Når jeg opplever at studenter vokser, tilegner seg kunnskap og ikke minst er i stand til å diskutere komplekse faglige problemstillinger – da elsker jeg jobben min mer enn vanlig, skriver førsteamanuensis Åsmund Hermansen ved OsloMet. Foto: Ketil Blom Haugstulen
Når jeg opplever at studenter vokser, tilegner seg kunnskap og ikke minst er i stand til å diskutere komplekse faglige problemstillinger – da elsker jeg jobben min mer enn vanlig, skriver førsteamanuensis Åsmund Hermansen ved OsloMet. Foto: Ketil Blom Haugstulen

Digitalisering av utdanning innebærer noen fantastiske muligheter til pedagogisk utvikling

Digitalisering. Digitalisering av utdanning må fungere på «bakken» - som honnørord i svevende festtaler har det lite verdi!

Publisert   Sist oppdatert

Digitalisering av utdanning innebærer noen helt fantastiske muligheter til pedagogisk utvikling og gir et helt nytt rom for å ta i bruk studentaktive læringsformer og en undervisning bygd på omvendt klasserom.

Når jeg opplever at studenter vokser, tilegner seg kunnskap og ikke minst er i stand til å diskutere komplekse faglige problemstillinger – da elsker jeg jobben min mer enn vanlig – jeg stortrives og kjenner selv flere dager etterpå at hjerterytmen øker – det er så gøy – det gir meg så mye som foreleser!
Åsmund Hermansen
Førsteamenuensis, OsloMet

Dette kunne vært starten på en festtale om digitalisering i utdanning, men det er ikke det – det er min opplevelse etter mitt første semester hvor jeg har gått «all in» for omvendt klasserom i metodeundervisningen ved master i sosialfag. Selv om det er ganske velkjent blant oss som underviser i faget at man først og fremst lærer statistisk analyse ved å gjøre og i mindre grad høre – så føltes det som en risikosport å nesten forlate den tradisjonelle forelesningsformen til fordel for omvendt klasserom – som i all hovedsak baserer seg på at studentene skal gjøre, diskutere og av det lære.

Jeg har brukt en blanding av korte forelesninger, e-forelesninger og i all hovedsak brukt tiden sammen med studentene til praktiske analyseøvelser hvor studentene selv skal gjøre alt fra å formulere problemstilling til å kjøre analysene og fortolke resultatene. Dette har fungert over all forventning – og når vi på siste forelesning diskuterte statistisk modellering i plenum – noe som ville vært utenkelig dersom jeg hadde fulgt mitt gamle opplegg – hoppet jeg nærmest av lykke!

Når jeg opplever at studenter vokser, tilegner seg kunnskap og ikke minst er i stand til å diskutere komplekse faglige problemstillinger – da elsker jeg jobben min mer enn vanlig – jeg stortrives og kjenner selv flere dager etterpå at hjerterytmen øker – det er så gøy – det gir meg så mye som foreleser!

Jeg er en ivrig tilhenger av OsloMet sin satsing på digitalisering av utdanning, men jeg er utålmodig og som foreleser så trenger jeg hjelpemidler som fungerer på «bakken» i møte med studentene – ikke fagre ord i festtaler hvor innholdet har liten eller ingen relevans for den hverdagen vi som undervisere står i.

Curt Rice sa i sin åpningen av DIGIN (som er en kjempebra satsning fra OsloMet sin side) at vi ikke bare skulle bli best i Norge, men best i verden på digitalisering – det er flott med ambisjoner, men de kan fort virke mot sin hensikt dersom rammeverket ikke er tilstede. For å få et inntrykk av hvem vi i så fall skal konkurrere med kan en titt på denne filmen om student aktiv læring ved ulike universiteter være verdt å bruke ti minutter på.

Jeg ble veldig glad da jeg så at det skal være Digital fagdag 28. februar, men jeg har undervisning hele dagen og får derfor ikke deltatt. Siden dette er Digital fagdag tenkte jeg som så at det jo ikke var noe problem – det er praksis de fleste steder og har vært det i mange år å strømme denne typen arrangementer – men Digital fagdag ved OsloMet bli ikke strømmet fikk jeg til svar når jeg spurte, men det skal tas med i evalueringen.

Sa du best i verden, Curt? Kanskje er det jeg som husker feil .... jeg blir lett veldig entusiastisk, så med det i bakhodet var det kanskje bare best i Norge du sa under åpningen av DIGIN. Vel, med strømming ville OsloMet vært ganske så gjennomsnittlig om du spør meg. Det faktum at denne viktige dagen ikke strømmes, slik at vi som ikke kan være der kan få den med oss i etterkant er mildest sagt ikke veldig imponerende – jeg skal ikke ta i bruk de større ord – for jeg synes virkelig at det er prisverdig at OsloMet holder en slik dag, men kanskje på tide å stikke en finger i jorda med hensyn til ambisjonsnivået?

