Film Jan storø
Dramatisk og realistisk om radikalisering
Rebel forteller om rekruttering til IS. Den rammer en liten familie bosatt i Belgia
Når kriger er over, rykker flere aktører inn — fra hjelpearbeidere til de som bygger opp
ødelagt infrastruktur. En annen type aktører som melder sin ankomst er
fortellerne, de som forteller om det som hendte, og hva krigen førte til.
Filmfolk er blant disse.
Vi kan dessverre ikke ennå snakke om fred i egentlig forstand i Syria (bare så langt i august 2023 er omtrent 150 mennesker rapportert drept i krigshandlinger i ulike deler av landet). Men situasjonen er likevel annerledes enn i forrige tiår. Nå kommer fortellingene fra den dramatiske perioden der IS var en større bevegelse. De kan bidra til å utvide den kunnskapen som nyhetsmediene ga fra «krigens dagligliv».
I den belgiske filmen Rebel blir vi kjent med en liten familie; to brødre og deres mor. Nassim er tolv år, og Kamal er rundt ti år eldre. De er av marokkansk opprinnelse, og bor i Belgia. Rapperen Kamal er frustrert over krigen i Syria, og reiser i 2014 til Raqqa i Syria for å hjelpe til med humanitært arbeid. Der slutter han seg til IS og får opplæring som stridende. Hans oppgave i blir i første omgang å fotografere propagandavideoer for IS. Etter hvert kreves det mer av ham; en mer aktiv krigsinnsats som skal bevise hans troskap til IS.
Hjemme i Belgia vet moren og lillebroren lite, men de får på et tidspunkt se en video der Kamal deltar i en likvidering sammen med andre IS-krigere.
For Nassim blir det viktig å forstå storebroren. Han søker informasjon om IS. I nabolaget finnes en mann som rekrutterer unge gutter nettopp til IS. Her ligger filmens hovedkonflikt; Kamals overbevisning, som etter hvert skal slå sprekker, Nassims gryende radikalisering — og morens forsøk på å håndtere det hele.
Regissørene Adil El Arbi og Bilall Fallah — også de med marokkansk opprinnelse og basert i Belgia — har tidligere jobbet mest med andre temaer, innenfor andre sjangere. Black (2015) handlet om kamper mellom gjenger i Brussel. De har også jobbet i USA, blant annet med Bad Boys for Life (2020) og Beverly Hills Cop IV (i produksjon).
Rebel er laget med flere grep fra actionfilmer som vi særlig ser de i voldsomme kampscenene fra den krigen mellom IS og Assads regjeringsstyrker i Syria. Regissørene bruker noen ganger kraftige virkemidler for å beskrive volden i den syriske krigen. Men de aller kraftigste skjer like utenfor bildekanten, og i den grad vi blir skremt av dem, er det vår egen fantasi som dikter videre på dem.
Det kreves full lojalitet innad i IS, vi blir vitne til en maskulin voldskultur som går ut over alle som ikke rettroende.
Jan Storø
Likevel er det det menneskelig dramaet som er dens kjerne. På ett tidspunkt blir Kamal «tildelt» en hustru. Han bringer henne med hjem, men behandler henne annerledes — og mer respektfullt — enn det IS-kameratene legger opp til. Det fører til tillit og kjærlighet mellom de to.
Fortellingen veksler i store deler mellom det som skjer Syria med Kamal og i Belgia med Nassim og deres mor. Dette fortekkergrepet fungerer godt. Det bringer to kontekster sammen og sier oss noe om forbindelser mellom svært ulike leveforhold, mellom krig og fred.
Filmen føles realistisk, og i ettertekstene forteller regissørene at alt vi ser, har hendt i perioden 2015—2016. Det kreves full lojalitet innad i IS, vi blir vitne til en maskulin voldskultur som går ut over alle som ikke rettroende. I én scene blir Kamal bedt om å «leie ut» sin kone til en annen soldat, i en annen ser vi at en butikkeier som selger musikk blir trakassert og senere drept.
I den siste delen av filmen tvinges moren til å ta aktive grep for å redde sine nærmeste. Det skal ikke avsløres her hva hun gjør, men denne delen av filmen er intens og spennende.
Det skjer også noe helt spesielt med Nassim, som heller ikke skal beskrives nærmere. En sentral del av disse hendelsene strekkes lenger enn nødvendig for å fortelle fram filmens hovedbudskap. Her går El Arbi og Fallah etter mitt skjønn for langt i å dramatisere hendelsene i sitt filmatiske univers og skaper dermed en melodramatisk følelse i det som ellers oppleves som en realistisk fortelling.
I løpet av filmen får vi noen musikalske numre, først og fremst av Kamal, som rapper og danser. Ikke mange nok til å kalle Rebel en musikal, men de er likevel viktige for byggingen av historien.
Totalt sett er Rebel vel verdt å få med seg.