— Jeg tror ikke det er veldig bra kvalitetsmessig å legge opp til undervisning på så mange ulike steder, sier Anina Jeanette Fjelldal, masterstudent ved Universitetet i Sørøst-Norge. Foto: Privat
— Jeg tror ikke det er veldig bra kvalitetsmessig å legge opp til undervisning på så mange ulike steder, sier Anina Jeanette Fjelldal, masterstudent ved Universitetet i Sørøst-Norge. Foto: Privat

Måtte reise mellom tre campus. Etter klager snur universitetet og tilbyr mer samlet undervisning.

Flercampus. Masterstudenter ved Universitetet i Sørøst-Norge har levd et omflakkende studieliv det siste året med undervisning på tre ulike campus. Etter klager snur nå universitetet og samler undervisningen.

Publisert   Sist oppdatert

Anina Jeanette Fjelldal er masterstudent ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Hun tar pedagogikk, et fag som tidligere har hatt sin hovedbase med undervisning ved USNs studiested i Vestfold, med enkelte samlinger og noe undervisning i Drammen.

Slik ble det ikke studieåret 2018/19.

Samlingsbasert master

Det er ikke bare studentene som fortviler. Foreleserne også. De som kanskje har jobbet i flere år ved sine campus. Slik vi oppfatter det må mange av dem være innstilt på å reise hvor som helst og jobbe på Sørøst-Norges åtte ulike studiesteder.
Anina Jeanette Fjelldal
Masterstudent i pedagogikk, Universitetet i Sørøst-Norge

Undervisningen i master i pedagogikk er samlingsbasert. Studiet 4 samlingsuker hvert semester. Samlingene er på dagtid i ukedagene. På heltid er det 16 samlingsdager per semester, på deltid er det 8 samlingsdager pr. semester.

Fjelldal og hennes medstudenter har fire samlingsuker i løpet av et semester, og i dette og i forrige semester har de en uke i Drammen, en på Notodden, så Vestfold og så Drammen igjen. Dette opplegget er nytt fra høsten 2018, i dag står det på hjemmesidene til universitetet:

«Du søker deg ikke til en bestemt campus, men må regne med å måtte følge undervisning ved campus Drammen, campus Notodden og campus Vestfold. Undervisningen i master i pedagogikk er samlingsbasert.»

Men informasjon om at studiene til de grader skulle være spredt over så stort område, ble ikke presentert for studentene som søkte seg inn våren 2018, ei heller deltidsstudentene som startet året før som også uventet ble rammet av endringene.

— Dette er en svært vanskelig studiehverdag å håndtere hvis man eksempelvis er småbarnsforeldre, da er det ikke bare bare å flytte rundt på seg til såpass ulike studiesteder gjennom studietiden, en hel uke av gangen, sier Fjelldal.

«Tilbyr faget på ett av åtte campus »

Hun mener også at universitetet i liten eller ingen grad har kommunisert denne endringen til sine studenter.

— Jeg og mine medstudenter har oppfattet at vi har søkt oss til et studieprogram som har sitt hovedsete i Vestfold. At vi må reise rundt på denne måten kom som en stor overraskelse på oss, og vi føler oss utrolig mangelfullt informert, sier Fjelldal til Khrono.

I et leserinnlegg i Sandefjords Blad skrev Fjelldal i november 2018 blant annet:

«Skal du ta en bachelorgrad, velger du campus du vil studere på, men er du riktig uheldig, må du belage deg på å reise til hvilket som helst av de syv andre campusene for å ta det faget du ønsker deg. Og det kan de si er helt ok, fordi de som Universitet nemlig kan tilby deg faget... «På ett av åtte campuser».

— Vi snakker for døve ører

— Det er ikke bare studentene som fortviler. Foreleserne også. De som kanskje har jobbet i flere år ved sine campus. Slik vi oppfatter det må mange av dem være innstilt på å reise hvor som helst og jobbe på Sørøst-Norges åtte ulike studiesteder, sier Fjelldal til Khrono.

«Jeg syns synd på de foreleserne som har fått hverdagen sin snudd opp ned, og som må sette i gang et hjelpeapparat for å få arbeidshverdagen til å gå opp. Jeg er tross alt bare den ene studenten som har dette logistiske marerittet en uke her og en uke der, selv om jeg nå vurderer å gi opp bare på grunn av dét», skriver Fjelldal i sitt innlegg.

— Først og fremst er jeg opptatt av at studentene har fått mangelfull informasjon, sier Fjelldal til Khrono. Vi søkte oss til en annen pakke enn det vi plutselig har fått, mener hun og legger til:

— I tillegg tror jeg ikke det er veldig bra kvalitetsmessig å legge opp til undervisning på så mange ulike steder.

Fjelldal sier at studentene har prøvd å ta opp saken med ledelsen ved universitetet, men de føler at de snakker for døve ører.

— Alle foreleserne våre og de fleste studentene på pedagogikk er bosatt i Vestfold. Det er en gåte for oss hvorfor man da må reise rundt på denne måten, sier Fjelldal.

Ikke døve ører likevel

Khrono har snakket med viserektor for utdanning og studiekvalitet på Universitetet i Sørøst-Norge, Halvor Austenå.

— På bakgrunn av de tilbakemeldingene vi har fått fra studentene, vil vi endre opplegget fra neste høst, sier viserektor Halvor Austenå. Foto: Ketil Blom Haugstulen
— På bakgrunn av de tilbakemeldingene vi har fått fra studentene, vil vi endre opplegget fra neste høst, sier viserektor Halvor Austenå. Foto: Ketil Blom Haugstulen

— Vi synes selvsagt det er leit at studentene ikke føler at de ble informert godt nok om årets opplegg for dem. Selv føler vi jo at vi har informert, men vi må ta til etterretning at studentene ser annerledes på det, sier Austenå til Khrono.

Deretter har han en god nyhet til de aktuelle studentene: De har ikke snakket for døve ører likevel.

— På bakgrunn av de tilbakemeldingene vi har fått fra studentene, vil vi endre opplegget fra neste høst, forteller Austenå.

Fra høsten av vil vi først og fremst flytte på de ansatte, og ikke studentene.
Halvor Austenå
Viserektor, Universitetet i Sørøst-Norge

— Denne masteren er den eneste der vi prøvde oss på dette opplegget. Årsaken er at vi har spennende kompetanse for dette fagområdet spredt på de ulike campusene, men fra høsten av vil viførst og fremst flytte på de ansatte, og ikke studentene, sier Austenå til Khrono.

— Gjelder denne situasjonen mange fag på USN?

— Master i pedagogikk er det eneste faget vi prøvde oss på en slik ordning, forsikrer Austenå.

Ikke alle fagfordypninger for lærere på alle steder

Samtidig presiserer han:

— Vi har eksempelvis grunnskolelærerutdanning på fire ulike campus, Porsgrunn, Notodden, Drammen og Vestfold. Opplegget er slik at du kan utdanne deg som grunnskolelærer ved ett og samme sted, men du er eksempelvis ikke garantert at du får akkurat den fordypningen du vil ha på det stedet du starter å studere. Det er ikke sikkert vi har studentmasse og kompetanse blant de ansatte til å tilby fordypning i matematikk på alle fire ulike steder, og i så fall:

— Starter du på et campus, og bestemmer deg for fordypning i matematikk, kan det hende du må flytte på deg når masterdelen av de grunnskolelærerutdanningen sin starter opp, tre år ut i studietida, forklarer Austenå, men legger da til:

— Men hvis du vil fortsette å studere der du starta er det fullt mulig å fullføre der, du må bare velge en annen fordypning.