eksamensfusk

«Tross alt bare en svært liten andel som fusker»

Studentleder Andreas Trohjell understreker at fusk og juks er uakseptabelt, men at man må huske på at det er svært få av landets 280.000 studenter som forsøker seg på fusk.

Andreas Trohjell oppfordrer institusjonene til å bli flinkere til å utvikle bedre vurderingsformer enn flervalgseksamen.
Andreas Trohjell oppfordrer institusjonene til å bli flinkere til å utvikle bedre vurderingsformer enn flervalgseksamen.
Publisert Oppdatert

Flere universiteter melder om økning i antall saker om fusk. De endelige tallene for våren blir først klare tidlig i høst.

— Men når det er sagt er det ut fra henvendelsene jeg har fått fra fakultetene mye som kan tyde på at det vil komme unormalt mange saker til behandling i august og september, sier seniorrrådgiver Marius Stene Fuglum til Khrono.

— Jeg har aldri opplevd lignende.

Det sier sekretær for klagenemnda ved Universitetet i Agder, Ragnhild Skomedal, til NRK.

Skomedal forteller at de nå har 37 saker som skal til behandling i august, og ifølge NRK mener hun at det trolig er snakk om en mangedobling fra et «normalår».

— Kan skyldes bedre rutiner og mer fokus

Andreas Trohjell er leder i Norsk studentorganisasjon (NSO). Han trekker fram at noe av økningen man ser kan skyldes at institusjonene har hatt mer fokus på problematikken dette spesielle semesteret, og generelt sett har man fått bedre rutiner på å avdekke forsøk på fusk.

— Vi ser jo at studenter trekker fram at de har vært veldig frustrert over manglende kvalitet på undervisning, veiledning og vurdering i dette semesteret. Vi skal selvsagt ha nulltoleranse for fusk, og tatt i betraktning at vi har 280.000 studenter er tallene som avdekkes svært små, selv om man ser en økning, sier Trohjell.

Han trekker også fram at det er viktig å skille mellom de studentene som fusker med vilje, og de som er uheldige og gjør noe som medfører at de blir tatt i fusk.

— På skoleeksamener gjaldt dette typisk studenter som hadde glemt å ta ut mobilen av sekken, eksempelvis, nevner Trohjell.

— Må lage bedre vurderingsformer

Trohjell trekker fram at dette semesteret jo har vært spesielt både for studenter og ansatte, men at man jo ser at koronapandemien ikke er over og at dette vil prege også høstsemesteret.

— Da tenker jeg det er viktig at institusjonene jobber videre med å finne fram til enda bedre vurderings- og eksamensformer, enn det mange valgte denne gangen, sier han.

Han trekker fram at det kanskje er på flervalgseksamen man har sett samarbeid som går innenfor kategorien fusk.

— Utfordringen her er at senere i arbeidslivet så ønsker vi jo samarbeid. Den type vurderingsformer vi her ser tilsvarer altså i liten grad virkeligheten, påker Trohjell.