<p>Professor Liv Merete Nielsen ved Institutt for estetiske fag ved HiOA tar seg en kaffekopp i vårkulda iført sin egenutviklede, rundstrikkede kroppsvarmer.</p> Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Professor Liv Merete Nielsen ved Institutt for estetiske fag ved HiOA tar seg en kaffekopp i vårkulda iført sin egenutviklede, rundstrikkede kroppsvarmer.

Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Får HiOA-penger til «jentevarmer»

Professor Liv Merete Nielsen fryser så lett på rumpa, men liker å gå tur. Slik fikk hun idéen til en rundstrikket kroppstube. Høgskolen har gått inn med aksjekapital i det nystartede selskapet hennes.

Publisert   Sist oppdatert

Styret ved HiOA er muligens også av det frøsne slaget. Nylig vedtok de å kjøpe aksjer for 125.000 kroner i det nystartede selskapet Tjubi as. På eiersiden er i tillegg Liv Merete Nielsen og Kjeller Innovasjon. Kommersialiseringen av Tjubi er et faktum, og plagget ble lansert under jenteskirennet Inga Låmi på Lillehammer i mars.

– Dette er jo veldig morsomt for meg, og ikke minst morsomt å se hvordan en idé kan realiseres. Jeg håper at dette kan stimulere andre til ikke å la sine gode idéer bli liggende i skuffen, sier Liv Merete Nielsen, som er professor ved Institutt for estetiske fag ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

Faglig interesse

Hun mener samtidig at Tjubi-prosjektet har faglig interesse for instituttet og er et eksempel som hun selv kan bruke i design-undervisningen. Ikke minst synes hun det bærekraftige aspektet ved plagget er relevant for studentene.

–  Jeg tenker at dette er et produkt som kan erstatte flere andre, slik at vi kan ha færre klær som kan brukes i flere sammenhenger. Dette er et viktig aspekt i design-undervisningen, sier hun.

Jeg håper at dette kan stimulere andre til ikke å la sine gode idéer bli liggende i skuffen.
Liv Merete Nielsen
Professor og oppfinneren bak Tjubi

Allsidig plagg

Tjubi er et kroppsnært og varmt plagg som kan brukes som et slags skjørt, kjole, stort skjerf, eller akkurat som man vil. Den første versjonen er i grå alpakkafiber, men selskapet har planer om å utvide med flere farger og materialer.

 Jeg tenkte først på den som et sportsplagg, for når jeg går fra hytte til hytte i Jotunheimen trenger jeg et lett, varmt plagg som har mange funksjoner. Sekken skal jo være lett. Etter hvert har det gått opp for meg at det kan brukes til mye mer, for eksempel til å dra utenpå andre plagg på vei til og fra jobb eller trekke på seg i kalde, norske sommerkvelder. Det er et veldig anvendelig plagg, sier hun.

På nett og festivaler

Liv Merete Nielsen understreker at hun ikke er noen forretningskvinne. Hun skal først og fremst fortsette å undervise og forske, og overlater den kommersielle biten til høgskolens kommersialiseringspartner Kjeller Innovasjon.

Daglig leder i Tjubi as er Gro Mette Garmo fra Kjeller Innovasjon, og selskapet har kontorer i inkubatoren i Lillehammer Kunnskapspark. Plagget skal selges via Tjubis nettsider, men også på festivaler som for eksempel Litteraturfestivalen på Lillehammer, der det er mange damer som kanskje trenger å varmes i kalde maikvelder.

Vil lære av Tjubi

For HiOAs styre var det helt avgjørende at prosjektet skulle ha en faglig interesse for høgskolen. Kunnskapsdepartementet har gitt høgskolen fullmakt til å investere i nye selskaper som springer ut av forskning og utviklingsarbeid, forutsatt at det vil bidra til faglig utvikling og at pengene som investeres er virksomhetskapital, det vil si at de kommer fra oppdragsvirksomhet.

Forskningsdirektør Christen Krogh (bildet) legger vekt på at erfaringene med Tjubi vil komme høgskolen til gode. Krogh er også styremedlem i det nystartede selskapet.

 Erfaringene med Tjubi er anvendbare i undervisningen ved Institutt for estetiske fag og kanskje andre institutter på høgskolen, for eksempel når det gjelder design, produksjon, markedsføring, samt kurs i entreprenørskap, sier han.

Krogh viser til at Kunnskapsdepartementet forventer at høgskolen skal bidra til selskapsetableringer som er relevante for virksomheten.

– Vi går inn med virksomhetskapital for å bidra til dette, samt for å sikre at erfaringer fra tidligfasen i selskapet kommer tilbake til HiOA, sier Krogh, som understreker at investeringen blir gjort etter rent forretningsmessige prinsipper.