Fjern «studieleder»

Studieleder betyr ikke det samme på Høgskolen i Oslo og Akershus som ved andre institusjoner. De gjør langt mer enn å administrere studier. Det bør tittelen reflektere, skriver Nina Waaler.

Publisert   Sist oppdatert

Ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) har vi enhetlig ledelse gjennom hele den faglige linjen. I praksis betyr dette at rektor, dekaner, instituttledere og studieledere har faglig og administrativt ansvar for både utdanning og forsknings- og utviklingsarbeid. I tillegg har de alle personalansvar.

Ordningen er velkjent i sektoren, og fungerer godt. Benevnelsene på de ulike ledernivåene kommuniserer i all hovedsak den enkelte leders ansvarsområde. Med ett unntak: studieledere.

Jeg mener tittelen «studieleder» er misvisende og at den bør fjernes og erstattes med noe mer dekkende. Det handler om mye mer en semantikk. La meg kort forklare hvorfor.

For det første kommuniserer stillingstittelen i liten grad det reelle ansvaret en studieleder ved HiOA har.

På HiOA har vi i dag 40 studieledere fordelt på fire fakulteter. De leder et avgrenset fagområde inn under ett institutt og har ansvar for både undervisningen og forskningen på området, i tillegg til personalansvar. Eksempler på dette kan være farmasi, barnevern eller yrkesfaglærerutdanning.

Benevnelsene på de ulike ledernivåene kommuniserer i all hovedsak den enkelte leders ansvarsområde. Med ett unntak: studieledere.

Nina Waaler
Prorektor for utdanning, HiOA

Studielederne er også det ledernivået som er i tettest kontakt med studentene, underviserne og forskerne. Slik er de i en særskilt og viktig posisjon når det gjelder å legge til rette for, og sikre høy kvalitet i begge våre kjerneaktiviteter: utdanning og FoU-aktivitet.

For det andre er det et problem at «studieleder» ikke betyr det samme på HiOA og andre institusjoner.

En rask gjennomgang av ordninger på andre høgskoler og universiteter viser at der studieleder blir benyttet, har vedkommende kun ansvar tilknyttet studieprogrammene. Ofte er det en ren administrativ stilling (på engelsk: program coordinator). Til sammenligning har en studieleder ved HiOA et langt bredere ansvar.

Når vi skal rekruttere er dette en utfordring. For å tiltrekke oss mange og godt kvalifiserte søkere, er det viktig å tydelig kommunisere hva stillingen faktisk omfatter.

Det er avgjørende at vi anerkjenner den svært viktige jobben studielederne gjør med å sikre høy kvalitet i vårt utdannings- og forsknings- og utviklingsarbeid. Da trenger de også en tydelig og dekkende tittel.

Innlegget er først publisert på rektoratets blogg.