I det
følgende gjengis en ustabil sammenstilling av første- andre og til dels tredje-
og fjerdehånds observasjoner av norske byråkrater og akademikere.
Disse er gjennomført
i sammenheng med offisiell åpning, i vid forstand, og skolestart for det aller
første kull på Departemetsakademiets masterprogram for erfarne medarbeidere og
ledere i statsforvaltningen.
Et utvalg bestående av to medlemmer er blitt satt ned, og etter en tid ut, for å gjennomføre utredningen. Utvalgets medlemmer har i forlengelsen av dette tolket mandatet i henhold til en rekke hemningsløse parameter, i vid forstand, forankret i eget forgodtbefinnende.
Jeg har fire, eller fem, innganger til det jeg nå skal si
Departementsakademiets
overordnede mål er å øke kvaliteten på byråkratenes hoder, i vid forstand, for
slik å gjøre dem bedre i stand til å bidra til å møte vår tids store
utfordringer, som klimakrise, stormaktrivalisering, aksjespekulasjon og moralsk
panikk. Men også det som i programmet er beskrevet som «gjenstridige problem»:
samspill i offentlig sektor.
Intensjonen er i byråkratenes eget tidsskrift, Stat & Styring blitt beskrevet slik:
Embetsverket må ha et bevist forhold til konteksten, og tilpasse seg langsiktig så godt som mulig slik at en klarer å oppveie det som vurderes å være negative virkninger av de mer kortsiktige perspektivet.
1. Lise gikk til skolen. Byråkrati og identitet
Fra
ymse departementer og direktorater kom 34 av landets 165 000 statsbyråkrater til Handelshøyskolens avdeling for NHH Executive i Bergen, og allerede første
skoledag stod «omstillingskraft» øverst på timeplanen.
En såvidt
betydelig ansamling av toppbyråkrater fra et bredt spekter av departementer
fordret representasjon fra de respektive institusjonenes ledelser. I fremste
rekke Handelshøyskolens rektor, Øystein Thøgersen, i vid forstand, og
universitetets rektor Margareth Hagen, heretter omtalt som Øystein og
Margareth, i tråd med departementsråd Petter Skarheims toneangivende hilsen til
de fremmøtte: «Kjære rektor Øystein, kjære rektor Margareth og kjære
rektor Lise».
Lise
er rektor for Departementsakademiet, her også omtalt som Byråkratskolen.
Lise
ga i forbindelse med arbeidet med denne utredningen uttrykk for at hun er stolt
av å være byråkrat.
Uttalelsen
ble gitt som en respons til påstått etablerte forestillinger om byråkrati som
synonym for tungvint og omstendelig, ja, tilmed gjenstridig, i vid forstand.
FAKTA
Departementsakademiet
Departementsakademiet skal systematisere kompetanseutviklingen gjennom å organisere små og store tilbud og tilrettelegge for nettverk på tvers av departementene.
NHH og Universitetet i Bergen har i samarbeid etablert Executive Master i offentlig forvaltning på oppdrag fra Kommunal- og distriktsdepartementet.
Graden, som består av fem moduler/emner og en masteroppgave, er rettet mot erfarne medarbeidere i departement og direktorater.
Spørsmålet
om Lise kommer til å bli en streng rektor ble møtt med tilsynelatende
forbauselse. Utvalget heller i ettertid til den oppfatning at spørsmålet trolig
kunne blitt gitt en mer sektorovergripende utforming i utgangspunktet.
Nevnes
skal også direktørene Tore og Tore, fra henholdsvis Handelshøyskolens
eksekutive avdeling og universitetet.
Og
Jonas.
Statsbyråkratiets
øverste bestiller ankom ikke, men hilste fra New York, på ikke bare én skjerm,
men to, og understreket budskapet, nært forbundet «med de virkelig store
utfordringene i vår tid».
Det er
utvalgets klare oppfatning at elevene bør pålegges å legge mobilene i låst skap
allerede første dag.
3. Spørsmålet om ballonger
Utvalget
ble tidlig gjort kjent med at den intense tilstedeværelsen av oransje ballonger
i Handelshøyskolens fellesarealer ikke var ledd i den
estetiske tilretteleggelsen av første skoledag.
