Leder for ANSA, Hanna Flood. Hun mener mange læresteder feilfimrerer studentene sine, og stadigvekk hender det at de lar studentene i stikken når det viser seg at informasjonen de har gitt er feil. Foto: Thea Høyer

ANSA: Får mange henvendelser om uriktig informasjon der lærestedene ikke tar ansvar

Feilinformert. Hvem har ansvaret når universiteter eller høgskoler feilinformerer studentene sine og de ikke tar ansvaret for konsekvensene i etterkant, spør stavangerstudenter og utenlandsstudentenes organisasjon, ANSA.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lærerstudenter i Stavanger føler seg feilinformert og lurt av sitt universitet med tanke på løfter om masterfordypning i spesialpedagogikk.

Les også:

Fakta

Pedagogikk-strid i Stavanger

Lærerstudenter ved Universitetet i Stavanger trodde de kunne ta fordypning i spesialpedagogikk ved Uniersitet i stavanger.

Informasjonen fant de på hjemmesidene til UiS samt i programplanen for studiet.

UiS har bestemt seg for å kalle fordypningen profesjonsrettet pedagogikk.

Studentene føler seg frarøvet framtidige karrieremuligheter og krever endring. De får støtte fra Pedagogstudentene sentralt og lokalt.

ANSA, organisasjonen for studenter i utlandet forteller også om studenter som blir feilinformert, og at ingen tar ansvar når dette skjer.

Når forteller lederen for ANSA, organisasjonen for norske studenter i utlandet, Hanna Flood, at de ganske ofte får henvendelser fra studenter som opplever at lærestedene skryter av muligheter i utlandet, som det viser seg ikke stemmer når det kommer til stykke.

Hvem tar ansvaret for at universitetet har feilinformert studentene?

Hanna Flood

Får ofte slike henvendelser

— Vi får ofte henvendelser fra studenter som forteller at de har startet på en bachelor i noe som egentlig er et profesjonsstudium, med lovnad om at universitetet eller høyskolen de går på har en avtale om direkte opptak ved et annet universitet i utlandet. Problemet oppstår når institusjoner plutselig endrer avtalen, noe som fører til at noen av studentene verken sitter med sikret masterplass eller garanti om at de kommer til å ende opp med autorisasjon, forteller Flood.

Og hun spør som studentene i Stavanger:

— Hvem tar ansvaret for at universitetet har feilinformert studentene?

Så langt har Flood ikke opplevd at studentene har kommet noen vei, selv om de kan dokumentere informasjonen universitetet har lokket til seg studenter med.

Vil at UiS endrer navn

Alva Amalie Talsnes Eide er leder for Pedagogstudentene i Stavanger. De har vært engasjert i pedagogikk-saken der i lengre tid.

Alva Amalie Talsnes Eide. Foto: Privat

Eide forteller at UiS valgte å kalle det profesjonsrettet pedagogikk, fordi man mente den faglige delen ble for tynn sammenlignet med dagens spesialpedagogikkmaster.

— Men da vi ser at andre institusjoner har valgt å kalle det samme mastertilbudet for spesialpedagogikk, ber vi nå fakultet om å endre navn til master i spesialpedagogikk og pedagogikk, sier Eide.

Hun presiserer at dette også er viktig for studentene uavhengig av den delen av saken som handler om informasjonen studentene har fått, da dette kan gi studenter som tar samme masterutdanning ved andre institusjoner en fordel når de skal ut i jobbsøking.

— I tillegg har vi utfordringen med at universitetet har feilinformert studenter. Studentene har her gjort studievalg som kan påvirke deres framtidige karrieremuligheter. dette må fakultetsledelsen ta tak i, legger Eide til.

Etter det Khrono erfarer skal instituttrådet på Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk på Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora på UiS diskutere denne saken 14. februar.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS