Hvorfor er forelesningen 45 min?

Publisert - Sist oppdatert
null Foto: Skjalg Bøhmer Vold

null Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Det finnes knapt én foreleser som bør høres på i mer enn 22 minutter. Så hvorfor varer forelesningene i 45, spør dosent Jon Arne Løkke.

Det er mye som tyder på, både om vi tar utgangspunkt i forskningslitteraturen og egne erfaringer, at studenter klarer å konsentrere seg til et punkt mellom 20 og 30 minutter. Oppmerksomheten faller faktisk dramatisk etter 15 minutter. Studentene følger ikke med og lærer lite i halvparten av forelesningen.

Standarden på norske universiteter og høgskoler er 45 minutter ganget med to eller tre – dersom det er deltidsstudenter, som får undervisning hver tredje uke, så kliner læreren til med 45 minutter ganger 6 for å få dekket det viktigste. Glemt er den fundamentale læringsforutsetningen om begrenset oppmerksomhet.

I tillegg til at foreleserne glemmer det svært gode belegget for at studenter, og andre tilhørere, har begrenset oppmerksomhet – hva kan beveggrunnene være for å fortsette praksisen med 45 minutters forelesninger?

«Dersom jeg kan være våken og kvikk så kan jammen studentene følge med også» er en temmelig latterlig begrunnelse med moralistiske grunntoner. En annen begrunnelse kan være «Jeg må holde på i 45 minutter for å få dekket de momentene som er viktige».

Dekningsbegrunnelsen er en begrunnelse uten pekefinger, men dessverre med liten forståelse for at det er forskjell på undervisning og læring. Dekningsbegrunnelsen forutsetter studenter som lærer ved å suge inn fagstoffetstoffet – eksempelvis fagstoffet til en forelesning om tre perspektiver på læring. Det er garantert en gal forutsetning.

Slutt med forelesninger og foredrag på 45 minutter. Nesten ingen orker 45 minutter.

Jon Arne Løkke
Dosent ved Høgskolen i Østfold

Noen få studenter memorerer lærernes tre punkter. De fleste studenter vil forholde seg annerledes: noen tror ikke på at alle de tre perspektivene kan være sanne samtidig, noen gjetter på at læreren driver med problembasert læring og at hensikten er å stimulere til tenking og litteratursøking, noen er på Facebook, mange følger ikke med etter 20 minutter.

Hva er alternativet til 45 minutters forelesninger? Enkelt: 22.5 minutters forelesning, så en pause på noen minutter der studenten kan sjekke sosiale medier, skrive notater, snakke sammen, kikke i avisa. Så 15 til 20 minutters forelesning før en lang pause. Eller 22.5 minutters forelesning, så studentaktiviteter som skriving, diskutering, oppgaveløsning.

Hovedpoenget er: Slutt med forelesninger og foredrag på 45 minutter. Nesten ingen orker 45 minutter.

(Lese flere innlegg fra Jon Arne Løkke? Powerpoint er en ulykke for undervisningen).

 

debatt

Har du noe på hjertet?

Send oss et debattinnlegg, en kronikk eller en meningsytring. Alle innlegg signeres med fullt navn og tittel.

Digitalisering. Rektor ved UiB, Dag Rune Olsen, mener akademia er den aktøren som kan levere kvalitetssikret, digital eksamensforberedelse, til forskjell fra for eksempel You Tube.

UHR. Skal UHR fungere som en politisk aktør for hele sektoren, må den også evne å ta høyde for de åpenbare forskjellene innad i UHR, skriver en tidligere og en nåværende studentleder, som ikke er enige med NSO-lederen.

Kommentarfeltet. Khrono har tekniske problemer med debattløsningen vår. Derfor er kommentarfeltene midlertidig skrudd av.