Det
tør gis til kjenne at Handelshøyskolens kommunikasjonsseksjon er preget av noe
skepsis til den stadig mer utbredte praksisen med å utplassere ballonger i alle
tenkelige/utenkelige lokaliteter til alle anledninger (eller mangel på
sådanne).
Det
fremstod som uavklart i hvilken grad programdirektørens oransje neglelakk var
ment å være et matchende element, og i så tilfelle en ufrivillig misforståelse,
gitt ballongenes egentlige opphav, som var en veldedighetsaksjon i samarbeid
med PricewaterhouseCoopers.
Heller
ikke er utvalget kjent med bakgrunnen for koordinasjonssvikten mellom rektor
Øystein og departementsråd Petter som resulterte i så like dressjakker, ja
bekledning for øvrig, at de utfordret konformitetsgrensene, selv for en
byråkratisk-akademisk ledelsessituasjon på høyeste nivå.
Imidlertid
er diskrepans av en slik karakter ikke nødvendigvis til ulempe, i vid forstand.
Et klart flertall i utvalget ser at effekten tvert imot kan fungere som et
fellesskapsbyggende grep i skjæringspunktet mellom akademia og byråkrati, med
økt egalitet som resultat.
Fotografering
av førsteklassen foregikk etter kjent mønster, der utfordringene var a) å få
alle til å stå stille b) høre etter c) stå tett nok og lenge nok stille.
Her
skal det meddeles at Handelshøyskolens fotograf og hans gatebergenske
formaninger (Hey! Dokker må høre på meg! Nokken av de som ikkje e' høyest i
landet må komme frem!) kan — og det understrekes kan —
være et metodisk grep, i vid forstand, til etterfølgelse i flere
forvaltningsmessige sammenhenger.
4. Godtepose for kvalitet
Her
gis videre bare en summarisk, og det kan hevdes, fragmentarisk, gjennomgang av
avlagte uttalelser under åpningsseremonien.
Monica,
programdirektøren, ga uttrykk for at hun gledet seg.
Øystein
ønsket «særlig velkommen til dere som er subjektene» i betydningen menneskene
han snakket til. Han presiserte at:
1) han
personlig, «er kjempestor fan av den norske byråkrat», og at
2) «formidling»
er å regne som utdatert terminologi på Handelshøyskolen, der begrepet for lenge
siden er erstattet med outreach.
Utvalget
var delt i vurderingen om punkt 2 (utvalgets punktering) var å oppfatte som
humor eller ikke.
Jonas understreket
på sin side av Atlanterhavet ytterligere betydningen av de viktigste
utfordringene i vår tid.
Margareth
påpekte at subjektene får en «godtepose av de beste bergenske
kunnskapsmiljøene».
Til
dette bemerker utvalget at det normalt ikke er lovlig å ta med godteri på
skolen. Utvalgets flertall har imidlertid konkludert med at dette kan være
akseptabelt, så lenge det begrenses til spesielle anledninger, som for eksempel
en første skoledag.
Særlig velkommen til dere som er subjektene her!
Petter
presiserte at «betydningen av kompetent arbeidsliv ikke kan overvurderes» (noe
det heller ikke var noen tegn til at ble gjort). I stedet for innovasjonskraft,
la han altså vekt på arbeidskraft, og kvaliteten på den.
Derfor
kom det for utvalgets medlemmer ikke som noen overraskelse da Petter meddelte
at «kvaliteten på byråkratiet tar vi ikke lett på».
Han
understreket også viktigheten av å se til at rekruttering sikres ved
at «etterspørselssiden utvikles. Så må tilbudssiden utvikles».
5. Embetsverk som diagnose
Utvalget
er på det rene med nødvendigheten av å implementere mulighetsvinduer for
utvikling av parameter for økt kvalitet i forvaltningen.
På den
annen side vil det være av avgjørende betydning å understreke at saksbehandlingen ikke
blir for valtet, i vid forstand.
Et av
premissene for etableringen av Byråkratskolen skal tross alt være å øke
endringstakten i/om stillingen i hvert enkelt departement. For utvalget
fremstår det imidlertid som uavklart hvilken stilling/stillinger det her er tale
om.
