Siste fra forsiden:
Kortnytt
Bursdagskalas for barnehagebarn
Barnehagebarna avsluttet dagen med pølse og jus - akkurat slik en bursdagsfest skal være. NLA Høgskolen 6. mai hadde barnehagelærerutdanningen ved NLA Høgskolen fest. Utdanningen feiret sine første 25 år ved NLA, og hadde invitert barnehagebarn til en dag fylt med lek, læring og opplevelser.
Gjennom varierte stasjoner på Kalfaret i Bergen fikk barna utforske alt fra digitale verktøy og formingsaktiviteter til naturfaglige oppdagelser, sang og fysisk lek. Og været i Bergen viste seg fra sin aller beste mai-side.
UiS-institutt legges ned
Styret ved Universitetet i Stavanger (UiS) vedtok torsdag enstemmig å legge ned Institutt for energiressurser fra 1. august 2025.
Bakgrunnen er svake søker- og studenttall over tid. Blant annet har bachelor i geovitenskap hatt nullopptak siden høsten 2023.
I tillegg har Instituttet Master i geovitenskap og energiressurser og Master i computational engineering.
Rektor Klaus Mohn sa på styremøtet at nedlegging av instituttet er en del av omstillingsprosessen ved UiS.
— Vi må lete etter lys og lykte etter måter å utnytte ressursene best mulig på, slik at vi får mer igjen for hver krone, sa han.
Mohn sa videre at justeringer og organisasjonsstrukturen er nødvendig og at hvis ikke instituttet legges ned må fakultetet kutte på andre områder.
Etter vedtaket i styret reduseres antall institutter ved Det teknisk- naturvitenskapelige fakultet fra 7 til 6.
Forventede besparelser er 4-6 årsverk over tid, tilsvarende 5-7,5 millioner kroner. Ingen ansatte skal sies opp, men overføres til andre institutter.
Styret ved UiS møttes torsdag digitalt og vedtok å legge ned Institutt for enegriressurser. Her fra et tidligere møte. Tord Paulsen Tre finalister til Holbergprisen i skolen
Elevgrupper fra videregående skoler over hele landet har bidratt med forskningsprosjekter innen samfunnsvitenskap og humaniora til Holbergprisen i skolen. Tre prosjekter er videre til finalen i Bergen i juni.
– Jeg er imponert over selvstendigheten elevene fremviser i alt fra valg av tema til forskningsprosessen og refleksjoner deres rundt styrker og svakheter ved egen forskning, sier juryleder Åsta Dyrnes Nordø i en pressemelding.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordthun kunngjør vinneren av Holbergprisen i skolen 5. juni. Tre grupper vil i forkant presentere egne forskningsarbeider under Holberguken. De vinner henholdsvis 30.000, 20.000 og 10.000 kroner i 1,. 2. og 3.-premie.
Dette er årets tre finalister:
- Drammen videregående skole i Buskerud, med prosjektet «Deltakelse i fritidsaktiviteter», av Linnéa Sofie Hermansen-Lind.
- Valler videregående skole i Akershus, med prosjektet «Men du ser ikke syk ut» av Vilde Seip Frydenlund.
- Ålesund videregående skole i Møre og Romsdal, med prosjektet«Hva er det beste starttidspunktet på skolen for elevers søvnlengde?», av Rakel Rasmussen Folkestad, Linnea Aleksandra Ytterland, Nyan Linn Kyaw-Thwin, Finn Lehmann og Viljar Bell.
Prisutdelingen vil skje på Bergen katedralskole, der Ludvig Holberg selv gikk. Diplomene deles ut av årets vinner av Holbergprisen, Gayatri Chakravorty Spivak.
Årlig deltar rundt 1000 elever fra 20 utvalgte skoler i denne forskerkonkurransen.
Undersøkelse: Halvparten vet ikke hva de vil bli
En ny internasjonal undersøkelse viser at norske elever er blant de mest usikre når det gjelder fremtidig yrkesvalg. Nesten annenhver 15-åring klarer ikke å si hva de vil jobbe med som voksne.
Det skriver Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) i en pressemelding.
Leder for Kvalitet i karriereveiledning i HK-dir, Ingjerd Espolin Gaarder, forteller at dagens tall på usikre ungdommer er nesten dobbelt så høyt som for ti år siden.
Lavt presterende elever og elever fra ressurssterke hjem er mest i tvil på hva de vil bli.
— Dette utfordrer forestillingen om at det bare er elever med svake forutsetninger som trenger støtte i karriereutvikling, uttaler Espolin Gaarder.
Svenske elever ser ut til å være litt tryggere på valgene sine, mens ungdommer i Danmark og Finland er enda litt mer i villrede enn de norske, viser den ferske undersøkelsen.
