Statsråd Iselin Nybø (t.h.) delte ut utdanningskvalitetsprisen til Høgskulen på Vestlandet (HVL) og deres ePraksis-prosjekt onsdag. Førsteamanuensis Gry Sjøholt ved HVL tar i mot prisen. Foto: Siri Øverland Eriksen
Statsråd Iselin Nybø (t.h.) delte ut utdanningskvalitetsprisen til Høgskulen på Vestlandet (HVL) og deres ePraksis-prosjekt onsdag. Førsteamanuensis Gry Sjøholt ved HVL tar i mot prisen. Foto: Siri Øverland Eriksen

Utdanningspris til praksisportal

Pris. Prosjektet ePraksis ved bioingeniørutdanningen ved Høgskulen på Vestlandet får Utdanningskvalitetsprisen 2018 for høyere utdanning. Prisen er på 1 million kroner.

Publisert Oppdatert

Statsråd Iselin Nybø overrakte prisen under Universitets- og høgskolerådets konferanse onsdag. Prisen går til prosjektet ePraksis, som er en åpen nettside med digitale verktøy for læring i praksisstudiene.

Ved bioingeniørutdanningen utgjør internt laboratoriearbeid og eksterne praksisstudier minimum 35 prosent av den treårige utdanningen. Epraksis er utviklet for å lette informasjonen til studentene om praksis i studiet, forberede dem bedre til praksisstudiene, øke læringsutbyttet hos studentene og dermed å heve kvaliteten på utdanningen.

Det er veldig bra at studentene selv har vært med på å utvikle portalen.

Iselin Nybø

— Her bruker Høgskulen på Vestlandet digitale hjelpemidler på en spennende måte til å forberede studentene på praksis. Dessuten er det veldig bra at studentene selv har vært med på å utvikle portalen, sa forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø da hun delte ut prisen onsdag formiddag.

Fakta

Tidligere vinnere av utdanningskvalitetspris

2017: Nasjonal delprøve i medisin, NTNU, Universitetet i Oslo, Universitetet i Bergen og UiT Norges arktiske universitet.

2016: NBMU: Action Learning Model for Sustainable Development.

2015: NTNU Live Studios tilbud til arkitektstudenter fikk årets pris for utdanningskvalitet på en million kroner.

2014: Høgskolen i Buskerud og Vestfold (HBV), «As if» – Profesjonsverksted i lærerutdanningen, en million kroner

2013: NHH, Økonomi og psykologi, en million kroner

2012: 1. HiL, UiO og HiG med henholdvis BOL-studiet- en prakademisk utdanning av unge studenter innen HR (500.000), Computing in Science Education – Beregninger i realfagsutdanningen (300.000-CSE-prosjektet) og Simuleringssenteret (200.000)

2011: HiST og UiO, med henholdvis Avdeling for informatikk og e-læring - Rom for læring og Det medisinske fakultet, Institutt for helse og samfunn, Avdeling for helsefag Transformasjon av vitenskapelige tenke-, arbeids – og vurderingsformer i masterutdanning (500.000 hver)

Flere vinnere her.

Kilde: NOKUT

Overtatt fra NOKUT

Det er Diku (Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning) som for første gang forvalter Utdanningskvalitetsprisen på vegne av Kunnskapsdepartementet.

Tidligere er det NOKUT som har forvaltet prisen, som i år blir delt ut for 18. gang. I fjor var det nasjonal delprøve i medisin som fikk utdanningskvalitetsprisen, som da ble delt ut på NOKUTs utdanningsfest i november 2017.

Imponert over studentene

Direktør i Diku, Harald Nybølet, er imponert over hvordan praksisplassene og studentene har vært involvert i utviklingen av ePraksis.no.

— Først og fremt, gratulerer så mye med prisen og ikke minst et godt gjennomført prosjekt. Det er veldig moro å se et så systematisk arbeid over tid. Både dialogen med de eksterne fagmiljøene og studenter har vært grundig. Studentene har ledet an, ved at det er flere studenter som har brukt bacheloroppgavene på å være med å utvikle prosjektet, sier Nybølet.

Ifølge juryen som har plukket ut årets prisvinner er ePraksis et pedagogisk forankret, godt fundert og gjennomført «blended learning-tiltak» med eksemplarisk bruk av de ulike læringsformene på de best egnede arenaene.

Kan komme andre til gode

«Tiltaket benytter velvalgte teknologiske løsninger i kombinasjon med solid pedagogikk. Det er utviklet i nært samarbeid med studentene og bygger på deres kompetanse i og interesse for teknologi for, å gi dem bedre undervisning», heter det i begrunnelsen.

Juryen skriver også at prosjektet effektiviserer og forenkler arbeidet til både underviserne og praksisveilederne, og forbedrer informasjonsflyten mellom studenten, lærestedet og praksisarenaen.

Videre sier juryen at prosjektet potensielt har stor overføringsverdi til andre laboratoriefag, og at portalen kommer bioingeniørutdanninger i hele landet til gode ettersom den er åpent tilgjengelig.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS