Leder for Pedagogstudentene, Frank Aleksander Bræin. Foto: Jonas Ohlgren Østvik
Leder for Pedagogstudentene, Frank Aleksander Bræin. Foto: Jonas Ohlgren Østvik

Pedagogstudentene: Studenter må kunne forvente at informasjon fra universitetet er korrekt

Spesialpedagogikk. Pedagogstudentenes leder, Frank Bræin, mener studenter må kunne stole på at utdanningsinstitusjonenes nettsider formidler det faktiske tilbudet som blir gitt.

Publisert   Sist oppdatert

Mandag skrev Khrono om lærerstudentene på Universitetet i Stavanger (UiS) Oddny Margrethe Lilleaas, Gina Nesbø og Linnéa-Elise Asheim som går andreåret på femårig utdanning for grunnskolelærere.

Fra hjemmesidene til UiS.
Fra hjemmesidene til UiS.

De ville ta masterfordypning i spesialpedagogikk, slik UiS kommuniserte til sine studenter på sine hjemmesider at de hadde.

Fakta

Masterfordypning og spesialpedagogikk ved tre andre læresteder

OsloMet

Her tilbyr de fordypning i tre ulike retninger innen pedagogikk:

  • profesjonsrettet pedagogikk
  • digital pedagogikk
  • spesialpedagogikk

Høgskulen på Vestlandet (HVL)

Her står det informasjon om 4. året (trinn1-7 i Bergen) på HVL sine hjemmesider:

  • Du har PEL og masterfaget du har valgt. Som masterfag kan du velge et undervisningsfag, profesjonsrettet pedagogikk eller spesialpedagogikk.

NTNU

Her står det hjemmesidene om studiets oppbygging (glu1-7, Trondheim):

Studiets obligatoriske deler består av pedagogikk og elevkunnskap, matematikk, norsk og praksis. De obligatoriske delene er lagt til de fire første årene av utdanningen, med unntak av praksis som er lagt til alle fem årene. De siste to årene fordyper du deg innenfor en av våre ti studieretninger.

NTNU lister opp åtte undervisningsfag, samt profesjonspedagogikk og spesialpedagogikk.

På slutten av tredje semester oppdager de at UiS, tross informasjon på hjemmesider og i brev til studentene har sagt noe annet, kaller masterfordypningen for profesjonsrettet pedagogikk, i stedet for spesialpedagogikk.

Studentene føler seg lurt, føler ikke at de møter forståelse på universitetet og mener at situasjonen kan få konsekvenser for jobbmuligheter og framtidig karriere.

Les også: Strid om pedagogikk: Lærerstudenter i Stavanger føler seg lurt av universitetet

Fjernet spesialpedagogikk uten informasjon

— Med et pennestrøk og uten å informere hverken studenter eller lærere er muligheten for fordypning i spesialpedagogikk fjernet, sier Oddny Margrethe Lilleaas.

— Når jeg etterpå skal søke meg jobb er det jo ingen rektor som vet hva dette er. Jeg kommer ikke til å kunne få de jobbene jeg hadde sett for meg når jeg valgte meg denne karriereveien. Her har universitetet lurt oss, og dette må de rett og slett rette opp i, legger hun til.

Dekanen for lærerutdanningen ved UiS, Elaine Munthe, erkjenner at UiS har kommunisert ulike ting til studentene, hun presiserer likevel overfor Khrono at i emneplanene har faget alltid hett profesjonsrettet pedagogikk, og det er det navnet UiS har fått godkjent i utgangspunktet.

Søkere og studenter må kunne stole på at utdanningsinstitusjonenes nettsider formidler det faktiske tilbudet som gis.
Frank Bræin
Leder, Pedagogstudentene

Hun legger til at studentene får den samme utdanningen som på andre lærersteder som kaller fordypningen spesialpedagogikk.

— Det er bare navnet som er forskjellig , sier Elaine Munthe.

Pedagogstudentene: — Informasjonen må være korrekt

Frank Bræin er leder av Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet.

Han reagerer til støtte for Stavanger-studentene.

— Søkere og studenter må kunne stole på at utdanningsinstitusjonenes nettsider formidler det faktiske tilbudet som gis, understreker Bræin.

Leder for Pedagogstudentene, Frank Aleksander Bræin. Foto: Jonas Ohlgren Østvik
Leder for Pedagogstudentene, Frank Aleksander Bræin. Foto: Jonas Ohlgren Østvik

Bræin legger til:

— Skal vi bli gode på rekruttering til lærerutdanningene, må den informasjonen som finnes være riktig.

NOKUT: Institusjonens ansvar

Khrono har spurt NOKUT om det er noen som eventuelt kan overprøve universitetet i en slik sak, og hvem det i så fall kan være. Khrono har også spurt om det er å forvente at studenter også leser emneplaner, eller bør de kunne ha tillit til at fagbeskrivelser på hjemmesidene til universitetet faktisk er korrekt.

— Det er institusjonenes ansvar å sikre at informasjonen som presenteres om studiene på nettsider er korrekt og at riktig informasjon formidles til studentene, skriver NOKUT i sitt svar, og fortsetter:

— Samtidig vil det være rimelig at institusjonene forventer at studentene setter seg inn i den informasjonen som tilgjengeliggjort for dem. Det er vanskelig for oss å si noe om hva som kan ha skjedd i dette konkrete tilfellet.

Om fordypningene i master skriver NOKUT:

Forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningen åpner for at institusjonene kan tilby profesjonsrettet pedagogikk eller spesialpedagogikk som masterfag. Det ble gjort noen endringer i rammeplanen rett før den ble vedtatt i 2016 som gjorde at enkelte institusjoner endret sin emnesammensetning for GLU etter at den ble vedtatt.

UHR-Lærerutdanning: — Et internt anliggende

Khrono har tatt kontakt med leder for UHR-Lærerutdanning, Sveinung Bjørke. Fra sekretariatet til Universitets- og høgskolerådet (UHR) får vi tilsendt svar på følgende spørsmål:

— Kan du si noe på generelt grunnlag kan si noe om ansvarsforhold her? Er det å forvente at studenter også leser emneplaner, eller bør de kunne ha tillit til at fagbeskrivelser på hjemmesidene til universitetet faktisk er korrekt?

Til dette svarer UHR-Lærerutdanning:

— UHR-Lærerutdanning har vedtatt gjeldende retningslinjer for alle lærerutdanningene, og forventer at institusjonene forholder seg til det som er bestemt der. I retningslinjene for GLU 1- 7 brukes betegnelsene «profesjonsretta pedagogikk eller spesialpedagogikk», som likestilte begrep, og UiS har dermed forholdt seg til retningslinjene når de har kalt masterfordypningen det er snakk om «profesjonsrettet pedagogikk».

I tillegg skriver de:

— UHR-Lærerutdanning har ingen kommentar utover det, da informasjon til studentene er et internt anliggende ved institusjonene, og viser derfor til svarene fra Elaine Munthe i saken.