— Når det finnes så mange muligheter og arbeidsledigheten er lav, kan det faktisk gjøre det vanskeligere å velge. Derfor er det ekstra viktig at unge får god karriereveiledning og deltar i flere ulike aktiviteter som gir innsikt i hva slags jobber og utdanninger som finnes, sier Espolin Gaarder.
Ola Borten Moe sentral i ny tankesmie
Ei ny tankesmie ser nå dagens lys. Den heter Mime og vil bidra med perspektiver sett fra andre steder enn Oslo.
Sentrale aktører er tidligere sjefredaktør John Arne Moen i Trønder-Avisa, tidlligere forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe og stortingsrepresentant Sivert Bjørnstad fra Frp.
Moen skriver på Facebook:
«Vi er ikke ute etter å etablere en ny konfliktlinje mot «Oslo». Dét er alt annet enn hva vi trenger i dagens situasjon. Men vi mener helt oppriktig at alt for mye definisjonsmakt ligger innenfor grensene av landets største kommune. Faren for at viktige perspektiver går tapt når et relativt avgrenset miljø resirkulerer hverandres problemstillinger og påvirker hverandres holdninger, er åpenbar.»
Om et par uker kommer en podcast, deretter er målet å bygge tankesmia opp skritt for skritt, mening for mening, artikkel for artikkel, ifølge Moen.
Ola Borten Moe skal være med og tenke tanker i den nye tankesmia. Javad Parsa Meklingen i staten starter i dag
LO Stat møter i dag — tirsdag — staten ved Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet til oppstartsmøte i meklingen for tariffoppgjøret i staten.
Meklingsfristen er ved midnatt 27. mai.
30. april ble staten og Akademikerne, Unio og YS Stat enige om lønnsoppgjøret. Men det ble brudd mellom staten og LO Stat, som ved universitet og høgskoler blant annet betyr NTLs medlemmer.
— Statens tilbud hadde en fordelingsprofil som ikke var i nærheten av å gi en rettferdig fordeling av tilgjengelige lønnsmidler. Det siste tilbudet var en ren provokasjon, og det var umulig å akseptere, sa LO Stat-leder Elisabeth Steen da bruddet var et faktum for en knapp uke siden.
— Vi går inn i meklingen med tro på at vi skal finne en løsning innen fristen. Men det blir utfordrende, og vi er avhengig av at staten vil bevege seg mer enn det de gjorde under forhandlingene, sier Steen i en pressemelding.
Det er riksmekler Mats W. Ruland som leder meklingen.
Elisabth Steen. leder i LO Stat og forhandlingsleder i meklingen, sier at forhandlingene blir utfordrende. LO Stat Stanser alle nye tilskudd til Harvard
Utdanningsminister Linca McMahon sier Trump-administrasjonen ikke lenger vil gi føderale tilskudd til Harvard-universitetet.
– Harvard vil ikke lenger være en offentlig finansiert institusjon. Istedenfor kan de operere som en privat-finansiert institusjon, med sin enorme stiftelseskapital og ved å drive pengeinnsamling fra deres mange, rike alumni, skriver McMahon i et brev publisert på X mandag kveld.
I det tre sider lange brevet kommer McMahon med en rekke anklager om lovbrudd Harvard skal ha begått.
En talsperson for Utdanningsdepartementet sier at Harvard må imøtekomme kravene til administrasjonen for at de skal få igjen pengestøtten, ifølge The Harvard Crimson. Harvard svarer at direktivet er gjengjeldelse for at universitetet saksøkte Trump-administrasjonen, og et forsøk på å kontrollere Harvard.
Fra før har Trump-administrasjonen frosset over 24 milliarder kroner i føderale tilskudd til Harvard. Da svarte universitetet med å saksøke Trump-administrasjonen.
Student vant nasjonal inspirasjonspris
Ina Cabanillas Hansen vant prisen Årets unge inspirasjon for sitt engasjement innenfor inkludering, fellesskap og studenters psykiske helse.
Hansen står bak appen Study Buddies, som hun utviklet etter at hun ikke fant noen å skrive oppgaver med som student på Handelshøyskolen BI.
– Dette er det største som har skjedd meg profesjonelt. Personlig betyr det alt. Jeg startet Study Buddies fordi jeg selv slet med å finne min plass som ny student, nå får jeg en nasjonal pris for å ha gjort det lettere for andre. Det er ganske sterkt, sier Hansen i en pressemelding.
Prisen deles ut av Her Awards, som hedrer kvinner som skaper endring. I jurybegrunnelsen står følgende:
«Vinneren har vist et sterkt engasjement for å skape positive endringer for studenter og unge. Med plattformen Study Buddies jobber hun aktivt for å motvirke ensomhet og utenforskap, og hun har blitt en viktig stemme for inkludering og mangfold. Ina har vært åpen om egne erfaringer og brukt sin stemme til å styrke andre – både innen psykisk helse og i debatten om generasjonsforståelse.»
Ina Cabanillas Hansen under prisutdelingen Her Awards. Her Awards