samordna opptak 15.april
Haugesund i toppen blant ingeniørutdanningene
De mest fornøyde ingeniørstudentene finner man i Narvik, Bergen og Haugesund.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Onsdag etter påske, 15. april, er fristen for å søke opptak til høyere utdanning, og tusenvis av potensielt kommende studenter teller på knappene om hvor og hva de skal søke.
Mest og minst fornøyde
De mest fornøyde ingeniørstudentene tar Satellitteknologi på studiested Narvik, ved UiT Norges arktiske universitet. Høgskulen på Vestlandet har to studietilbud blant de tre mest fornøyde, og det er elektronikk i Bergen og bachelor i ingeniørfag, brannsikkerhet i Haugesund.
De minst fornøyde ingeniørutdanningene befinner seg i Fredrikstad og tar bygg og maskin ved Høgskolen i Østfold. I fjor var de samme studentene her langt mer fornøyd.
Landets mest fornøyde sivilingeniørstudenter befinner seg på NMBU (Norges miljø- og biovitenskapelige universitet) og de studerer miljøfysikk og fornybar energi. I den andre enden av skalaen er et masterstudium (2-årig) ved NTNU, Industriell kybernetikk, og en master basert i Narvik ved UiT Norges arktiske universitet, Electrical Engineering.
Studiebaromteret
I Studiebarometeret som har blitt laget hvert år de siste sju årene svarer studentene på en rekke spørsmål om hva som fungerer godt og ikke på deres utdanning. De gir også en totalt skår og svarer på en skala fra 1-5, der 5 er best, på følgende: «Jeg er, alt i alt, tilfreds med studieprogrammet jeg går på.»
Khrono har sett på sju ulike utdanninger og overordnet tilfredshet. Tallene har vi fått fra Nokut (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) som ha ansvaret for gjennomføringen av Studiebarometeret.
Les også:
- Her er de mest fornøyde studentene innen ulike lærerutdanninger
- Her er de mest fornøyde sykepleiestudentene
(Se tabell nederst i saken med oversikt over alle utdanningene.)
— Hyggelig å få anerkjennelse
Per Fredrik Lennart Hemmingsson er instituttleder på Institutt for sikkerheit, kjemi- og bioingeniørfag på Høgskulen på Vestlandet (HVL). De har ansvaret for undervisningen av bachelorstudentene i brannsikkerhet i Haugesund.
— Dine studenter er landets tredje mest fornøyde studenter, av 71 utdanninger, overrasker dette deg?
— Vi får gode tilbakemeldinger fra studentene hvert år, så vi ser at de er fornøyde, men å få en så høy skår er alltid positivt for fagmiljøet og HVL. Det er og veldig hyggelig å få anerkjennelse for vårt arbeid utenfor HVL, skriver Hemmingsson i en epost til Khrono.
— Hva tror du det er med utdanningen og studentene som gjør dem så tilfredse, sånn alt i alt?
— Jeg tror det er en kombinasjon av praktiske laboratorieøvelser, gode foreleser med forskjellig bakgrunn og med praktisk erfaring, skriver instituttlederen, og legger til:
— Vi har også oppgradert campus med flere nye flotte plasser der studentene lettere kan arbeide i mindre team, og vi har og fått en meget hyggelig sosialsone ved kantina. Dette har ledet til at vi ser mer studenter på campus som studerer sammen i mindre grupper og i tillegg ser de ut å ha det kjekt sosialt.
— Er det noe spesielt dere gjør undervisningsmessig som du vil trekke fram?
— Vi tar opp de fleste forelesninger og gjør disse tilgjengelige for studentene på Canvas. Dette gjør at studentene får en mulighet for enklere å repetere og gå over detaljer fra forelesning. HVL har også «Tett på» som slagord, forteller Hemmingsson.
— Vi har alltid åpen dør for studentene og vi ser mange som kommer og spør hvis det er noe de lurer på. I mange fag er det også lab og demonstrasjoner for å knytte teori og praktisk ingeniørfag sammen, skriver han.
Fra fornøyd til misfornøyd i Fredrikstad
Geir Torgersen er dekan på Avdeling for ingeniørfag, studiested Fredrikstad, Høgskolen i Østfold.
