Foto: John Andresen / Den Norske Opera <span class="amp">&amp;</span> Ballett Foto: www.johnandresen.no P: +47 9117
Foto: John Andresen / Den Norske Opera & Ballett Foto: www.johnandresen.no P: +47 9117

Vant «Oscar» for Prosjekt Opera

For en uke siden var førstelektor Niels Peter Underland på Institutt for estetiske fag, HiOA, med på å motta det som blir kalt operaens «Oscar» for et skoleprosjekt.

Publisert   Sist oppdatert

Prosjektet Opera på timeplanen ga femteklassinger på Mortensrud, Sagene, Marienlyst og Bogstad skole en operatime i uken med sang og drama.

Prosjektet, som ble støttet av Institutt for estetiske fag, ble trukket frem som forbilledlig eksempel da formidlingsavdelingen ved operaen mottok International Opera Awards 2015.

Underland selv understreker at prosjektet i utgangspunktet Gudrun Glette sin ide.

En av seks nominerte

Forrige helg ble International Opera Awards, også kalt «operaens Oscar-utdeling», arrangert for tredje gang.

Formidlingsavdelingen ved Den norske opera og ballett var en av seks nominerte til opera-oscaren i klassen for tilgjengelighet, med prosjektet Opera på timeplanen. 

Foto: John Andresen / Den Norske Opera & Ballett

Med Opera på timeplanen og forestillingen Funiculì og Funiculà (bildet over) som prakteksempelet, vinner Den norske opera og ballett klassen for «Accesibility», eller tilgjengelighet, i kvass konkurranse med Opera Australia, Opera Philadelphia, Opera North i Leeds, øterrikske Bregenz Festival og franske Festival d’Aix-en-Provence. 

Underland forteller at samarbeidet med Glette kom til over en kaffe på Fyrhuset i Campus Pilestredet. Glette fortalte at hun lette etter noen å ha med i et formidlingsprosjekt for barn.

— Jeg tente umiddelbart på ideen. Etter hvert fikk jeg også innvilget FoU-tid fra instituttet til prosjektet. Det betydde at jeg kunne si ja til å være med

Underland har selv lang erfaring i barne- og ungdomsteatermiljøet. Han var en av to stiftere av teaterkompaniet Teater Joker, som siden 1990 har skapt tallrike forestillinger for barn og unge.

Fra øst til vest – og til Bjørvika

Prosjektet utvikler seg så til Opera på timeplanen, som gir femteklassinger på Mortensrud, Sagene, Marienlyst og Bogstad skole en operatime i uken med sang og drama. Operatimene ender med tre presentasjoner på de enkelte skolene. Hensikten er å gi barna mulighet til å utforske sanger og følelser fra operaens verden, sammen med profesjonelle skuespillere, sangere og musikere.

Underland mener det hele har utviklet seg til et fantastisk formidlingsopplegg, og han takker operaens formidlingsavdeling ved Maria Af Klinteberg Herredsthal.

— De tenkte konstant på pedagogikken i dette, forteller han.

Endte med forestilling

Kronen på verket er en utvidet versjon av operafabelen om Funiculì og Funiculà, hvor Underland og Glette er manusforfattere og har regi sammen med Kari Ramnefjell og Haakon Strøm fra Teater Joker.

Den morsomme og uhøytidelige forestillingen ble vist fire ganger med proffe sangere og engasjerte, utvalgte femteklassinger, for foreldre i fullsatt operasal i Bjørvika, mot slutten av fjoråret. Funiculì og Funiculà er inspirert av engelsk pantomime. Det er en fengende historie fortalt med mye humor og fysisk aktivitet, med enkel scenografi og band på scenen.

Tom scene, bare folk

— Min bragd er å ha fått puttet inn det vi kaller «seriemime» inn i prosjektet, mener Underland (bildet under).

Han var i sin tid med på innføre uttrykksformen til Norge, hvor utgangspunktet er et tomt rom, der skuespillerne skaper alt som skjer og er på scenen hele tiden. Kropper og stemmer lager basis for publikums fantasi, og skuespillerne er både lydkulisser, scenografi, og karakterer.

— Det er snakk om en runde til, men også om å ta det videre ut i verden, til andre byer og land. Samtidig har jo jeg lært en hel masse, blant annet av formidlingsavdelingen ved operaen og hvordan de driver formidling på. Og dette er midt i blinken for den undervisningen jeg har for studenter på drama og teaterkommunikasjon, forteller Underland.

(Artikkelen er først publisert på hioa.no)