Professor Anders Malthe-Sørenssen på Universitetet i Oslo (UiO) vant fram i 2016 med prosjektet CCSE - Center for Computing in Science Education. Her gratuleres han av daværende kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Foto: Ketil Blom Haugstulen

Ny utlysning for fremragende sentre for utdanning

Fremragende. Fra nyttår er det nye koster som administrerer ordningen med sentre for fremragende utdanning. Frist for å søke er 29. april.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Frem til 29. april kan norske universiteter og høyskoler søke om å bli en del av prestisjeordningen Sentre for fremragende utdanning. Nye sentre kan tildeles mellom 4 og 8 millioner kroner årlig i fem år.

Fakta

Sentre for fremragende utdanning (SFU)

SFU er en prestisjeordning for utdanning som ble opprettet i 2010.

Det finnes nå åtte SFUer.

SFU-status tildeles for fem år med mulighet for forlengelse i ytterligere fem år etter en midtveisevaluering.

Nokut hadde ansvaret, men fra 1. januar 2019 er nå Diku (Direktoratet for internasjonalisering og kvalitet i utdanningen).

Ny utlysning har frist 29. april.

Dette er de åtte sentere

Kilde: Nokut/Diku

Dette er Dikus første utlysning av SFU-ordningen etter at Diku overtok ansvaret for ordningen fra NOKUT ved nyttår. Det har tidligere vært tre tildelingsrunder som har resultert i åtte sentre til sammen.

Det er veldig viktig for oss å ha med oss arbeidslivet når vi definerer problemstillinger i Interact.

Kari Almendingen

— Endelig er vi i gang med en ny runde i ordningen med Sentre for fremragende utdanning. SFU er viktig bærebjelke i Dikus kvalitetsprogrammer. Vi gleder oss til å se de gode initiativene som er på institusjonene og hvordan de vil bidra til utvikling av fremragende utdanning, sier Diku-direktør Harald Nybølet, i en pressemelding.

Forrige tildeling i 2016: Her er fire fremragende sentre

Vurderes av prorektor fra London

Søknadene skal vurderes av en ekspertkomité, som også har en studentrepresentant.

Komiteen skal ledes av fungerende prorektor for utdanning ved Queen Mary University of London, professor Stephanie Marshall. Professor Marshall ledet også komiteen som vurderte SFU-søknader i 2016.

I pressemeldingen fra Diku heter det at Stephanie Marshall mener den norske SFU-ordningen er unik i det at den ser kvalitetsutvikling som en kontinuerlig prosess. Hun kommer gjerne med et tips til de som har tenkt å sende inn en søknad.

— For å sitere Stephen Covey: «Begynn med å se for deg hvor du vil ende opp». Når du har funnet din visjon, jobber du bakover fra denne for å finne ut hva du trenger for å oppfylle visjonen. Dette hjelper deg å holde fokus på «målstreken», sier Marshall til Diku.

Fakta

Interact-prosjektet

Et tverrfaglig prosjekt ved OsloMet som søkte om å få status som fremragende utdanningssenter i 2016 (SFU). De fikk avslag, men daværende Høgskolen i Oslo og Akershus, nå OsloMet, valgte å fortsette prosjektet.

Interact står for Interprofessional Interaction with Children and Youth. Målet er bedre samordning av tjenester rettet mot barn og unge, bedre samarbeid mellom profesjonsutøvere og bedre samarbeid mellom barn/unge og profesjonsutøverne.

Flere fakulteter samarbeider i Interact-prosjektet. Dette innebærer studieretninger som lærerutdanning, barnehagelærer, sykepleie, ergoterapi, fysioterapi, sosialt arbeid og barnevern.

Våren 2019 deltok 1500 studenter i utdanningstilbudet.

Nå ønsker OsloMet igjen å søke om SFU-status.

Søker på nytt

Ved den forrige tildelingen var det ni finalister og fire som nådde fram. De som nådde fram var:

  • Universitetet i Oslo, CCSE - Center for Computing in Science Education
  • NTNU, Engage - Centre for Engaged Education through Entrepreneurship (i samarbeid med Nord universitet)
  • NTNU, EXcITEd - Excellent IT Education (i samarbeid med Nord universitet)
  • Høgskolen i Lillehammer, CEFIMA - Centre of Excellence in Film and Interactive Media

Blant de fem finalistene som ikke nådde fram var prosjektet Interact fra OsloMet (daværende Høgskolen i Oslo og Akershus).

Kari Almendingen er nå prosjektleder for Interact og hun forteller at de ønsker å søke på nytt.

1500 studenter som samarbeider

Selv om de ikke nådde opp i forrige runde har prosjektet fått støtte fra styret på OsloMet. I januar hadde Interact en større samling med 1500 studenter på tvers av alle fire fakulteter på OsloMet.

Les også: 1500 studenter med i digital masse­undervisning

— Hva er det som gjør at dere tror dere vil nå fram i denne utlysningen?

— Vi har kommet mye lengre i prosjektet, og nå har vi mye mer konkret å vise til enn vi hadde i 2016, starter Kari Almendingen.

Hun trekker fram begivenheten fra januar med tverrfaglig digital masseundervisning. I tillegg forteller hun at de har fått til en spennende samarbeid mellom administrative og faglige enheter, som hun opplever som grensesprengende på mange måter.

— Arbeidslivsrelevans veldig viktig

— Vi gjør nybrottsarbeid på mange måter i dette prosjektet, og jeg må få berømme administrasjonens innsats. Det er jo mange systemer som er fakultetsinterne. I vårt prosjekt må man ha fakultetsoverskridende kommunikasjon, og de ansatte driver spennende nybrottsarbeid, forteller Almendingen.

I tillegg trekker hun fram at i Interact er arbeidslivs-perspektivet svært viktig.

— Det er veldig viktig for oss å ha med oss arbeidslivet når vi definerer problemstillinger i prosjektet. Vi inviterer dem helt inn i kjernen av prosjektarbeidet, og skal blant annet ha et spennende møte til uka, legger Almendingen til.

29. april er det søknadsfrist, og så må man vente til høsten for å svar på om man vinner fram denne gangen.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS