oslomet

Ble møtt av krav om 80 prosent oppmøte

Journaliststudenter reagerer på oppmøtekrav ved OsloMet.

Maria Maske er førsteårs journaliststudent ved OsloMet. Hun og hennes medstudenter synes et krav om 80 prosent obligatorisk oppmøte er drøyt, særlig fordi det ikke skal gjøres unntak for årsak til fravær.
Publisert Sist oppdatert

Maria Maske (26) startet på sin journalistutdanning nå i høst ved Institutt for journalistikk og mediefag ved OsloMet. Fra før av er Maske utdannet sykepleier, og hun har jobbet som dette landet rundt i tre år. Nå vil hun kombinere disse to profesjonene.

— Da jeg møtte opp første skoledag fikk jeg bakoversveis av den nye regelen OsloMet har innført for sin journalistutdanning. De krever at vi møter opp til 80 prosent av undervisning og opplegg. Og det er ingen unntak, sier Maske.

— Er du sykmeldt, må i begravelse, eller får covid som en av mine medstudenter hadde i forrige uke og dermed mistet noen dager, så er det fravær. De skiller altså ikke på gyldig eller ikke-gyldig fravær, og det er spesielt, sier Maske.

Hun trekker fram at mange er jo kjent med fraværsgrense på 10 prosent på videregående skole, men her er det mange unntak. En del fravær hvor man kan dokumentere god grunn, registreres ikke som fravær.

Må jobbe ved siden av

Maske trekker fram at det er nødvendig for oslostudentene å jobbe ved siden av for å klare alle utgiftene.

— Jeg skjønner at vi både bør og må ha en del obligatorisk oppmøte, men 80 prosent er drøyt, sier Maske.

Hun forteller akkurat nå har de forelesninger i grammatikk, et pensum som man både kunne lest seg til, og i hvert fall fulgt i etterkant via et opptak.

— Vi skal altså være på forelesning 5—7 timer hver dag, gjøre oppgaver, lese pensum og ha en deltidsjobb ved siden av. Personlig kommer jeg ikke til å holde ut den hverdagen lenge, skriver Maske i et leserinnlegg Khrono også publiserer i dag.

Hun legger til at det ikke bare er økonomi som gjør at hun vil jobbe deltid, hun ønsker også å opprettholde egen fagkunnskap som sykepleier og beholde noe innsyn i helsevesenet.

— Vi trenger mer fleksibilitet enn det vi møter her, sier journaliststudent Maria Maske.

Mange synes kravet er høyt

— Jeg lagde en liten spørreundersøkelse som jeg delte med kullet mitt, og det er mange som skriver at de synes oppmøtekravet er høyt. Så hvis det er innført for å hindre frafall, så tror jeg kanskje de kan oppleve det motsatte, sier Maske.

Hun trekker også fram at hun har medstudenter som har frivillige verv og jobber i ulike organisasjoner som nå må si fra seg oppgaver på grunn av oppmøtekravet.

Maske poengterer at hun er opptatt av at det å studere på heltid er en forpliktelse.

— Selvfølgelig skal studenter møte opp på forelesninger, men vi trenger en viss type fleksibilitet som OsloMet nå har tatt fra oss journaliststudenter, sier Maske, og legger til:

— Jeg tror det vil gå utover vårt overskudd og vilje til å engasjere oss i utdanningen, og det er synd.

Flere ulike argumenter

Maske forteller at studentene har møtt ulike begrunnelser fra sine faglærere. Det ene er at opplæring av lyd- og videoverktøy er så ressurskrevende at det er svært viktig at studentene møter opp. 

— Det andre er at hvis vi skal ut i praksis i store mediehus, og instituttet anser det derfor som svært viktig å ha kontroll på hva vi har fått med oss, sier Maske.

— Men hva skal vi med eksamen, hvis det er et obligatorisk oppmøte som skal dokumentere våre ferdigheter?

— Nytt for oss også

— Dette er første gang vi har obligatorisk oppmøte på forelesninger, så det er like nytt for oss, som for studentene. Derfor må vi også finne ut hvordan vi skal håndtere og håndheve dette, sier Anders Graver Knudsen, programansvarlig på journalistikkutdanningen ved OsloMet.

Formuleringen om oppmøtekravet på 80 prosent er en standardformulering som er hentet fra andre obligatoriske emner ved universitetet, sier han. 

Ifølge instituttlederen Anne Hege Simonsen er ønsket om obligatorisk oppmøte noe som har kommet fra studentene.

Instituttleder Anne Hege Simonsen forteller at initiativet til mer obligatorisk undervisning har kommet fra studentene selv.

— Vi har diskutert problemet med lav deltakelse i undervisningen med de studenttillitsvalgte, og de har hatt et større ønske om obligatorisk oppmøte enn hva vi har. Og så vet vi jo at det skaper et bedre læringsmiljø at studenter deltar i undervisningen, sier Simonsen.

I etterkant av publiseringen ba Simonsen om å få komme med en presisering av dette sitatet. Les presiseringen nederst i saken.

— Er det ikke veldig strengt å sette en grense på 20 prosent fravær uansett type fravær?

— Vi skjønner jo at det er det er forskjell på ulike former for fravær, og det finnes jo alltid muligheter for å legge til rette slik at studenter kommer seg gjennom selv om de har for høyt fravær, sier Simonsen.

— Det vil alltid være dialog med studentene om fraværet, sier Knudsen.

Endringslogg onsdag 28. august 13:53: Presisering fra instituttleder Anne Hege Simonsen:

Jeg er ikke feilsitert i Khrono-saken 27.8. om obligatorisk oppmøte i førsteklasse journalistikk, men jeg ser at jeg burde vært mer nyansert. Jeg siteres på at studentenes tillitsvalgte har vært positive til obligatorisk undervisning, men gir ikke uttalelsen kontekst. Vi har økt andelen obligatorisk oppmøte på flere fag, men siden denne saken handler konkret om journalistikk kan det se ut som at obligatorisk undervisning kommer som følge av et spesifikt ønske fra de tillitsvalgte studentene på journalistutdanningen. Det er ikke riktig. 

Vi har lenge hatt en løpende diskusjon om manglende tilstedeværelse i undervisningen på alle studieretningene våre. De tillitsvalgte ved alle våre bachelor- og masterutdanninger har vært en av samtalepartnerne i flere år. Jeg burde imidlertid ikke trukket de tillitsvalgte inn i mitt svar til Khrono. At vi i år øker andelen obligatorisk undervisning i en del fag, er en vurdering vi i instituttledelsen bærer det fulle ansvaret for. For første semester journalistikk er det for eksempel mange kunnskaper og ferdigheter som bygger på hverandre, og som danner kjernen i det studentene skal lære senere. Derfor er det viktig at studentene er i klasserommet og kan bidra til et godt læringsmiljø.

Powered by Labrador CMS