Kompetansekrav
Vil skrote kravene om kompetanse for lærere
Regjeringen foreslår å fjerne kompetansekravene for lærere i matematikk, engelsk og norsk utdannet før 2014.

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Et av valgløftene statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) kom med i valgkampen var å fjerne kompetansekravet til lærere. Riktignok lovet Støre å fjerne kravet før jul, men en liten måned på overtid varslet regjeringen fredag ettermiddag at lærere i matematikk, engelsk og norsk utdannet før 2014 slipper de omstridte kompetansekravene.
Forslaget skal etter planen sendes ut på høring i løpet av våren.
Ap snudde
Et flertall på Stortinget, inkludert Arbeiderpartiet, gikk inn for kravet i 2014. Da Støre snakket med NTB i fjor og varslet at partiet gikk til valg på å skrote kravet, forklarte han det med konsekvensene kravet har hatt.
Kravet sier at alle som underviser i matematikk, engelsk eller norsk i barneskolen ha minimum 30 studiepoeng fra 2025. I ungdomsskolen må de ha minst 60 studiepoeng i de samme fagene.
Kravene fikk tilbakevirkende kraft, og gjaldt dermed også for lærere utdannet før 2014.
Daværende forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) kalte Støres snuoperasjon «en helt utrolig prioritering».
— Kompetansekrav er et tiltak som skal sikre alle elever retten til å bli undervist i norsk, matte og engelsk av en lærer som faktisk har studiepoeng i faget, sa Asheim til NTB.
Satt av 1,7 milliarder kroner
I 2022 har regjeringen satt av 1,7 milliarder kroner til videreutdanning for lærere og 100 millioner kroner til videreutdanning for barnehagelærere.
— Det viktigste for at barn og unge skal lære, mestre og trives er at de møter dyktige og faglig trygge ansatte i barnehager og skoler. Da må vi ha et videreutdanningstilbud som er bredere og gir plass til flere fag. Som en start utvider vi tilbudet i de praktiske og estetiske fagene, skriver kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) i en pressemelding.
600 lærere skal få tilbud om videreutdanning i praktiske og estetiske fag som kunst og håndverk, musikk og kroppsøving, en dobling fra i fjor.
Brenna skriver videre at det er ønskelig med en mer praktisk og variert skole.
— Det vil bidra til at elever lærer og trives mer, og vi trenger skoler med bred fagkompetanse. Tilbakemeldinger fra skoler og undersøkelser viser også at det er behov for å styrke kompetansen i disse fagene. Vi ønsker å stimulere til mer praktisk læring i alle fag slik de nye læreplanene legger opp til, skriver Brenna.
Nyeste artikler
Håper at regjeringen fjerner studieavgiften
Trump kutter enda flere milliarder på Harvard
UiS lukker døren til Europa for å gå i økonomisk balanse
Oppdragsgiverne forkastet rapport. Forskerne mener forskningsfriheten er brutt
Kamp om forskningsfrihet i samisk oppdragsforskning
Mest lest
Slår knallhardt tilbake: — Verre enn under den mørkeste middelalderens inkvisisjon
Frykter utpressing: Må utlevere navn på ansatte til alle som spør
Navnet mitt på en artikkel jeg aldri skrev — med data som aldri fantes
NTNU-professor felt for plagiat etter gransking
Publiserte én artikkel i uken. Nå blir professoren gransket