Kompetansekrav
Vil skrote kravene om kompetanse for lærere
Regjeringen foreslår å fjerne kompetansekravene for lærere i matematikk, engelsk og norsk utdannet før 2014.
Et av valgløftene statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) kom med i valgkampen var å fjerne kompetansekravet til lærere. Riktignok lovet Støre å fjerne kravet før jul, men en liten måned på overtid varslet regjeringen fredag ettermiddag at lærere i matematikk, engelsk og norsk utdannet før 2014 slipper de omstridte kompetansekravene.
Forslaget skal etter planen sendes ut på høring i løpet av våren.
Ap snudde
Et flertall på Stortinget, inkludert Arbeiderpartiet, gikk inn for kravet i 2014. Da Støre snakket med NTB i fjor og varslet at partiet gikk til valg på å skrote kravet, forklarte han det med konsekvensene kravet har hatt.
Kravet sier at alle som underviser i matematikk, engelsk eller norsk i barneskolen ha minimum 30 studiepoeng fra 2025. I ungdomsskolen må de ha minst 60 studiepoeng i de samme fagene.
Kravene fikk tilbakevirkende kraft, og gjaldt dermed også for lærere utdannet før 2014.
Daværende forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) kalte Støres snuoperasjon «en helt utrolig prioritering».
— Kompetansekrav er et tiltak som skal sikre alle elever retten til å bli undervist i norsk, matte og engelsk av en lærer som faktisk har studiepoeng i faget, sa Asheim til NTB.
Satt av 1,7 milliarder kroner
I 2022 har regjeringen satt av 1,7 milliarder kroner til videreutdanning for lærere og 100 millioner kroner til videreutdanning for barnehagelærere.
— Det viktigste for at barn og unge skal lære, mestre og trives er at de møter dyktige og faglig trygge ansatte i barnehager og skoler. Da må vi ha et videreutdanningstilbud som er bredere og gir plass til flere fag. Som en start utvider vi tilbudet i de praktiske og estetiske fagene, skriver kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) i en pressemelding.
600 lærere skal få tilbud om videreutdanning i praktiske og estetiske fag som kunst og håndverk, musikk og kroppsøving, en dobling fra i fjor.
Brenna skriver videre at det er ønskelig med en mer praktisk og variert skole.
— Det vil bidra til at elever lærer og trives mer, og vi trenger skoler med bred fagkompetanse. Tilbakemeldinger fra skoler og undersøkelser viser også at det er behov for å styrke kompetansen i disse fagene. Vi ønsker å stimulere til mer praktisk læring i alle fag slik de nye læreplanene legger opp til, skriver Brenna.