Professor Anders Breidlid inviterer til bred faglig debatt om forskningens rolle når regjeringen vil satse mer på utdanningsbistand.
Professor Anders Breidlid inviterer til bred faglig debatt om forskningens rolle når regjeringen vil satse mer på utdanningsbistand.

Vil ha debatt om forskningens rolle i bistand for utdanning

Hva skal være forskningens rolle når utdanning i utviklingsarbeid skal videreutvikles. Et seminar på høgskolen setter temaet på dagsorden onsdag.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen la 13. juni 2014 frem en stortingsmelding om utdanning i utenriks- og utviklingspolitikken. 

Regjeringen skriver om meldingen at Norge vil bidra til en ny internasjonal offensiv for å sikre relevant utdanning for alle, og at de ønsker at utdanningsfeltet skal få større betydning.

Når det gjelder bistand er regjeringens mål at andelen som går til utdanning skal økes til 13,3 prosent, noe som innebærer omtrent en dobling av utdanningsbistanden i denne stortingsperioden. 

Savner forskning

Professor Anders Breidlid er en av initiativtakerne bak onsdagens konferanse på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Breidlid forteller at et av målene med onsdagens konferanse er å sette forskningen på dagsorden i denne sammenheng.

— Forskning er ikke veldig hyppig nevnt i Stortingsmeldingen, sier Breidlid, og fortsetter:

— Skal Norge ha en ledende rolle innen utdanningsbistand må forskningen på internasjonal utdanning styrkes, og samarbeidet mellom forskere i Nord og Sør utvikles. Mye av utdanningsbistanden i dag er preget av en vestlig diskurs der den kulturelle og språklige  konteksten i de landene som mottar  bistanden ofte er neglisjert. Det betyr at elever og studenter kommer til en skole/institusjon som ikke tar på alvor hjemmekulturen, og dette fører ikke bare til fremmedgjøring, men også til en lite gunstig læringssituasjon, sier han.

Breidlid poengterer at skal Norge virkelig bli ledende innen utdanningsbistand, må det forskes mer på hvordan utdanning i større grad kan dra nytte av den stedegne kulturen slik at hjemmekulturen og skolekulturen ikke oppfattes som to forskjellige verdener.

— Utdanningsbistanden må stå i dialog med samarbeidspartnere i Sør; det er tross alt deres barns framtid det gjelder, sier Breidlid.

Bra faglig oppmøte

HiOAs arrangører er godt fornøyd med både innledere og andre påmeldte onsdag.

— Det blir en viktig konferanse for alle som er engasjert i spørsmål relatert til denne Stortingsmeldingen. Vi har allerede mange påmeldte, men det er plass til noen ekstra. Påmeldingsfristen går ut i dag, mandag 27. oktober, forteller Breidlid.

Les også:

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS