Studentene vil bidra til tverrfaglig samarbeid

Studentforeningen Barn oss imellom ønsker senteret Interact velkommen: Vi heier på den fremtidsrettede og profesjonsnære retningen senteret står for, skriver styremedlem i foreningen, Frank Aleksander Bræin.

Publisert   Sist oppdatert

Barn oss imellom representerer studenter fra ulike fakulteter og utdanninger ved Høgskolen i Oslo og Akershus, med et uttalt mål om å bidra til økt kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid.

Dette er lite tilrettelagt i flere av de gjeldende læreplanene, noe vi ønsker å sette et søkelys på.

Etter at NOKUT sa nei til Høgskolen i Oslo og Akershus om Senter for fremragende utdanning, har høgskolestyret diskutert hvorvidt prosjektet Interact skal få leve videre. Barn oss imellom håper styret ser poengene som Studentparlamentets leder Sunniva Braaten peker på i sitt innlegg i Khrono 15. november i år.

Braaten trekker frem alle som vil tjene på et slikt senter; studenter, arbeidslivet, fagmiljøene og Høgskolen i Oslo og Akershus. For ikke å snakke om barna vi kommer til å møte.

Senteret er en mulighet for å gjøre samtlige utdanninger presentert i prosjektet mer profesjonsnære. Tverrfaglig samarbeid er en del av arbeidslivet, og for barns beste kan kompetansen hos yrkesutøverne bli avgjørende.

Det er fra studentenes side et sårt behov for en arena der man kan få en felles forståelse for barnesyn og verdier, mulighet til å reflektere over profesjonenes perspektiver, og ikke minst muligheten til å snakke sammen på tvers av fakulteter og
utdanninger.

Frank Aleksander Bræin
Styremedlem, Barn oss imellom

Det er fra studentenes side et sårt behov for en arena der man kan få en felles forståelse for barnesyn og verdier, mulighet til å reflektere over profesjonenes perspektiver, og ikke minst muligheten til å snakke sammen på tvers av fakulteter og utdanninger.

Initiativet Barn oss imellom oppstod da foreningslivet, altså studentene, kom sammen om de samme utfordringene i utdanningene sine. Det var vesentlige deler ved utdanningen som manglet, nemlig det tverrfaglige perspektivet. Muligheten til å snakke fag på tvers av utdanninger var fraværende.

Vi ser Interact som positivt for vår kommende yrkeskompetanse. Det vil være viktig for læringsmiljøet og vissheten om å studere på et kommende universitet som legger vekt på dagens behov, som ser utfordringene i samfunnet og som velger å bidra med kompetanse og forskning. Kanskje vi faktisk kan gjøre en forskjell?

Tenk om vi kan si at vi har gått på den institusjonen som turte å satse, gutse og lytte til studentene sine? Som så viktigheten av å ta arbeidslivet på alvor? Som turte å peke fremover, vise retningen og sette anslaget for noe som vil bli vanlig å tenke for utdanningsinstitusjoner i kommende tid.

Tanken om tverrfaglig samarbeid er ikke ny, og det gjennomføres blant annet tverrfaglige prosjekt på Universitetet i Agder og Universitetet i Stavanger. Høgskolen i Oslo og Akershus, som en av de største profesjonsutdannerne i Norge, bør se til andre læresteder og utbyttet de får av å tenke progressivt og profesjonsnært.

Det er lov for Norges største høgskole å tenke de største tankene!

Studentene er ambisiøse på vegne av institusjonen, men det er tross alt fordi vi ønsker de beste kollegaene og de beste profesjonsutøverne i Norge. Det koster å skulle finansiere Interact, men har vi egentlig råd til å tenke smått?

Barn oss imellom støtter seg til Braatens utspill om at Høgskolen i Oslo og Akershus har en unik mulighet til å markere seg i samfunnsutviklingen og by på en utdanningsportefølje som henger med i tiden.

Uavhengig av utfallet i styret, kommer Barn oss imellom til å fortsette å synliggjøre viktigheten av tverrfaglig samarbeid. 15. og 16. februar inviterer vi alle studenter ved HiOA som skal jobbe med barn og unge på konferansen 2017.

I år handler det om et felles fokus på psykisk helse for barn og unge. Her ønsker vi å bidra til økt kunnskap, og kan hende bedre livs- og oppvekstvillkår for barn og unge.

Vi håper selvfølgelig de tilsatte ved HiOA og høgskolestyret dukker opp! Hvis studentene klarer å sette fokus på tverrfaglighet, bør også institusjonen klare det.

Les også: Tre grunnar til å satse på tverrprofesjonalitet