To av utdanningene som hører inn under ham skårer aller dårligst på Studiebarometeret tatt opp høsten 2019. Det er bachelorstudium i ingeniørfag – bygg og bachelorstudium i ingeniørfag – maskin, begge med tilhold i Fredrikstad.
— Noen av våre studieprogrammer scoret svakt på tilfredshet på Studiebarometeret 2019. Når det er sagt, så er det positivt å se at studentene er fornøyde med egen motivasjon og studieinnsats og at de alt i alt er svært fornøyde med valg av studieprogram. Ikke minst er vi glade for at de vurderer studiene våre som faglig utfordrende, skriver Torgersen i en epost til Khrono.
Han understreker at på de områdene det er lav skår, så har de tatt tilbakemeldingene på største alvor.
Les også: Bedre resultater for ingeniørstudenter i Østfold i fjor
— Vi har hatt hyppigere møter med studentrådet de siste månedene og brukt mye tid og ressurser sammen med studentene på å finne årsaker. Men først og fremst har fokuset vært på å finne gode løsninger framover. Vi vil fortsatt ha tett dialog med studentrådet, forteller han.
Torgersen trekker fram at av det som har kommet fram, kan mye tyde på at det har vært uklarheter i hvordan studentene skal gå fram når de har innspill til forbedringer og at de ikke har opplevd at tilbakemeldinger har vært fulgt opp raskt nok. Rutiner for dette er nå gjennomgått og forhåpentligvis gjort enda tydeligere.
— De aktuelle studieprogrammene hadde bra score på Studiebarometeret i 2018 og vi har god tro på at vi skal være tilbake på det nivået igjen til Studiebarometeret 2020, skriver Torgersen.
Debatt om Studiebarometeret
Etter at den sjuende utgaven av Studiebarometeret ble lagt fram i slutten av januar 2020, ble det debatt om verdien av barometeret.
Det startet med at prorektor Astrid Birgitte Eggen ved Universitetet i Stavanger skrev:
— Vi har nå holdt på med dette i sju år. Resultatene er stort sett de samme. Studiebarometeret fra Nokut er blitt en rituell refleksjon.
Etter sju år med barometeret etterlyste hun nasjonale målinger som sier noe nytt.
Flere støttet opp, andre forsvarte barometeret.
Nokuts direktør Terje Mørland skrev blant annet:
— Vi vil takke for de mange konstruktive innspillene. For Nokut er det viktig å ha tett dialog med sektoren om Studiebarometerets rolle og utvikling. Vi har nylig avholdt et møte med referansegruppen, og vi får jevnlig tilbakemeldinger fra kontaktpersonene våre ved institusjonene. Vi følger også med på det som blir skrevet i media.
Se også: Les hele debatten her.
Her finner du oversikten over alle ulike sykepleieutdanningene og deres skår på påstanden «Jeg er, alt i alt, tilfreds med studieprogrammet jeg går på.» Studentene svarer på en skala fra 1-5, der 5 er best. Snittet for alle utdanninger i Norge er 4,1.