I
forlengelsen av dette har utvalget vurdert den uvurderlige betydningen av å øke
kvaliteten på språket. Blant anbefalingene er å aktivt gå inn for å unngå
silotenkning og streng individualisme, men i stedet foranstalte
en kontinuerlig kultur for å dele ord, og i siste instans bokstaver. Det
vil neppe være hverken i borgernes eller kongens interesse at dette ikke finner
sted i noen grad, også dette i vid forstand.
I så
henseende er det betryggende at utvalget mottok tydelige signaler fra
Byråkratskolens øverste ledelse, som uttrykte at «det å tenke klarspråk er
kjempeviktig for byråkratiet».
For de
tilstedværende elevene, med deres omfattende fartstid i departementer og
direktorater tør betydningen av rekreasjon i en krevende arbeidshverdag være
kjent. Som kjent kan embetsverk påføre både utøvere og brukere
betydelige belastninger, når den får feste seg i ledd og indre, styrende og i
enkelte tilfeller, ytre organer.
Det finnes derfor en rekke gode grunner til at rask diagnostisering av embetsverk
med tilhørende symptomer raskest mulig bør løftes til prioriteringskategori
rød.
6. Næringsmessige aspekter
En
detaljert gjennomgang av de næringsmidler som kan knyttes direkte til første
skoledag vil, etter utvalgets mening koste mer enn det smaker. Det er derimot
ønskelig å knytte noen merknader til emnet.
I den
tyske samfunnsforskeren Max Webers (1864-1920) teori om «det rasjonelle
byråkratiet» inngår visse kjennetegn, som høy grad av spesialisering og
rasjonelle medarbeidere som følger reglene og ikke begynner å grine for
ingenting.
Det
føyes her til at «mellomlederhelvete» burde kunne integreres på
Byråkratiskolens pensum, selv om dette, i teoretisk og vid forstand, er en
langt nyere tilpasning i forståelsen av byråkratutøvelsen (executing).
I
tillegg er, ifølge Weber, hierarkiet essensielt, det vil si at noen er sjef,
andre ikke. I den norske modellen er dette ikke alltid rett frem, og i for seg,
bak. Når det i det følgende gis et punktvis riss, i vid forstand, av forløpet
for lunsjen under første skoledag, er det nettopp for å illustrere vissheten om
at Byråkratskolen kan være et eksempel til etterfølgelse når det gjelder å
tydeliggjøre de aktuelle strukturene:
Professorer,
direktører og rektorer ble geleidet til Handelshøyskolens styrerom. De fikk der
anledning til å konversere i friere former, både bi- og multilateralt, med
tilhørende håndholdt aperitiff, på kanten av Stupet, i vid, men også
bokstavelig forstand.
I det etterfølgende ble gruppen så ført til selve Stupet,
i realiteten den bergenske forretningsmann, mesen og honorære konsul Conrad
Mohrs spisestue, med peis, som ble donert til Handelshøyskolen i 1959, 33 år
etter at Conrad selv dessverre døde.
Menyen bestod av kveite surret i innovasjonskraft,
i glassene «Sprudlande Margaret» fra Balholm (må ikke forveksles med Margareth)
med et livlig preg av sødmerikt eple, frisk rabarbara og litt krydder. Til
dessert ble det servert en gâteau aux fruit de la passion.
Elevene
ble ført til Spise Sammen i Merinobygget og bacalao med gratis vann.
7. Faglige modeller og perspektiver til analytisk
og praktisk omstillings- og innovasjonsarbeid både internt i departementene og
ovenfor relevante aktører i samfunns- og næringsliv
Overskriften,
som er identisk med overskriften på et av tre hovedemner under studiets modul
Innovasjon og omstillingskraft i offentlig sektor, understreker i seg selv
betydningen av at endringsorienterte tilnærminger forankres både internt og
eksternt.
Når
teori skal omsettes i praksis, er det maktpåliggende at hele bredden av
virkemidler er omfattende, noe som ikke kan understrekes ofte nok.
Ikke
desto mindre er det utvalgets mening at en slik tilnærming ikke enkelt lar seg gjennomføre
uten en forutgående og grundig evaluering av grunnpremissenes utgangspunkt, og
dette er som kjent krevende rammebetingelser.
Utvalget
fikk endelig, etter Øystein, Margrethe, Jonas og Petters taler, samt
fotografering av klassebildet og påfølgende lunsj, bevitne første skoletime.
