Einar Belck-Olsen og Hussaina Abdullahi tar tech. phil ved OsloMet i sommer. Foto: Øystein Fimland
Einar Belck-Olsen og Hussaina Abdullahi tar tech. phil ved OsloMet i sommer. Foto: Øystein Fimland

Skal lære å vurdere teknologiens rolle i samfunnet

Tech.phil. Universitetslektor Anthony Giannoumis ved OsloMet står for piloten på det nye universitetets alternativ til ex.phil: — Tech. phil er den naturlige utviklingen til ex.phil.

Publisert   Sist oppdatert
Fakta

Tech. phil

Emnet Technology and society skal bli en slags «tech.phil» som skal bidra til at flere studenter går inn i arbeidslivet med en grunnleggende forståelse for teknologi.

Kurset starter som en pilot på sommerskolen 2018 og skal fra 2019 undervises tre ganger i året.

Emnet skal dekke alt fra teknologidesign til prinsipper for programvareutvikling og juridiske spørsmål knyttet til digitalisering.

Kilde: OsloMet.no

I den tredje av fire uker i sommer tilbringer i underkant av 30 studenter dagen innendørs for å lære om teknologi og samfunn på OsloMet – storbyuniversitetet.

— Det har vært veldig intenst. Forelesninger har blitt brutt opp med oppgaveløsning og feltarbeid ut i byen for å observere hvordan teknologi er integrert og brukt i samfunnet, sier Einar Belck-Olsen (35).

Han og nigerianske Hussaina Abdullahi (20) forteller om fagdiskusjoner som setter igang tankeprosesser man ikke får ut av hodet igjen.

Dette har vært første gang jeg har opplevd forelesninger der jeg knapt klarer å vente på den neste.
Hussaina Abdullahi
Tech.phil-student, OsloMet

Unik mulighet

Hun tar faget som en del av den internasjonale sommerskolen på OsloMet og har fra før studert økonomi i tre år i Sør-Korea.

— Det har vært fantastisk hittil. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle forvente, det så spennende ut, men dette har vært første gang jeg har opplevd forelesninger der jeg knapt klarer å vente på den neste, forteller hun.

— Dette er helt nytt for meg med min økonomibakgrunn, og det er en helt unik mulighet til å ta del i og lære om teknologiutvikling. Jeg ser hvordan jeg kan ta del i å utvikle løsninger rundt selv de minste etiske utfordringene som dukker opp etter hvert som teknologien utvikles, sier hun.

— Hvorfor er dette så viktig?

— Det lærer oss å vokse. Vi trenger å gå gjennom en del prosesser for å forstå hvilke problemstillinger som dukker opp og hvordan vi skal takle dem, svarer Abdullahi.

Ingenting skjer i vakuum

Belck-Olsen er tidligere læringsmiljøansvarlig i Studentparlamentet ved OsloMet, og skal ut i full jobb til høsten.

— Jeg har jo bedt om å få et slikt kurs i tre år, så jeg må jo ta det nå, sier han, og legger til at et kurs som går mer i dybden på etikk og teknologi er noe han savnet gjennom hele sin bachelorutdanning i anvendt datateknologi.

Ifølge den nyutdannede ingeniøren er det langt mer kontakt mellom ulike fagdisipliner ute i samfunnet enn det er på utdanningene.

— Samfunnet påvirker teknologien som utvikles, og teknologien påvirker samfunnet. Som en teknologistudent har muligheten til å diskutere teknologi med andre disipliner og folk fra andre nasjonaliteter vært utrolig nyttig i seg selv.

Unikt utgangspunkt på OsloMet

Universitetslektor Anthony Giannoumis ved Fakultet for teknologi, kunst og design har ansvaret for emnet Teknologi og samfunn

— I kortform er hensikten å skape ny kunnskap om forholdet mellom teknologi og samfunnet, og gi en moralsk tyngde for studentene i deres arbeid med å skape og bruke teknologien og hvordan den eksisterer i våre liv, forteller han.

Giannoumis mener OsloMet med sin praksisnære profil gir et veldig spennende utgangspunkt for å tolke teknologiske problemstillinger filosofisk og bringe inn praktiske situasjoner.

— Når studenter ute i arbeidslivet møter nye oppgaver og teknologier skal de opptre etiske og bevisste rundt hvordan teknologien eksisterer i folks hverdag, utdyper han, og legger til:

— Dette er den naturlige utviklingen til ex.phil.