Skikkethet

Vurderer om studenter er skikket: — En myte at vi vil ute­stenge flest mulig

— Skikkethetsvurdering er også alle de sakene der studenter får støtte, og som det går veldig bra med, sier mangeårig skikkethetsansvarlig Karl-Arne Næss Korseberg. 

Portrett av Karl-Arne Korseberg
Skikkethet: — Man skal ta vare på studentene, sier Karl-Arne Næss Korseberg.

Karl-Arne Næss Korseberg ble takket av på Skikkethetskonferansen i Trondheim torsdag. Han går nå av som leder av nasjonalt arbeidsutvalg for skikkethetsvurdering. Korseberg er også skikkethetsansvarlig ved Høgskolen i Østfold. 

FAKTA

Hva er skikkethet?

  • I en rekke lærer- og helse- og sosialfagutdanninger blir studentenes skikkethet vurdert. Vitnemål for fullført utdanning forutsetter at studenten er vurdert som skikket for yrket. 
  • Studenter ved i alt 38 utdanninger ved 20 ulike statlige og private universiteter og høgskoler er underlagt skikkethetsvurdering.
  • Skikkethet er regulert i universitets- og høgskoleloven § 12—3. Skikkethetsvurdering.
  • Skikkethet er tilsvarende omtalt i forskriften til uh-loven, i kapittel 7.
  • Med dette skal samfunnet sikre at barnehagebarn, elever, pasienter og andre brukere møter lærere og helse- og sosialfagarbeidere som er skikket for det yrket de utøver.
  • Ansvaret for å vurdere kandidatenes skikkethet ligger i sin helhet på de høyere utdanningsinstitusjonene.
  • Alle institusjonene har nå en skikkethetsansvarlig.

Kilde: UH-lov med tilhørende forskrift

Nesten 300 deltakere fikk på konferansen torsdag og fredag blant annet innsikt i forskning og hvordan veiledning av studentene foregår når det er sendt inn en tvilsmelding om dem. 

— Jeg har ikke lyst til å ha flest mulig utestengelser, men vi må utestenge der vi må. Skikkethetsvurdering er også alle de sakene der studenter får støtte, og som det går veldig bra med, sier Korseberg til Khrono. 

Tall fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) viser at det kommer stadig flere tvilsmeldinger om studenters skikkethet. I 2014 kom det inn 95 tvilsmeldinger. Dette har økt til 487 tvilsmeldinger i 2023.

Hjalp student med angst

Noen saker pågår i flere år. Studentombud Torill Varberg ved UiT Norges arktiske universitet har jobbet som ombud i ti år og har mange erfaringer med skikkethetssaker. 

På konferansen fortalte hun at det har blitt mer vanlig med studenter som strever med psykisk uhelse. 

— Vi møter for eksempel studenter med en prestasjonsangst som er så krevende at det de ønsker av tilrettelegging, går på bekostning av faglige krav. 

Varberg fortalte om én student hun har kjent i fire år. Der var det tøffe tak underveis, men med en lykkelig slutt. 

— Studenten begynte på en bachelor høsten 2020 og hadde et veldig sterkt ønske om å utdanne seg i dette yrket. Fra tidligere skolegang hadde studenten vært utsatt for mye mobbing, har en diagnose, kraftig dysleksi og utviklet angst som følge av mobbinga. 

Det kom etter hvert en tvilsmelding og det ble flere møter med skikkethetsansvarlig. Studenten fikk utvidet veiledning, tilrettelegging for dysleksi og bedre tid. Dette førte til at studenten greide å fullføre første studieår.

— Nå i vår fikk studentene levert sin bacheloroppgave, fikk den godkjent og har startet i fast jobb, fortalte studentombud Torill Varberg.

Portrett av Torill Varberg.
Torill Varberg er studentombud ved UiT Norges arktiske universitet. — Nå har studentene fått fast jobb.

FAKTA

Fra tvil til sak

Saksgangen når en student havner til vurdering av om hun eller han er skikket, starter med at det blir sendt inn en tvilsmelding.

Både studieledere, lærere og medstudenter kan sende inn tvilsmeldinger på studenter, men også andre som er i kontakt med en student kan melde tvil om skikkethet.

Tvilsmeldinger skal behandles av skikkethetsansvarlig på institusjonen.

Når tvilsmelding tas til følge, blir studentene varslet skriftlig og kalt inn til en vurderingssamtale.

I alle vurderingssamtaler er studieleder/instituttleder og referent fra utdanningen med.

Studenten får tilbud om en utvidet veiledning.

Først hvis studenten ikke slutter gjennom å bli veiledet ut, og institusjonen mener studenten ikke er skikket, vil saken sendes til en skikkethetsnemnd.