41 forskjellige sivilingeniørutdanninger
Nr | Institusjon | Studieprogram | Studiested | Fornøydhet |
1 | NMBU | Miljøfysikk og fornybar energi | Ås | 4,8 |
2 | Universitetet i Bergen | Integrert masterprogram i havteknologi (sivilingeniør) | Bergen | 4,7 |
3 | Universitetet i Agder | Industriell økonomi og teknologiledelse, masterprogram | Grimstad | 4,7 |
4 | NTNU | Elektronisk systemdesign og innovasjon - masterstudium (5-årig) | Trondheim | 4,6 |
5 | NMBU | Geomatikk - master | Ås | 4,6 |
6 | NMBU | Datavitenskap (5-årig) | Ås | 4,6 |
7 | NTNU | Bygg- og miljøteknikk - masterstudium (5-årig) | Trondheim | 4,5 |
8 | NTNU | Petroleumsfag - masterstudium (5-årig) | Trondheim | 4,5 |
9 | NTNU | Industriell design - masterstudium (5-årig) | Trondheim | 4,4 |
10 | UiT Norges arktiske universitet | Informatikk, sivilingeniør - master | Tromsø | 4,4 |
11 | Universitetet i Agder | Informasjons- og kommunikasjonsteknologi, masterprogram | Grimstad | 4,4 |
12 | NTNU | Materialteknologi - masterstudium (5-årig) | Trondheim | 4,4 |
13 | NTNU | Datateknologi - masterstudium (5-årig) | Trondheim | 4,4 |
14 | NTNU | Kybernetikk og robotikk - masterstudium (2-årig) | Trondheim | 4,4 |
15 | NTNU | Kybernetikk og robotikk - masterstudium (5-årig) | Trondheim | 4,4 |
16 | NTNU | Ingeniørvitenskap og IKT - masterstudium (5-årig) | Trondheim | 4,4 |
17 | NTNU | Bygg- og miljøteknikk - masterstudium (2-årig) | Trondheim | 4,3 |
18 | NTNU | Datateknologi - masterstudium (2-årig) | Trondheim | 4,3 |
19 | NTNU | Materialteknologi - masterstudium (2-årig) | Trondheim | 4,3 |
20 | NTNU | Industriell økonomi og teknologiledelse - masterstudium (5-årig) | Trondheim | 4,3 |
21 | NTNU | Fysikk og matematikk - masterstudium (5-årig) | Trondheim | 4,3 |
22 | NTNU | Tekniske geofag - masterstudium (5-årig) | Trondheim | 4,3 |
23 | NMBU | Maskin, prosess og produktutvikling | Ås | 4,3 |
24 | NMBU | Kjemi og bioteknologi | Ås | 4,2 |
25 | NTNU | Energi og miljø - masterstudium (5-årig) | Trondheim | 4,2 |
26 | UiT Norges arktiske universitet | Integrert bygningsteknologi, sivilingeniør - master | Narvik | 4,2 |
27 | NTNU | Ocean Resources (Master's Programme) | Trondheim | 4,2 |
28 | NTNU | Nanoteknologi - masterstudium (5-årig) | Trondheim | 4,2 |
29 | NTNU | Produktutvikling og produksjon - masterstudium (5-årig) | Trondheim | 4,2 |
30 | NTNU | Project Management (Master's Programme) | Trondheim | 4,2 |
31 | NMBU | Industriell økonomi | Ås | 4,1 |
32 | NTNU | Marin teknikk - masterstudium (5-årig) | Trondheim | 4,1 |
33 | UiT Norges arktiske universitet | Romfysikk, sivilingeniør - master | Tromsø | 4,1 |
34 | NTNU | Kommunikasjonsteknologi - masterstudium (5-årig) | Trondheim | 4,1 |
35 | NTNU | Industriell kjemi og bioteknologi - masterstudium (5-årig) | Trondheim | 4,1 |
36 | NMBU | Byggeteknikk og arkitektur | Ås | 4,1 |
37 | Universitetet i Agder | Fornybar energi, masterprogram | Grimstad | 3,9 |
38 | NTNU | Produktutvikling og produksjon - masterstudium (2-årig) | Trondheim | 3,9 |
39 | UiT Norges arktiske universitet | Energi, klima og miljø, sivilingeniør - master | Tromsø | 3,8 |
40 | UiT Norges arktiske universitet | Anvendt fysikk og matematikk, sivilingeniør - master | Tromsø | 3,8 |