Her
inntok læreren klodens perspektiv og pekte på sentrale utfordringer og sa: «Polykriser
er en ny betegnelse som dere kjenner til, ikke sant?». Ingen andre sa noe.
Læreren sa da at «dette krever omstilling og innovasjon». Ingen andre sa noe da
heller. Det er naturlig at elevene er spente og litt blyge på første skoledag,
selv etter bacalao.
Vi har snakket om at vi vil utvikle oss som ledere og ta mer lederansvar
Etter
en økt der elevene skulle dele fun facts og bli bedre kjent med
hverandre, løsnet stemningen noe. Oppgaven var deretter å dele forventninger
til skolen med resten av gruppen. Her brøt en elev stillheten, og illustrerte
samtidig at også dialekt er en godkjent størrelse i vårt moderne byråkrati, da
hun meddelte at «æ må si æ blir veldig begeistra over forvaltning».
FAKTA
Utvalgets medlemmer
Utvalget som
gjennomførte utredningen bestod av journalist i Khrono, Njord V. Svendsen, og
fotograf Paul S. Amundsen.
De fulgte åpningen
og «første skoledag» for det det første kullet til Departementsakademiets
erfaringsbaserte mastergrad, som fant sted på Norges handelshøyskole i Bergen 18.
september 2023.
En
annen elev fra en underliggende etat av mer provinsiell karakter gikk inn for,
til tross for bergensk talemål, å nyansere stemningen i noen grad ved å peke på
at «det meste er i Oslo».
Eleven
la til at hun arbeidet ved et «pitte lite» direktorat, og videre: «Jeg
føler meg alene».
Da var
stemningen atskillig mer proaktiv ved et bord med elever fra andre,
overliggende, deler av statsbyråkratiet. «Vi har snakket om at vi vil
utvikle oss som ledere og ta mer lederansvar».
I
selve undervisningssituasjonen ble utvalget vitne til de puritanske trekk som
preger deler av forvaltningen. Skolen hadde stilt gratis Sprite og Fanta til
disposisjon for elevene. Som utvalget alt har bemerket (se kapittel 5), bør
dette kunne ses som akseptabelt på første skoledag. Samtlige elever tviholdt
imidlertid på sine vannflasker.
På
teoretisk grunnlag er det her fristende å igjen trekke inn Max Webers analyser
og berømte verk, «Protestantismens fond og kannibalismens etikk». Men her var utvalget
splittet og behersket, uten at dette avstedkom de facto krav om å gjøres
til gjenstand for ting.
8. Oppsummering og anbefalinger
Departementsakademiet,
også omtalt som Byråkratskolen, er en innretning ment å øke kvaliteten på den
kompetansemessige statusen hos de ansatte i departementer og direktorater,
tillegg til å få etatene til å ikke bare tenke på seg selv, overhodet.
Utvalget
har i denne utredningen forsøkt å forene erfaringsbasert kunnskap ervervet
gjennom en dags observasjon ved Byråkratskolens første skoledag i samvær med
ledelse og 34 kandidater til skolens masterprogram med teoretiske
overveielser.
Jeg føler meg alene
Første
skoledag kan neppe, isolert sett, yte full rettferdighet til et helhetlig bilde
av Byråkratskolen. Utvalget har da også håndtert feilkilder i materialet, blant
annet ballonger. Samtidig har det vært utvalgets uttalte intensjon å arbeide
for høy kvalitet i foroverlente kompetanseledd.
Utvalget
har i løpet av arbeidet med utredningen i økende grad kommet i tvil. Med tvil
menes her usikkerhet, i vid forstand, en tilstand av uvisshet, i stuss.
For det
første kan tvilen knyttes til utredningen i seg selv, og dens innhold, form og eventuelle premisser.
For det andre er det tvil om faktisk
fokus og om den generelt eskalerende endringstakten er av en art som har vært
håndterbar for utvalget, med utgangspunkt i den nåværende
rytmiske kompetanse.
Dels
har det festet seg en tvil relatert til korrelasjonen mellom prestisje og
produktivitet, ord og handling, omstillingskraft og løshet, i tillegg til
meningen med det hele (bl.a. livet).
