Opptak
11 nye forskertalenter inn i Akademiet for yngre forskere
Det var knallhard konkurranse med 60 søkere i årets opptak til Akademiet for yngre forskere. Her er de elleve som slapp gjennom nåløyet.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Akademiet for yngre forskere (AYF) beskriver sine elleve nye medlemmer i sum på denne måten: «Medlemmene representerer en stor faglig og institusjonell bredde og vil tilføre AYF nye ideer og perspektiver. Våre nye medlemmer arbeider ved utdannings- og forskningsinstitusjoner over hele landet – fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør», heter det i meldingen om nykommerne.
Akademiet opplyser: «I oktober vil fjorten av våre nåværende medlemmer tre ut av akademiet siden deres medlemsperiode går ut. Med elleve nye medlemmer vil AYF fremover bestå av 40 personer, hvorav 21 er menn og 19 kvinner».
Disse er:
Astrid Marie Jorde Sandsør
Samfunsøkonom ved Universitetet i Oslo og NIFU
«For å løse samfunnsutfordringer blir det stadig viktigere å samarbeide på tvers av fagfelt, og AYF skaper en slik møteplass for yngre forskere. Jeg ser veldig frem til å bidra til denne møteplassen og ønsker også å jobbe for å endre strukturelle forhold kan skape unødvendige hindringer for unge forskere.»
Bjarte Aarmo Lund
Kjemiker ved UiT Norges Arktiske Universitet
«Jeg er opptatt av at forskning skal være en konkurransedyktig karrierevei slik at vi kan rekruttere de beste hodene».
Haley De Korne
Lingvist ved Universitetet i Oslo
«Forskning i dag er preget av internasjonal mobilitet og samarbeid, noe som kan bidra til bredde og kvalitet i kunnskapen vi produserer. Imidlertid fører dette også til at vi som forskere må ta opp viktige spørsmål, som for eksempel hvordan vi kan jobbe internasjonalt på en bærekraftig måte og hvordan vi kan styrke koblingen mellom forskning og praksis lokalt på tvers av språk og ulike prioriteringer.»
Hilde Reinertsen
Forsker på samtidshistorie og dokumentanalyse ved Universitetet i Oslo
«Gjennom AYF ønsker jeg å bidra til at universitetene tar bedre vare på sine unge forskere».
Kai Arne Hansen
Forsker på musikkvitenskap og kjønnsstudier ved Høgskolen i Innlandet
«Styrka likestilling og mangfald er grunnleggjande for aukt breidde og kvalitet i norsk akademia. Med dette i mente er eg oppteken av å betre arbeidsvilkår, utvide karrieremoglegheiter og sikre høve til fagleg utvikling for yngre forskarar»
Mari Skuggedal Myksvoll
Oseanograf ved Havforskningsinstituttet
«Kunnskapen utfordres på mange måter, og derfor er det viktig å lære spesielt de unge kildekritikk»
Natalia Kucirkova
Forsker på Lesing og teknologibruk ved Universitetet i Stavanger
«Jeg vil dele forskningsbasert kunnskap om hvilke ressurser og aktiviteter som er viktige for barns læring.»
Nora Elise Hesby Mathé
Forsker på Samfunnsfagdidaktikk ved Universitetet i Oslo
«Jeg er opptatt av vilkårene for fri forskning og betydningen av disse for yngre forskere. I AYF ønsker jeg å delta i arbeid som bidrar til de offentlige samtalene om dette viktige temaet.»
Salwa Suliman
Forsker på stamceller og vevsregenerativ behandling ved Universitetet i Bergen
«Jeg ønsker å arbeide for å støtte og stimulere unge forskere med ulike minoritetsbakgrunner og ta tak i de hindringene som gjør at dyktige akademikere velger bort forskning»
Tobias Otterbring
Forbrukerpsykolog ved Universitetet i Agder
«Jeg brenner for forskningsformidling og spørsmål om akademisk frihet, så jeg vill jobbe hardt for å fortsette akademiets viktige arbeid med disse sentrale byggsteinene for et velfungerende akademia».
Aase Kristine Lundberg
Samfunnsgeograf ved Nordlandsforskning
«Yngre forskere kan bidra med andre perspektiver enn eldre forskere for å få til en bærekraftig og rettferdig samfunnsomstilling, og jeg vil derfor at yngre forskere i større grad skal sette dagsorden og ta plass i offentligheten. I AYF vil jeg derfor jobbe for at forskningsformidling skal bli en integrert del av hverdagen til enda flere yngre forskere».
Et medlemsskap i Akademiet for yngre forskere varer i fire år. Man kan ikke være eldre enn 38 år i opptaksåret.