Nybø: Mangler svar om livslang læring
Livslang læring. Statsråd Iselin Nybø synes ikke Markussen-utvalget har funnet svarene på hvordan livslang læring bør finansieres og organiseres. Diskusjonen om det må fortsette, mener hun.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Arendal (Khrono). Markussen-utvalgets utredning om livslang læring var tema på flere debatter i Arendal denne uka, også på hovedarrangementet for universitets- og høgskolesektoren torsdag.
Universitetet i Bergen, NTNU og Forskningsrådet sto bak dette hovedarrangementet, sammen med Universitets- og høgskolerådet (UHR).
Vi er enige om hvor vi vil, men det er en del utfordringer som gjenstår.
Iselin Nybø
Utredningen fra Markussen-utvalget ble lagt fram i juni, og to av de kontroversielle forslagene er større innslag av egenbetaling enn i dag og at man skal ta 200 millioner fra universitetene og høgskolenes basisfinansiering for å finansiere etter- og videreutdanningstilbud.
- Les også: Foreslår å ta betalt av de som skal ta etterutdanning og vil ha mer konkurranse om bevilgninger
Nybø: Må diskuteres videre
Forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø er enig i målet om at vi bør investere mer og bredere i kunnskap gjennom hele livet, slik Markussen-utvalget anbefaler. Men hun er ikke enig i hvordan dette skal finansieres.
— Vi er enige om hvor vi vil, men det er en del utfordringer som gjenstår. Det er en del teknikaliteter som må diskuteres videre, blant annet forslaget om å ta fra basisbevilgningen, ta enkeltemner i høyere utdanning uten formell kompetanse og spørsmålet om egenbetaling. Her er det ikke funnet gode nok løsninger, sa Nybø under debatten i Arendal.
Hun stilte spørsmål ved om det er riktig at alderen din skal avgjøre om du får utdanning på statens regning.
Under debatten påpekte også hun at universiteter og høgskoler har massevis av kvalifiserte søkere som ikke får plass, 20.000 i tallet.
— Så det er ikke sånn at universitetene trenger flere søkere, og hvis det skal være studiepoeng, hvordan skal vi kombinere det med gratisprinsippet. Skal det være slik at man kan kjøpe seg en grad som en 19-åring må 6 i snitt for å komme inn på ved NTNU, spurte hun.
«Voksne folk må betale»
Simen Markussen selv, som deltok med et innspill til debatten, understreket at all førstegangsutdanning fortsatt må være gratis, mens voksne folk som tar utdanning må regne med å betale litt.
— Det er vanlig også i dag, påpekte han.
— Livslang læring skal være hyppige drypp av kunnskap, i stedet for kraftig rotbløyte. Det skal være et tilbud som oppleves som målrettet og relevant, som skal utvikles i fellesskap med arbeidslivet og som består av mange små moduler, sa han.
Etterlyser helheten
Leder av Norsk studentorganisasjon, Marte Øien, understreket at studentene er mot Markussen-utvalgets forslag om egenfinansiering og de er bekymret for hva forslagene vil bety for helheten i utdanningstilbudet.
— Jeg har mine tvil når man foreslår å kutte i basis for at det skal havne i potten for livslang læring. Driver ikke vi som er gradsstudenter med livslang læring? Det mangler en helhetlig tankegang og kanskje hele utdanningsløpet bør legges om, sa hun tidligere på dagen, da Akademikerne inviterte til debatt om universitetene og høgskolene er rigget for livslang læring.
Skogen Lund: Går til utlandet
Under hoveddebatten Arendal kulturhus var alle i det store panelet enige i at etter- og videreutdanning bør gi studiepoeng, bortsett fra konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted, som representerte næringslivet.
— Dette handler ikke om studiepoeng for oss. Det er hva du kan og ikke hva du har av studiepoeng som teller, sa hun, og etterlyste korte kurs for folk som er i arbeid.
— Vi kan ikke sende folk avgårde i tre år. Dere får jo betalt når studenter fullfører en grad, men vi trenger ingen grad, sa hun henvendt til rektorene Gunnar Bovim ved NTNU og Dag Rune Olsen ved Universitetet i Bergen, som satt i panelet.
— Gradsstrukturen er til hinder for at vi skal få de korte kursene vi trenger, så da ender vi med å gå til utenlandske læresteder i stedet, sa hun.
Forholder seg til rammebetibgelsene
Dag Rune Olsen påpekte at universitetene opptrer «ultra-rasjonelt» i forhold til de rammebetingelsene de har. En av disse er at en del av finansieringen først utløses når en student fullfører en grad.
— Det er mange gode forslag fra Markussen-utvalget, men vi må finne en modell for finansering av etter og videreutdanning som er fleksibel og ikke frakoblet grunnutdanningene, sa han.
- Les også: Livslang læring topper debattene
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!