Det
anføres her at ett utvalgsmedlem tok dissens i spørsmålet om totalvurderingen
av den samlede antatte gevinsten ved utdanningstilbudet per se. De første
34 kandidatene vil, om de fullfører hele masterprogrammet, sende en regning til
staten på ti millioner kroner, i tillegg reiseutgiftene.
Utover
dette er utvalget ikke for føringer.
Det
ønskes å takke Handelshøyskolens kommunikasjonsseksjon for oppdraget samt de
mange bidragsytere og beslutningstagere som har gjort denne utredningen realisabel.
Bak
gardinene i interaksjonens mange mulighetsvinduer, og de store utfordringene i vår
tid, vil trolig forfatteren og kringkastingsmannen Ingebrigt Daviks vise («Første skuledagen min»), om
enn ikke i vid forstand, ennå være gyldig i uoverskuelig
fremtid.
Professor emeritus og glasiolog Jon Ove Methlie Hagen ved Institutt for geofag, Universitetet i Oslo er tildelt Honorary Membership Award fra International Glaciological Society (IGS), skriver Universitetet i Oslo (UiO) på sine nettsider.
Æresmedlemskap i IGS anerkjenner fremragende bidrag til glasiologi på nasjonalt eller regionalt nivå. Hagens karriere spanner over 40 år.
«Dr Jon Ove Hagens vitenskapelige bidrag, veiledning og lederskap har i stor grad økt Norges synlighet innen glasiologisk forskning. Hans arbeid, spesielt på Svalbard, har hatt en betydelig innvirkning, og hans sjenerøse og samarbeidende tilnærming har hatt en varig effekt på feltet», står det i begrunnelsen for æresmedlemskapet.
Hagen sto i spissen for den første omfattende kartleggingen av isbreer på Svalbard, som ga viktige grunndata for videre forskning. Det står også i begrunnelsen at Hagen har utvist godt lederskap og fremmet internasjonalt samarbeid.
Regjeringa har som kjend sett av minst éin milliard kroner til auka forskingsinnsats på kunstig intelligens, digital tryggleik og konsekvensane den digitale utviklinga har for samfunnet.
I juni i år skal Noreg få mellom fire og seks forskingssenter på kunstig intelligens.
— Eg er glad for å sjå den formidable interessa for KI-milliarden. Det er tydeleg at satsinga har mobilisert kunnskapsmiljø både i privat og offentleg sektor. Søkarlista viser at det ikkje er tvil om at vi har ei lang rekke fagmiljø med imponerande kvalitet og høge ambisjonar, seier forskings- og høgare utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp).
Dei 50 søknadane som no er komen inn er eit resultat av i alt 122 skissesøknadar som blei levert sommaren 2024.
Forskingsrådet skal no behandle søknadane, og avgjerda om kven som får status som nasjonalt forskingssenter vil skje i juni i år.
Dei 600 unike aktørane bak søknadane fordeler seg slik:
Fagene det gjelder er mat og helse, kunst og håndverk og kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE).
Ifølge førsteamanuensis Solveig Åsgard Bendiksen, som underviser i kunst og håndverk, vil kuttene få store konsekvenser.
— Hvis studentene får tilbud om utdanning innen bare sju av de ti fagene som finnes i grunnskolen, får det konsekvenser for bredden på utdanninga de får, sier Bendiksen til Innherred.
— Beslutningen om å kutte de tre fagene er et resultat først og fremst av lave studenttall, sier prodekan Vegar Sellæg.
Den toårige samlingsbaserte tverrfaglige videreutdanningen på masternivå har i dag 23 studenter, som er fordelt på fem grupper med ulike helsearbeidere. Halvparten av dem er sykepleiere.
Det har vært 105 primærsøkere til de 30 plassene på hvert kull siden 2019.
Sykepleien har spurt helsedekan ved NTNU, Siri Forsmo, hvorfor de har valgt å kutte akkurat videreutdanningen i aldring og eldres helse.
— Det tverrfaglige masterprogrammet er et av studietilbudene som vi ikke er pålagt å ha. I vurderingen av hva vi skal gjøre mindre av, har vi måttet velge mellom hva vi må gjøre og hva vi bør og kan gjøre. I tillegg må noe av det vi må gjøre, gjøres på nye måter, med færre ansatte, svarer dekanen.
