Utdanning i barnehage i Oslo fra 2016
Utdanningsdirektoratet sa nei i vår, men i dag ble det klart at Oslo kommune vil ha pilotprosjekt på utdanningsbarnehager, skriver førstelektor Kristin Holte Haug.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Prosjektet Helhetlig kompetanseutvikling av barnehagen som lærende organisasjon og arena for kompetanseheving (Kompetanseutviklings-prosjektet) har arbeidet med en idé om utvikling av Utdanningsbarnehager i omlag 2 år.
Prosjektet, som er et samarbeidsprosjekt mellom Institutt for barnehagelærerutdanning på Høgskolen i Oslo og Akershus og Bærum kommune, Oslo kommune Bjerke bydel og Stiftelsen Kanvas, har vært finansiert av Utdanningsdirektoratet og er nylig avsluttet.
(Fra pressemøtet på HiOA 9. september 2015. med bl.a. rektor Curt Rice, prorektor Morten Irgens og fungerende skolebyråd Kristin Vinje (H). Foto: Kristin Holte Haug)
Institutt for barnehagelærerutdanning som står bak Kompetanseutviklingsprosjektet er glad for at Oslo kommune nå vil sette i gang et pilotprosjekt om utdanningsbarnehager i to oslobarnehager.
Vi ser fram til et eventuelt framtidig konstruktivt samarbeid med Oslo kommune om videre utvikling av
utdannings-barnehager.
Kristin Holte Haug
Og vi erfarer at kommunen ønsker et samarbeid med Høgskolen i Oslo og Akershus om dette. Vi ser fram til et eventuelt framtidig konstruktivt samarbeid med Oslo kommune om videre utvikling av utdanningsbarnehager.
En utdanningsbarnehage er en barnehage som kjennetegnes av kvalitet i alle ledd og som kan tilby et godt læringsmiljø over tid – både for studenter i praksis og/eller i arbeidsplassbaserte studieløp og med tanke på kvalitetsutvikling og kompetansefremmende tiltak i barnehagen som lærende organisasjon.
Kompetanseutviklingsprosjektet har dokumentert sitt arbeid med utdanningsbarnehager bl.a. i blogg-innlegget Hva kjennetegner en god utdanningsbarnehage? Hvor vi redegjør for hvilke kriterier som må og bør stilles til en utdanningsbarnehage.
Søknad om igangsetting av pilotprosjektet iBLU – Individuelle, arbeidsplassbaserte studieløp, hvor Kompetanseutviklings-prosjektets utredning av utdanningsbarnehager står sentralt, ble sendt Utdanningsdirektoratet i vår. Dessverre fant ikke direktoratet muligheter til å støtte prosjektet med midler nå, men har meldt tilbake at idéen om Utdanningsbarnehager og individuelle studieløp er spennende å bygge videre på.
Innlegget er først publisert på bloggen Helhetlig kompetanseutvikling.
Om Kristin Holte Haug: Førstelektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, Institutt for barnehagelærerutdanning. Faglige interesser: Bruk av digitale medier og verktøy i lærerutdanning og -yrke. Dekker f.ø. Barnehagelærerutdanningens kunnskapsområde Barns utvikling, lek og læring (BULL). Blogger som fag- og privatperson.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!