41 | Universitetet i Bergen | Integrert masterprogram i medisinsk teknologi (sivilingeniør) | Bergen | 3,7 |
42 | Universitetet i Stavanger | Konstruksjoner og materialer - Master i teknologi/siv.ing. | Stavanger | 3,4 |
43 | UiT Norges arktiske universitet | Industrial Engineering, sivilingeniør - master | Narvik | 3,3 |
44 | NTNU | Industriell kybernetikk - masterstudium (2-årig) | Trondheim | 3,1 |
45 | UiT Norges arktiske universitet | Electrical Engineering, sivilingeniør - master | Narvik | 2,7 |
Kilde: Studiebarometeret, Nokut
71 forskjellige ingeniørutdanninger
Nr | Institusjon | Studieprogram | Studiested | Fornøydhet |
1 | UiT Norges arktiske universitet | Satellitteknologi, ingeniør - bachelor | Narvik | 4,8 |
2 | Høgskulen på Vestlandet | Elektronikk | Bergen | 4,7 |
3 | Høgskulen på Vestlandet | Bachelor i ingeniørfag, Brannsikkerhet | Haugesund | 4,6 |
4 | NTNU | Bachelor i ingeniørfag, bygg | Trondheim | 4,5 |
5 | Universitetet i Agder | Bygg, masterprogram | Grimstad | 4,5 |
6 | OsloMet – storbyuniversitetet | Bachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi | Oslo | 4,5 |
7 | NTNU | Bachelor i ingeniørfag, logistikk | Trondheim | 4,4 |
8 | Universitetet i Sørøst-Norge | Bachelor i ingeniørfag, SMART produktdesign | Vestfold | 4,4 |
9 | Universitetet i Sørøst-Norge | Bachelor i ingeniørfag, maskin | Kongsberg | 4,4 |
10 | UiT Norges arktiske universitet | Nautikk, ingeniør - bachelor | Tromsø | 4,4 |
11 | Universitetet i Sørøst-Norge | Bachelor i ingeniørfag, dataingeniør - sikkerhet og nettverk | Vestfold | 4,4 |
12 | Høgskulen på Vestlandet | Automatiseringsteknikk | Bergen | 4,4 |
13 | Høgskulen på Vestlandet | Energiteknologi | Bergen | 4,4 |
14 | OsloMet – storbyuniversitetet | Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg | Oslo | 4,4 |
15 | Universitetet i Sørøst-Norge | Byggdesign, 3-årig ingeniørutdanning - bachelor | Porsgrunn | 4,4 |
16 | UiT Norges arktiske universitet | Datateknikk, ingeniør - bachelor | Narvik | 4,4 |
17 | Høgskulen på Vestlandet | Kjemi | Bergen | 4,3 |
18 | NTNU | Bachelor i ingeniørfag, kjemi | Trondheim | 4,3 |
19 | Høgskulen på Vestlandet | Bygg | Bergen | 4,3 |
20 | NTNU | Bachelor i ingeniørfag, fornybar energi | Trondheim | 4,3 |
21 | Universitetet i Agder | Ingeniørfag - fornybar energi, bachelorprogram | Grimstad | 4,2 |
22 | NTNU | Bachelor i ingeniørfag, materialteknologi | Trondheim | 4,2 |
23 | Universitetet i Agder | Ingeniørfag - data, bachelorprogram | Grimstad | 4,2 |
24 | NTNU | Bachelor i ingeniørfag - Data | Ålesund | 4,2 |
25 | Universitetet i Stavanger | Byggingeniør - bachelorstudium i ingeniørfag | Stavanger | 4,2 |
26 | NTNU | Bachelor i ingeniørfag - Elkraft | Ålesund | 4,2 |
27 | NTNU | Bachelor i ingeniørfag, olje- og gassteknologi | Trondheim | 4,2 |
28 | Høgskulen på Vestlandet | Allmenn maskinteknikk | Bergen | 4,2 |
29 | Høgskolen i Østfold | Bachelorstudium i ingeniørfag - data | Halden | 4,2 |
30 | NTNU | Bachelor i ingeniørfag, data | Trondheim | 4,2 |
31 | NTNU | Bachelor i ingeniørfag - data | Gjøvik | 4,2 |
32 | Universitetet i Sørøst-Norge | Elkraftteknikk, 3-årig ingeniørutdanning - bachelor | Porsgrunn | 4,2 |
33 | Universitetet i Agder | Ingeniørfag - elektronikk, bachelorprogram | Grimstad | 4,1 |
34 | Universitetet i Sørøst-Norge | Maskinteknisk design, 3-årig ingeniørutdanning - bachelor | Porsgrunn | 4,1 |