Jeg antar at det er siste gangen et slik arrangement ikke strømmes. Det skal jo strengt tatt ikke mer en smarttelefon til og en kobling opp mot lydanlegget....men jeg skal la den ligge.

Jeg vil veldig gjerne bidra til OsloMet sin satsing på digitalisering i læring, men enn så lenge føler jeg at det er veldig mye «å sitte på hver sin tue». Jeg sitter nå for meg selv og spiller inn YouTube-videoer med et program jeg har lært meg på egenhånd – det fungerer utmerket det – men jeg tror flere kolleger ville kunne ta i bruk disse virkemidlene dersom det var mer lagt til rette for det.

Jeg vil gjerne være med å løfte i lag – ikke bare sitte her på «min tue og gjøre mine greier». Etter åpningen av DIGIN i fjor sendt jeg derfor en epost til prorektor for utdanning, IT-direktørene, leder for DIGIN og min dekan med et forslag, jeg skrev følgende: «Når jeg satt på åpningen av DIGIN ble det klart for meg at det er flere som jobber med digitale ressurser i undervisningen enn det som ble presentert – jeg har full forståelse for at det ikke per nå er laget en fullstendig oversikt – men som anvendt samfunnsvitenskapelig statistiker vil jeg foreslå at dere setter opp et enkelt nettskjema og kjører en kartlegging av den aktiviteten som foregår rundt om på fakultetene.

Og etter det vil jeg foreslå at dere finner noen «digitale ambassadører» på hvert institutt – jeg er overbevist om at det finnes flere der ut som sitter og jobber med å utvikle sine fag gjennom digitale læremidler – overordnede strategier og støttefunksjoner slik som DIGIN er helt topp, men jeg tror utviklingen vil gå langt raskere når flere rundt lunsjbordet snakker om hvor utrolig moro det er med studenter som ikke kan få nok av e-forelesninger og andre digitale læremidler.

Da vil dere kunne trekke veksler på fagansatte som drar med seg andre fagansatte – og dermed vil det etter hvert skje langt mer på grasrota og mye bra vil blomstre (det vil jeg i hvert fall tro). Jeg fikk et veldig fint svar, men utover et veldig hyggelig møte med de som jobber på DIGIN ble det lite konkret – jeg er som sagt utålmodig – kanskje litt vel utålmodig.

Jeg kan imidlertid ikke la være å tenke på Curt Rice sin tale på åpningen av DIGIN – de skyhøye ambisjonene....men som sagt, jeg blir lett entusiastisk – så det kan være jeg husker feil – for er det noe jeg vil så er det å bidra til at vi når de ambisjonen! Gi meg virkemidlene så skal det ikke stå på viljen, Curt! Jeg er med hele veien!

Men først bør strømmingen komme på plass slik at vi i hvert fall er i nærheten av hva andre sammenlignbare institusjoner der ute jobber med.....så kan vi først konkurrere med Universitetet i Oslo om ikke annet – UiO podcaster så vidt meg bekjent sine forelesninger – det ville vært et godt og viktig steg for kurs hvor mer tradisjonell forelesninger fortsatt gjør seg gjeldene.

Jeg har funnet et opplegg for min undervisning som fungerer veldig bra for min del, men jeg vil veldig gjerne dele, og ikke minst lære av andre. Når det gjelder det siste blir jeg veldig lei meg for at jeg ikke kan se Digital fagdag i etterkant digitalt! Kjipt, men jeg skal ha det gøy med studentene, for jeg elsker å undervise – og med omvendt klasserom har vi kommet dit at vi diskuterer statistisk modellering og det med studenter som i utgangspunktet ikke har noe metode fra før. Jeg kjenner pulsen stige – det er så utrolig gøy!

Må ta meg fem minutter å få tilbake hvilepulsen nå kjenner jeg – gleder meg til forelesning på torsdag – skulle veldig gjerne fått med Digital fagdag også – men det får bli neste år....ellers bidrar jeg gjerne med flere ideer om digitalisering av utdanning – slik at denne satsningen kan komme et steg videre – et stikkord er å bruke oss som jobber ute på instituttene enda mer, vi vet hvor skoen trykker og hva som fungerer på «bakken» - jeg deler mer enn gjerne min erfaringer, men vil også gjerne lære mer av dyktige kolleger.