dette emnet baserer seg på tilbakemeldinger og dialog, og læringen skjer først og fremst i disse prosessene, sier Aakra.
— Når vi fjerner karakteren, minsker også karakterpresset på studentene. Vi har sett i andre emner der vi har gjort det samme at vi har oppnådd bedre og mer læring. Studentene blir mindre stressa og kan konsentrere seg bedre om det de skal lære, sier Aakra.
Hun legger til at dette er et forsøk de gjør i år, og så vil erfaringene med stått/ikke stått gjennomgås.
— Men dere setter beståttgrensen ved E, er ikke det uvanlig lavt?
— Vi har anledning til dette. I og med at snittkarakteren i kurset over lengre tid har vært D, er det naturlig at stått tilsvarer E, sier Aakra.
— Professorer i kjemi har reagert på dette og opplever at dere med dette prøver å pynte på dårlige resultater? Det ser penere ut med 80 prosent bestått, framfor snittkarakter D?
— Det er overhodet ikke vår motivasjon. Vår motivasjon er å opprette holde høyt faglig nivå i emnet og legge til rette for bedre læring for studentene. Så blir det spennende å se hva om vi oppnår det med denne endringen, sier Aakra.
Nyeste artikler
Ingen andre har skrive avhandling om dette emnet
Nekter å sende ankesaker videre til det nasjonale granskningsutvalget
Ujevn film om Gunnar Sønstebys krigsinnsats
Vurderer om studenter er skikket: — En myte at vi vil utestenge flest mulig
Kjærlighetsrevolusjon og frie forskere i akademia? Ja, takk!
Mest lest
Studenter utvist fra fransk universitet. Norske Anna frykter at hun står for tur
Ansettelsessaken i Bergen: En faglig tautrekking
Slik gjekk det då professoren spurte ChatGPT om litteraturtips
Reagerte på NTNUs språkbruk i økonomisak. — Gjør meg kvalm
Svensk dom over norsk akademia: For mykje kvantitet, for lite kvalitet