Trives, men verdsettes ikke

Bare en av tre lærere mener at læreryrket blir verdsatt i samfunnet.

Hele 95 prosent av lærerne i Norge sier at de trives i jobben, men bare én av tre mener at læreryrket blir positivt verdsatt i samfunnet. Dette går fram av OECDs internasjonale undersøkelse om undervisning og læring (TALIS).

— Vi må jobbe for å heve statusen til læreryrket. Norske lærere har all grunn til å være stolte av den jobben de gjør, sier statssekretær Birgitte Jordahl i Kunnskapsdepartementet i en pressemelding.

— Å gjøre lærerutdanningen til en femårig mastergrad er et av tiltakene som vil heve statusen til læreryrket. Dyktige lærere med solid, faglig tyngde er helt avgjørende for å skape den kunnskapsskolen Norge trenger i fremtiden, sier Jordahl.

OECD-undersøkelsen er rettet mot lærere og skoleledere og 33 land deltar. Blant resultatene er at norske lærere bruker mindre tid på kompetanseutvikling enn kollegene i andre OECD-land. Mens de norske lærerne kun brukte 3,5 dager på kurs og workshop i 2013, var gjennomsnittet for lærere i TALIS 8,5 dager.

— Regjeringen er i gang med det største etter- og videreutdanningsløftet for norske lærere noensinne. Vi har økt tilbudet om videreutdanning fra i underkant av 2000 plasser i fjor, til over 3600 studieplasser i år. Den nye OECD-studien viser at dette var på høy tid, sier Jordahl.

Undersøkelsen viser også at det ikke er noen sterk tradisjon for vurderinger og tilbakemeldinger til lærere i Norge. Litt under halvparten av de norske lærerne (45 prosent) oppgir at de har fått formell vurdering fra rektor på skolen. 16 prosent av lærerne oppgir at de aldri har mottatt formell vurdering på sin nåværende skole.

De aller fleste lærere rapporterer om høy trivsel og gode relasjoner med elevene i klasserommet, men undersøkelsen viser også at en del lærere strever med å holde ro og orden. 22 prosent av de norske lærerne er enige i at det er mye bråk og uro, mens gjennomsnittet i OECD er 26 prosent.