Kilde: OsloMet

— Vil bidra til vekst og utvikling

En av dem som har tatt på seg å ta på seg oppgavene med utvidet veiledning, er førsteamanuensis Marianne Nilsen ved Institutt for sosialt arbeid på NTNU. 

Siden 2021 har hun hatt utvidet veiledning av fire studenter, og ingen av dem gikk videre til skikkethetsnemnda.

Hun beskriver saksgangen slik: De som driver med utvidet veiledning, kommer først på banen etter at tvilsmelding er sendt. Da blir det gjennomført vurderingssamtale, der skikkethetsansvarlig får innsikt i studentens perspektiv. Så skrives det et referat fra møtet og skikkethetsansvarlig skriver en bestilling, som beskriver studentens problemer. 

Dette er grunnlaget som gir en retning for utvidet veiledning. I sakene der Nilsen har vært involvert, handler ofte bestillinga om å utvikle evnen til refleksjon hos studenten. Utvidet veiledning har for henne variert fra ett oppdrag på over et år med 20 timer, mens de andre har gått over om lag ett semester der hun har brukt fra 4 til 11 timer. 

— For meg er det viktig å bidra til vekst og utvikling hos studentene. Jeg graver etter gull, det er slik jeg ser på meg selv. I en 10 karats gullklump kan det være vanskelig å se gullet blant kobber, nikkel og sølv, men gullet er der. 

Oversikt over deltakere på konferansen
Nesten 300 deltakere var til stede på Skikkethetskonferansen 2024 i Trondheim torsdag og fredag.

— Ekstremt skamfullt

Nilsen vil i møte med studenten beholde nysgjerrigheten og avstå fra raske slutninger. Det kan fremme en dypere innsikt i situasjonen og kandidatens syn på selve saken.

Å høre på studentens perspektiv er viktig, ifølge Nilsen.

— I rollen som veileder i skikkethetssaker opplever jeg det som utfordrende å stå i spennet mellom gullgraveren og portvokteren. Når vi avslutter veiledningsforholdet, har jeg ingenting med utfallet av saken å gjøre. Det handler om å være den som leter etter potensial og vekst, men i tillegg løfte fram det utsagn og handlinger som har betydning for saken. 

Marianne Nilsen er opptatt av at man i saker om skikkethet ikke må miste fokuset på mennesket. 

— Jeg har fått innsikt i hvor ekstremt belastende og skamfullt der er for en ung student å stå i en slik sak. Det må vi aldri glemme. 

Marianne Nilsen innleder på konferanse, hun står på talerstolen.
Marianne Nilsen er førsteamanuensis ved Institutt for sosialt arbeid på NTNU

— Ikke mål om å utestenge

Avgått leder Karl-Arne Næss Korseberg i nasjonalt arbeidsutvalg for skikkethetsvurdering mener arbeidet med skikkethet er bedre enn noen gang ved universiteter og høgskoler.

— Vi er nesten 70 skikkethetsansvarlige nå. Det er rekord. Vi har fått et veilederkorps og det er flere jurister som jobber med skikkethet, så på den ene sida ser det veldig bra ut. Samtidig er det store forskjeller mellom institusjonene. For eksempel er det flere som ikke har tilgang til jurist og tilstrekkelig med referenter, som vi er pålagt å ha. 

I tillegg peker Korseberg på at det er for mange som ikke har andre skikkethetsansvarlige å samarbeide med. De kan ha et ansvar alene på flere campuser. 

— Det er problematisk. 

Korseberg uttrykte nylig i Khrono at han er bekymret for den økonomiske situasjonen til universiteter og høgskoler. Særlig gjelder det for den løpende skikkethetsvurderinga av studenter, den som faglærere og praksislærere utfører. 

— De gjør en kjempejobb, men kutter man i antall praksisbesøk og i antall lærer per praksisgruppe, og det blir mer digitalisering, da blir det stadig vanskeligere å se studenten og ta tak i de problemstillingene som er der, og som bør skje tidlig. Målet er ikke å utestenge studenter, men å løse ting på lavest mulig nivå av hensyn til studentene og de sårbare gruppene man skal jobbe med seinere. 

Blir det slike kutt, er Korseberg bekymret for at studenter enten havner i et yrke de ikke er skikket til, eller at de ikke får hjelp tidlig, noe som kan hindre at sakene vokser seg store og blir alvorlige. 

— Det er en myte at skikkethetsansvarlige vil utestenge flest mulig. Det stemmer ikke. Vi skal både ansvarliggjøre når vi må, men også ta vare på studenten. Det man sliter med i studiene, kan ofte være toppen av isfjellet av andre ting de sliter med. Man skal ta vare på studentene, og sender noen tvilsmelding, så blir man både ivaretatt og ansvarliggjort. 

Powered by Labrador CMS