35 | Høgskulen på Vestlandet | Data | Bergen | 4,1 |
36 | Universitetet i Agder | Ingeniørfag - byggdesign, bachelorprogram | Grimstad | 4,0 |
37 | NTNU | Bachelor i ingeniørfag - elektro | Gjøvik | 4,0 |
38 | Universitetet i Oslo | Kjemi og biokjemi | Oslo | 4,0 |
39 | NMBU | Landskapsingeniør | Ås | 4,0 |
40 | Høgskulen på Vestlandet | Ingeniørfag bygg og anlegg, bachelorstudium, Førde | Førde | 4,0 |
41 | Høgskulen på Vestlandet | Bachelor i ingeniørfag, Elektro | Haugesund | 4,0 |
42 | Universitetet i Agder | Ingeniørfag - Mekatronikk, bachelorprogram | Grimstad | 4,0 |
43 | Universitetet i Sørøst-Norge | Informatikk og automatisering, 3-årig ingeniørutdanning - bachelor | Porsgrunn | 4,0 |
44 | NTNU | Bachelor i ingeniørfag - Automatiseringsteknikk | Ålesund | 4,0 |
45 | Universitetet i Sørøst-Norge | Ren energi- og prosessteknologi | Porsgrunn | 4,0 |
46 | Høgskulen på Vestlandet | Havteknologi | Bergen | 3,9 |
47 | OsloMet – storbyuniversitetet | Bachelorstudium i ingeniørfag - data | Oslo | 3,9 |
48 | Høgskulen på Vestlandet | Bachelor i ingeniørfag, maskin | Haugesund | 3,9 |
49 | NTNU | Bachelor i ingeniørfag, elektro | Trondheim | 3,9 |
50 | UiT Norges arktiske universitet | Automasjon, ingeniør - bachelor | Tromsø | 3,9 |
51 | Universitetet i Sørøst-Norge | Bachelor i ingeniørfag, elektro-automasjon og robotikk | Vestfold | 3,8 |
52 | NTNU | Bachelor i ingeniørfag - Produkt og systemdesign | Ålesund | 3,8 |
53 | Høgskulen på Vestlandet | Marinteknikk | Bergen | 3,8 |
54 | Universitetet i Stavanger | Datateknologi - bachelorstudium i ingeniørfag | Stavanger | 3,7 |
55 | OsloMet – storbyuniversitetet | Bachelorstudium i ingeniørfag - maskin | Oslo | 3,7 |
56 | OsloMet – storbyuniversitetet | Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø | Oslo | 3,6 |
57 | Universitetet i Oslo | Elektronikk, informatikk og teknologi - Bachelor | Oslo | 3,5 |
58 | NTNU | Bachelor i ingeniørfag - bygg | Gjøvik | 3,5 |
59 | NTNU | Bachelor i ingeniørfag - Bygg | Ålesund | 3,5 |
60 | UiT Norges arktiske universitet | Datateknikk, ingeniør - bachelor (nettbasert) | Narvik | 3,4 |
61 | NTNU | Bachelor i ingeniørfag - maskin | Gjøvik | 3,4 |
62 | Universitetet i Sørøst-Norge | Bachelor i ingeniørfag, data | Kongsberg | 3,4 |
63 | UiT Norges arktiske universitet | Bygg, ingeniør - bachelor | Narvik | 3,4 |
64 | Høgskulen på Vestlandet | Ingeniørfag - elektro, energi, elkraft og miljø, bachelorstudium, Førde | Førde | 3,4 |
65 | Universitetet i Stavanger | Maskiningeniør - bachelorstudium i ingeniørfag, studieretning konstruksjons- og materialteknikk | Stavanger | 3,3 |
66 | UiT Norges arktiske universitet | Droneteknologi, ingeniør - bachelor | Tromsø | 3,2 |
67 | Universitetet i Stavanger | Automatisering og elektronikkdesign - bachelorstudium i ingeniørfag | Stavanger | 3,2 |
68 | OsloMet – storbyuniversitetet | Bachelorstudium i ingeniørfag - elektronikk og informasjonsteknologi | Oslo | 3,2 |
69 | NTNU | Bachelor i ingeniørfag, maskin | Trondheim | 2,9 |
70 | Høgskolen i Østfold | Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg | Fredrikstad | 2,6 |
71 | Høgskolen i Østfold | Bachelorstudium i ingeniørfag - maskin | Fredrikstad | 2,3 |
Kilde: Studiebarometeret, Nokut