studenter som korona-vikarer

— Det gjorde meg frustrert, dypt ulykkelig og forbanna

Nyutdannet lektor Helene Simensen Bergane går knallhardt ut mot kunnskapsministerens forslag om å bruke lærerstudenter som avlastning for slitne lærere under koronapandemien.

— Har man midler til å ansette studenter midlertidig, så burde man også ha midler til å ansette kvalifiserte, nyutdannede, sier lektor i nordisk fra NTNU, Helene Simensen Bergane.
Publisert Sist oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

— Da jeg ble gjort oppmerksom på dette forslaget, kjente jeg hvor provosert jeg ble. Det gjorde meg frustrert, dypt ulykkelig og forbanna, sier den nyutdannede og arbeidsledige lektoren Helene Simensen Bergane.

Forslaget hun reagerer på er kunnskapsminister Guri Melbys (V) ferske tiltak for å avlaste koronaslitne lærer: nemlig å sende flere lærerstudenter inn i skolen.

Grunnen til at Bergane er så provosert, er at det ifølge henne sitter mange, mange kvalifiserte, nyutdannede og arbeidsledige lærere der ute som allerede står klare.

— Mitt største ønske er å jobbe. Jeg er ferdig utdannet og har både kapasitet, energi og et dypt ønske om en lærerjobb. Det at Guri Melby nå fremmer et forslag der hun ønsker å «avlaste» lærere ved å sette inn studenter, er derfor svært provoserende, usosialt og noe de gjør fordi det er økonomisk lønnsomt, sier Bergane.

Redd det opprettes studentengasjementer

Den ferske lektoren er veldig redd for at regjeringen nå skal opprette studentengasjementer, som ikke vil bli mulig for slike som henne å søke på.

Det inntrykket sitter hun igjen med etter å ha diskutert saken med Melby selv på en Facebook-gruppe.

— Hun sier at man har regler som gjør at de kvalifiserte ansettes først. Men realiteten er jo en annen. Det er mange vikarstillinger som ikke blir lyst ut. Jeg jobbet selv som vikar da jeg var student, men i det øyeblikket jeg var ferdig med studiene hadde man ikke råd til å gi meg jobb videre, sier Bergane.

Midlertidige stillinger

Og om tanken nå i tillegg er å skape midlertidige muligheter for studenter å jobbe i skolen, så er Bergane bekymret for at det blir enda færre jobber å få for de nyutdannede.

— Har man midler til å ansette studenter midlertidig, så burde man også ha midler til å ansette kvalifiserte, nyutdannede. Studentene som kan bli satt inn nå vil sannsynligvis få tilbud om vikariat og lignende senere, som er jobber vi nyutdannede i utgangspunktet burde blitt tilbudt først, sier Bergane.

— Men er du og andre nyutdannede interesserte i den type midlertidige stillinger eller engasjementer dette kanskje vil bli snakk om uansett?

— Selvsagt er ikke dette optimalt, men for min egen del og andre studievenner er det midlertidige stillinger vi har funnet oss til rette med. Med mindre man flytter langt ut fra de store byene, sier Bergane.

— Er det ikke nettopp det der må da, for å få jobb?

— Det blir nok naivt å tenke at man ikke skal gjøre alt man kan for å få arbeid. Samtidig hører man om lærermangel og ønske om større lærertetthet i de store byene, og at det er spesielt der de nå snakker om at skal sette inn studentene. Om det er der det er behov, så burde man ha midler til å ansette ferdigutdannede, sier Bergane.

Bergane mener forøvrig at varsellampene bør blinke dersom det er slik at et yrke trenger avlastning.

— Skolene får for lite penger. Man skal ikke måtte behøve å avlaste lærere. Da må noe fikses systematisk, sier Bergane.

Leder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal, forstår Berganes bekymring.

Mener de kvalifiserte skal brukes først

Leder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal, forstår Berganes bekymring og er helt på linje med den ferske lektoren når det kommer til avlastning av koronaslitne lærere.

— Det aller viktigste er at man bruker de kvalifiserte lærerne først. Det er håpløst at mange banker på døra slik. Da kan man mistenke at kommunene driver innsparing og ikke bruker de kvalifiserte, slik de skal, sier Handal til Khrono.

Han er likevel helt klar på at noe må gjøres. Handal viser til en undersøkelse der 9 av 10 rektorer melder at lærerne har jobbet mer enn vanlig under koronapandemien.

Likevel er det bare 3 prosent som i en undersøkelse sier at de har fått betalt overtid, ifølge Handal.

Dagen etter at Melbys forslag ble kjent, skrev han en lengre liste på Twitter med forutsetninger som må på plass før man går til det skrittet å bruke lærerstudenter som avlastning.

— Dersom man gjør alt dette, så står man kanskje noen steder fortsatt igjen uten folk. Da er det bedre å bruke lærerstudenter enn ingenting, sier Handal.

Kunnskapsminister Guri Melby (V) oppfordrer nyutdannede til å ta kontakt med kommuner med mye smitte.

Oppfordrer nyutdannede til å ta kontakt med kommunene

Kunnskapsminister Guri Melby (V) sier at regjeringen nå jobber med hvordan de kan øke tilgangen på vikarer for å avhjelpe skoler i områder med mye smitte.

— Et av innspillene er å se på lærerstudentene som en ressurs. Hvordan dette kan gjøres, må vi komme tilbake til. Men, det er selvfølgelig ikke slik at lærerstudenter skal skvise ut de som allerede har en lærerutdanning, skriver Melby i en e-post til Khrono.

— Opplæringslovens krav om kompetanse gjelder, som betyr at kommunene skal velge kvalifiserte søkere dersom det er mulig. Vi ønsker selvsagt godt kvalifiserte vikarer til skolene.

I tillegg kommer hun med følgende tips til nyutdannede lærere som leter etter jobb:

— Jeg oppfordrer nyutdannede lærere som om å ta kontakt med kommuner med mye smitte, for å høre om det er behov for vikarer, skriver Melby.

Powered by Labrador CMS