Apotekerne kan for lite om dyr og medisin
Farmasøytene får spørsmål om dyr ukentlig, men mange føler de ikke kan nok til å svare på spørsmålene. — Det er et hull i utdanningen, mener professor.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I 2012 foreslå regjeringen en revisjon av farmasiutdanningen i Norge til å blant annet følge et 3+2 løp. Under høringene kom det også fram som en utfordring at studentene lærer for lite om dyr og medisin i sin utdanning.
Fem farmasistudenter fra Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) har i sin bacheloroppgave forsøkt å gi svar på hvor mye dagens farmasøyter kan om veterinærfarmakologi, og hva de mener en nyutdannet apotekfarmasøyt bør kunne om dyr.
Sammen med 40 andre studenter presenterte de sin bacheloroppgave i farmasi for hverandre mandag. Tirsdag og onsdag denne uka har det vært det formell eksamen med ekstern sensor. I dag, torsdag, er det avslutningsfest med venner, familie og andre inviterte gjester fra bransjen.
Lærer ikke om dyr
Veterinærfarmakologi har idag ingen eller svært liten plass i farmasiutdanningene i Norge. Ifølge bacheloroppgaven har mesteparten av apotekfarmasøytene lært det de kan om dyr gjennom arbeidserfaring.
— Eldre farmasøyter kan mer om dyr enn de yngre. Det er både på grunn av erfaring, men også at veterinærfarmakologi hadde en større plass i utdanningen tidligere, sier Anne Gerd Granås (bildet over). Hun er farmasiprofessor og emneanvarlig for bacheloroppgavene til farmasistudentene.
Lise Lismoen Andersen, en av studentene bak bacheloroppgaven om veterinærfarmakologi kjenner seg godt igjen. Om to dager er hun utdannet farmasøyt, men kan nesten ikke huske at hun har lært om veterinærfarmakologi.
— Dette var et område som vi hadde om i noen timer i forbindelse med et annet emne. Utenom det kan jeg ikke huske at vi har om veterinærfarmakologi. Hvis det ikke hadde vært for denne bacheloroppgaven, hadde jeg aldri lært så mye om legemidler til dyr, sier hun.
Stor bredde
44 farmasistudenter fordelt på 12 grupper har vært oppe til avsluttende eksamen denne uka.
Professor Anne Gerd Granås er fornøyd med årets kull, og det mangfold av oppgaver som er laget og presentert.
— Gruppene reflekterer virkelig bredden i farmasifaget. Vi tilbyr i år oppgaver innen organisk kjemi, legemiddelkjemi, mikrobiologi, galenisk farmasi, farmakologi, klinisk farmasi og samfunnsfarmasi. Noen oppgaver er utført på HIOA, andre har utført forskning for eksterne oppdragsgivere, sier hun.
To av tre sier de ikke vet nok
Studentene som har jobbet med farmasøyters kunnskaper om dyr og medisin har i sin oppgave funnet at to av tre farmasøyter på apotek føler at de ikke kan nok om veterinærfarmakologi til å svare på spørsmål de får.
— Vi brukte både kvalitative og kvantitative forskningsmetoder. Vi har gjort telefonintervjuer med 118 farmasøyter og nettbaserte spørreundersøkelser med 110 respondenter, forklarer Lilly Alice Skaaraas. Hun er en av studentene bak bacheloroppgaven.
Opposisjonsgruppe
Mandag var det høy stemning i et auditorium i fjerde etasje i Pilestredet 50. Etter å ha presentert hovedfunnene i sitt studie, blir hver gruppe eksaminert av en opponentgruppe som består av medstudenter. Studentene får dermed både erfaring i å forsvare sine funn, og eksaminere andres.
— Studentene har trent på opposisjon gjennom hele emnet ved å konstruktiv tilbakemelding til en annen bachelorgruppe under hele skriveprosessen, samt på det å motta tilbakemeldinger fra medstudenter, sier emneansvarlig professor Granås.
Farmasistudent Mari Slemmen Kylling som også er en av studentene bak bacheloroppgaven om veterinærfarmakologi er godt fornøyd med opplegget.
— Det er veldig god forberedelse til eksamen. Vi vet aldri hva slags spørsmål som kommer, men gjennom opposisjonsgruppene blir vi mer beviste på hvordan vi reagerer på de ulike spørsmålene og hva vi kan gjøre bedre til neste gang, sier hun.
Kylling har likt seg godt på høgskolen, men om to dager er hun i likhet med 43 andre medstudenter ferdig utdannet farmasøyt. Hun mener at tiden har godt altfor fort, spesielt de siste dagene.
— Et hull i utdanningen
Under høringene for en mulig revideringen av farmasiutdanningen ble det etterlyst at veterinærfarmakologi skulle få en større plass i farmasiutdanningen.
Farmasiprofessor Vigdis Aas (bildet over) ser ikke bort fra muligheten for at HiOA-studentenes bacheloroppgave kan brukes i planleggingen av det nye studieløpet.
Aas har veiledet studentgruppen som har jobbet med bacheloroppgaven om apotekfarmasøytenes kunnskaper om legemidler til dyr.
— Studentene har gjort en bra jobb. Fraværet av veterinærfarmokologi i farmasiutdanningen er et hull som bør håndteres, legger Aas til.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!