Professor og sensor i nordisk litteratur ved Universitetet i Stavanger (UiS) og Høgskulen på Vestlandet (HVL), Hadle Oftedal Andersen, mener at det må vurderes å slutte med hjemmeeksamener.
— Vi kan ikke friste folk til å jukse, sier Andersen i et intervju med Sunnmørsposten.
En av årsakene til at professoren mener at avvikling av hjemmeeksamen bør vurderes er studentenes tilgang til kunstig intelligens (KI) i programmer som ChatGPT, som kan produsere sammenhengende tekster.
KI er forbudt under hjemmeeksamener i nordisk litteratur, men sensorene frykter at enkelte studenter likevel benytter teknologien, skriver Sunnmørsposten.
— Vi blir usikre når vi retter. Samtidig kan vi ikke felle en student bare fordi vi er usikre, sier professor Andersen, og fortsetter:
— Vi kan ikke bare sitte her og gjøre ingenting. Problemet er at hjemmeeksamener ofte er den beste vurderingsformen. En hjemmeeksamen over en uke eller to er det nærmeste man kommer arbeidslivet.
Stefan Sobolowski er valgt som en av 87 hovedforfattere på en ny FN-rapport om klima.
— Jeg er takknemlig for muligheten til å representere mitt fagfelt i denne rapporten og for støtten fra Bjerknessenteret og Geofysisk institutt. Og selvfølgelig, støtten fra Miljødirektoratet. Jeg er også litt nervøs, da rollen som hovedforfatter innebærer et stort ansvar, og jeg ønsker å gjøre mitt beste. Jeg forventer at opplevelsen vil være like utfordrende som den blir givende, sier Sobolowski i en pressemelding.
Sobolowski er forsker ved Bjerknessenteret for klimaforskning og Geofysisk institutt ved Universitetet i Bergen. Spesialrapporten til FN skal handle om klimaendringer i byer, og Sobolowski skal bidra til et kapittel om trender, utfordringer og muligheter for byer i et endret klima.
— Å bli valgt som hovedforfatter er et veldig trangt nåløye. Dette er en enorm anerkjennelse av Stefan sin kompetanse. Men også for Bjerknessenteret og klimaforskningsmiljøet i Bergen og i Norge er dette en utvelgelse som er vel verdt å feire, sier Ole-Kristian Kvissel, Norges knutepunkt for FNs klimapanel.
Svenske universiteter og høgskoler blir i stadig større grad underlagt byråkrati, står det i ny rapport.
Sveriges universitets- og høgskoleforbund (SUHF) står bak en rapport som viser at det er en økende og akselererende byråkratisering innenfor UH-sektoren de siste 10-15 årene. Det melder Universitetsläraren.
Rapporten beskriver en sektor med en byråkratisk dynamikk: statlig styring gjør at institusjonene må forholde seg til og rapportere mer til eksterne organer. Dermed må egne ansatte bruke tid på handlingsplaner og retningslinjer, noe som ifølge rapporten ikke bidrar til verdiskapning for kjernearbeidet til institusjonen.
– Det er viktig å si at ikke alt er regjeringens feil, for det handler også om hvordan lærestedene håndterer rapporteringskrav og systematiske arbeidsprosesser. Hvis man underkaster seg disse kravene får man en organisatorisk effekt ved mange institusjoner, sier professor Shirin Ahlbäck Öberg, som har vært med å skrive rapporten, til Universitetsläraren.
Öberg sier videre at mengden tilsyn og organer som institusjonene må forholde seg til, etterhvert er helt umulig å følge opp.
— Å ha en så politisk detaljstyring stemmer ikke med mitt bilde av hva et universitet eller en høgskole er, sier Öberg.
Nyeste artikler
Landet som visste for lite
MF og VID konkurrerer om å bli det første private universitetet i Norge
Hoel mener «sjokk-digitaliseringen» undergraver campusstudiene
Overambisiøse ledere må forstå mer av sektorens tradisjoner
Mest lest
Leder fikk grovt krenkende julekort i posten. — Ble oppfattet som truende
Forskeren ble sagt opp etter 20 år: — Universitetsverden er veldig forstokket
Hoel fikk spørsmål om kjønn på Stortinget. Svarte bare «nei»
Fikk bli med i prøveordning for unge forskere og ble professor etter fire år