Vinnerne av prisen for utdanningskvalitet 2017: Delprøveprosjektet i medisin. Foto: NOKUT

Prosjektet nasjonal delprøve i medisin får kvalitetspris

Kvalitet. Åtte prosjekter fra sju institusjoner kjempet om årets pris for utdanningskvalitet. Prosjektet nasjonal delprøve i medsin vant, forankret på alle universiteter med legestudier.

Publisert Sist oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For 17. gang har Kunnskapsdepartementet delt ut pris for beste utdanningskvalitet. Det er NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) som står for selve prisutdelingen.

En bred sammensatt jury fra hele Norden har vurdert årets åtte prosjekter som involverer sju forskjellige institusjoner.

En million kroner

NOKUT beskriver at prisen har som mål å belønne fremragende arbeid med utdanningskvalitet i norsk høyere utdanning, og stimulere institusjonene og fagmiljøene til systematisk arbeid med å videreutvikle kvaliteten på utdanningene sine.

Prisen er på én million kroner og tildeles i sin helhet til ett tiltak.

Årets vinner

Årets kvalitetsvinner er: Nasjonal delprøve i medisin, NTNU, Universitetet i Oslo, Universitetet i Bergen og UiT Norges arktiske universitet.

Les også: Legestudenter sier ja til nasjonal felleseksamen

Nasjonal delprøve i medisin er et samarbeid mellom de fire medisinske fakultetene ved NTNU, UiB, UiO og UiT. Disse fire institusjonene har etablert et systematisk samarbeid og utvikling rundt vurdering i og av medisinutdanningene.

Juryen trekker fram at tiltaket startet i 2015, men kan allerede vise til gode resultater og innovative praksiser på nasjonalt nivå.

Og juryen skriver blant annet:

«Juryen vil spesielt trekke frem omfanget av nybrottsarbeidet, systematikken og involveringen av studentene, samt den brede forankringen av tiltaket som årets vinner har fått til i fagmiljøene på de deltakende institusjonene.Tiltaket bygger på en solid kunnskapsbase. Juryen berømmer de involverte for deres helhetlige og grundige arbeid, og for det sterke fokuset på utdanningsoppdraget som tiltaket springer ut av.»

Se også: Her kan du lese hele begrunnelsen fra juryen

Nominasjonene

NOKUT mottok åtte nominasjoner fordelt på syv institusjoner:

  • A Peer-mentoring model for accelerating employability of students in higher education,Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Førstehjelpsuka, UiT- Norges arktiske universitet
  • MV2015 Medievitere i praksis – praktisk-teoretisk bacheloroppgave, NTNU
  • Nasjonal delprøve i medisin, NTNU og Universitetet i Oslo
  • Occupational health in developing countries. Et massive open online course- MOOC, Universitet i Bergen
  • Strafferetten i ny drakt, UiT- Norges arktiske universitet
  • Studentproduksjon ved ekstern institusjon, Høgskolen i Østfold
  • Utvikling av profesjonelle læringsfellesskap i faglærerutdanningen i musikk, Høgskolen i Innlandet

Les også:

NMBU vant prisen i 2016

NTNU vant prisen i 2015

FAKTA

Juryen for 2017

Nominasjonene ble vurdert av en jury bestående av:

  • Jørgen Thorslund, Forhenværende direktør ​University College Lillebælt (Danmark)
  • Niina Nummela, Professor, University of Turku (Finland)
  • Ingrid Maria Hanken, Professor emerita, Norges musikkhøgskole
  • Jens Kristian Fosse, Førsteamanuensis Høgskolen i Bergen
  • Madeleine Sjøbrend, Student, NSO/NMBU
  • Christoffer Vikebø Nesse, Student, NSO/NTNU

FAKTA

Tidligere vinnere av pris for utdannings-kvalitet:

2016: NBMU: Action Learning Model for Sustainable Development.

2015: NTNU Live Studios tilbud til arkitektstudenter fikk årets pris for utdanningskvalitet på en million kroner.

2014: Høgskolen i Buskerud og Vestfold (HBV), «As if» – Profesjonsverksted i lærerutdanningen, en million kroner

2013: NHH, Økonomi og psykologi, en million kroner

2012: 1. HiL, UiO og HiG med henholdvis BOL-studiet- en prakademisk utdanning av unge studenter innen HR (500.000), Computing in Science Education – Beregninger i realfagsutdanningen (300.000-CSE-prosjektet) og Simuleringssenteret (200.000)

2011: HiST og UiO, med henholdvis Avdeling for informatikk og e-læring - Rom for læring og Det medisinske fakultet, Institutt for helse og samfunn, Avdeling for helsefag Transformasjon av vitenskapelige tenke-, arbeids – og vurderingsformer i masterutdanning (500.000 hver)

Flere vinnere her.

Kilde: NOKUT

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS