Sykepleiestudenters liter med faget anatomi, fysiologi og biokjemi. (Illustrasjonsfoto fra OsloMet, øvingspost).

Høy stryk blant studenter på sykepleie

Stryk. Resultatene fra nasjonal deleksamen i faget anatomi, fysiologi og biokjemi for studenter i sykepleie er klart: 22 prosent strøk, snittkarakter ble D.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Halvparten av sykepleiestudentene fikk C eller bedre på den nasjonale deleksamenen i anatomi, fysiologi og biokjemi. 22 prosent av studentene strøk.

— Resultatene er omtrent identiske med resultatene fra sist gang eksamen ble gjennomført. Med tanke på at anatomi, fysiologi og biokjemi er basisfag i utdanningen skulle vi gjerne sett bedre resultater, sier NOKUT-direktør Terje Mørland, i en pressemelding.

Han understreker at tidligere analyser viser at studentenes startkompetanse har mye å si for resultatene. Det vil si at institusjoner der studentene har lavt karaktersnitt når de starter, også får svakere eksamensresultater.

NTNU-studenter flinkest

Resultatene fra NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) viser at NTNU-studentene i Trondheim er overlegent flinkest i dette faget.

De har en snittkarakter på 3,4 i tall-verdi (skala fra 0-5, der 5 er best). Over 21 prosent på NTNU i Trondheim får A, og bare drøyt 7 prosent stryker. Resultatene er stabile i 2017 sammenlignet med 2016.

Nest best i gjennomsnitt gjør studentene det på den private Lovisenberg Diakonale høgskole, mens studentene ved Universitetet i Agder havner på en god tredjeplass.

Dårligst står det til ved Nord universitet, Mo i Rana/Helgeland, og UiT Hammerfest. Studentene har et snitt på 1,3 og en strykprosent på henholdsvis 47 og 45 prosent.

Snitt på D

4838 sykepleiestudenter var oppe til nasjonal deleksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi.

Den nasjonale gjennomsnittskarakteren landet på D (2,3).

Mørland er overbevist om at nasjonal deleksamen gir institusjonene en unik mulighet til å lære av hverandre:

— Dette er andre gang vi gjennomfører eksamen i fullskala – altså at alle sykepleieutdanningene i Norge deltar. Det betyr masse kunnskap som bør deles og brukes på tvers av lærerstedene. Jeg håper at fagmiljøene dykker ned i resultatene og bruker dem i arbeidet med å videreutvikle sykepleieutdanningene i Norge.

Sier institusjonene må skjerpe seg

Startkompe-tansen på studentene har økt, men resultatene har gjennom-snittlig ligget på det samme. Det er ikke bra og gir et signal om at utdannings-stedene har en jobb å gjøre.

Christian Størmnes

Leder for studentene i Norsk sykepleieforbund (NSFstudent), Christian Strømnes, er heller ikke fornøyd med resultatene, men mener det er institusjonene som har en jobb å gjøre.

— Startkompetansen på studentene har økt, men resultatene har gjennomsnittlig ligget på det samme. Det er ikke bra og gir et signal om at utdanningsinstitusjonene har en jobb å gjøre, sier Strømnes, til Sykepleien.

Samtidig sier Strømnes til sykepleie arnes medlemsblad han tror at økte karakterkrav for studenter på sykepleie som innføres fra høsten 2019 vil løse noe.

— Jeg tror det kan sikre at flere studenter får ståkarakter, men jeg tror at det viktigste for å sikre gode ståkarakterer er god og variert undervisning. Målsettingen kan ikke kun være at studentene skal stå, men også at de får gode karakterer. Vi er imidlertid veldig glad for kravet om 3 i norsk og matte, men skulle helst sett at det også inkluderte et karakterkrav på 3 i engelsk, sier Strømnes.

Forkurs og studentaktiv læring

Ingeborg Olaug Kamsvåg er nestleder undervisning - sykepleie, på NTNU.

Hun tror ikke det er en enkel ting som gir så gode resultater for NTNU Trondheim på disse prøvene, men mer møysommelig arbeid over tid med vekt på studentenes læring og forståelse samt høy såkalt inntakskvalitet.

— For det første har vi flinke studenter. Det er høye krav for å komme inn hos oss, sier Kamsvåg, men hun fortsetter:

— Vi tilbyr i oppstartsuken et innføringskurs i naturvitenskap til alle førsteårsstudenter. Dette er for å sikre et grunnleggende nivå hos alle våre studenter.

Kamsvåg forteller også at de har utviklet en god kultur for å blande litt gammeldags læringsformer som forelesninger, med mer moderne og mer studentintensive læringstilbud.

— Vi har en rekke seminarer der vi jobber med forståelse for disse grunnleggende fagene som man blir prøvd i på nasjonal deleksamen, og i tillegg har vi workshops som krever høy deltakelse fra studentene selv, forteller Kamsvåg.

Ikke fornøyd på Nord

Dekan Trine Karlsen ved Fakultet for sykepleie og helsevitenskap på Nord universitet sier de selvsagt ikke er fornøyd med resultatene på nasjonal prøve ved sine studiesteder Mo og Namsos.

— Som det påpekes av NOKUT-direktør Terje Mørland, ser vi også i våre analyser at studentenes prestasjon på denne eksamen er sterkt assosiert med deres startkompetanse. Ved Nord universitet varierer startkompetansen noe mellom våre studiesteder, sier Karlsen og legger til:

— Vi jobber kontinuerlig og systematisk med å styrke vår undervisning, og det er gledelig å registrere at dette har gitt seg utslag i forbedring av resultatene hos våre studenter i Levanger og Bodø. Vi vil fortsette vårt systematiske arbeid med studiekvalitet og forventer at det over tid vil gi effekt ved alle våre studiesteder, sier hun.

Resultater sortert etter strykprosent i 2017, med snittkarakterer per institusjon 2016 og 2017
StrykSnitt
2016201720162017
Nord - Mo i Rana (Helgeland)44,947,51,31,3
UiT - Hammerfest3145,51,71,3
UiT - Harstad33,945,41,71,5
Nord - Vesterålen3042,51,91,6
Høgskolen i Molde26,4741,82,11,5
Nord - Namsos**18,5372,11,4
UiT - Narvik3431,21,61,5
HiOA - Kjeller15,829,32,51,9
UiS26,528,41,81,8
HSN - Vestfold25,527,422,2
UiT - Tromsø17,426,22,52,1
HVL - Stord33,325,31,61,7
HSN - Porsgrunn39,224,21,62,1
Høgskolen i Innlandet - Kongsvinger*16,824,12,41,9
HiOA - Pilestredet26,623,722,3
Høgskolen i Molde - Kristansund25,923,51,82,4
Nord - Bodø37,423,41,62
HSN - Drammen33,9221,92,3
Høyskolen Diakonova17,320,52,62,4
Høgskolen i Østfold23,919,42,22,5
HiOA- Sandvika3119,41,82,2
HVL - Haugesund29,817,91,92,3
Høgskolen i Innlandet - Elverum*16,817,22,42,5
NTNU - Gjøvik2615,822,1
UiA - Grimstad12,114,72,42,4
NTNU - Ålesund14,214,72,42,4
VID - Oslo15,113,92,72,5
HVL - Bergen5,413,63,32,6
HVL - Førde5,612,532,5
Nord - Levanger**18,511,82,12,5
UiA - Kristiansand1010,92,93
Lovisenberg Diakonale Høgskole9,810,12,93,1
VID - Bergen14,192,92,8
NTNU - Trondheim8,17,43,43,4
Nasjonalt21,821,52,32,3
* I 2016 splittet vi ikke resultatene i Elverum og Kongsvinger. Tallene for 2016 er totalen for begge utdanningene
** i 2016 splittet vi ikke resultatene i Levanger og Namsos. Tallene for 2016 er totalen for begge utdanningene
Kilde: NOKUT

Fakta

Nasjonale deleksamener

NOKUT arrangerer nasjonale deleksamener for sykepleierstudenter i samarbeid med Nasjonalt profesjonsråd for utdanning og forskning innen sykepleie.

Alle høyskolene og universitetene som utdanner sykepleiere, deltar i prosjektet.

Den nasjonale deleksamenen omfatter emnene anatomi, fysiologi og biokjemi for studenter i bachelorgradsstudiet i sykepleie.

I tillegg arrangerer NOKUT hver vår nasjonal deleksamen for bachelorstudenter i revisjon og regnskap, samt i ametmatikk for grunnskolelærerstudenter.

Nasjonal deleksamen for lærerstudenter blir ikke arrangert studieåret 2017/18, men er forskjøvet ett år.

Kilde: NOKUT

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS