FM-bransjedagen på Pilestredet hadde over 100 påmeldte deltakere. Flere bedrifter stilte med stands for å komme i kontakt med studentene. Foto: Ketil Blom Haugstulen

Økonomilinje ønsker seg flere studenter

Studenter på Facility Mangement er de mest fornøyde på Fakultet for samfunnsvitenskap ved HiOA. På tross av dette fyller de ikke opp studieplassene.

Publisert Sist oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Under presentasjonen av resultatene fra studiebarometeret for 2016 ble økonomilinja Facility Management (FM) ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) trukket fram som best ved Fakultet for samfunnsvitenskap.

Selv om FM-linja har de mest fornøyde studentene, er den ikke like populær som da den startet opp. Derfor inviterte de potensielle og nåværende studenter til en bransjedag.

Bygger nettverk

To av personene som står bak bransjedagen er avgangsstudentene Idun Tangen Børrud og Jo Hoff Nordskar. De er svært fornøyde med resultatet de nå ser.

— Arbeidet med å arrangere dagen har vært sånn vi tror arbeidslivet er. Det har vært krevende, men også veldig inspirerende når man ser hva vi har fått til, sier konferansier Nordskar.

Det er lettere å få seg jobb hvis du har begynt med å bygge et nettverk tidlig.

Jo Hoff Nordskar

Vi ønsker å gjøre oss synlige som et attraktivt sted å jobbe for studentene.

Julie Dalene

De to arrangørene er stolte av at de gir studentene mulighet til å bygge seg opp et nettverk.

— Studentene får nå en sjanse til å vise ansiktet sitt og bli kjent med folk. Det er lettere å få seg jobb hvis du har begynt med å bygge et nettverk tidlig, sier Børrud.

Nordskar mener også at FM-linja åpner for tett tilknytning til bransjen gjennom studiehverdagen.

— Det som er kult med linja er at snittet i klassen er 25-27 år. Mange har jobb eller har jobbet i bransjen tidligere. Vi opplever derfor at vi møter bransjen og får en praktisk tilnærming til økonomistudiene, sier han.

Børrud sier det er viktig at det nå kommer flere FM-studenter etter det første kullet.

— Facility Management er ikke veldig kjent i Norge enda, så det handler det mye om å få studenter til å velge det, så vi får folk i bransjen senere også, sier hun.

Ikke like populært

Det er i hovedsak andre- og tredjeårsstudenter som har møtt opp for å snakke med de ulike bedriftene. Børrud forteller at de ikke har fått så stor respons fra førsteårsstudentene i forkant av arrangementet.

En av førsteårsstudentene som har møtt opp er Ching Yu. Han går førsteåret på økonomi og administrasjon ved HiOA og kan snart søke seg til FM-linja.

Yu er på bransjedagen for å finne ut hva Facility Mangement er.

— Jeg vet ikke helt om jeg ønsker å søke meg til det. Kanskje vet jeg mer i kveld etter å ha vært på foredragene. Men jeg tror bransjedagen kan bidra til å rekruttere førsteårsstudenter, sier han.

Ellen Nygard, høgskolelektor ved FM-linja og prosjektleder for bransjedagen, bekrefter at de har en stor jobb å gjøre med rekruttering. Facility Management er ikke lenger like populært som da det startet. Men hun har tro på at det vil ta seg opp igjen i årene framover.

FM-bransjedagen ble bevisst brukt som markedsføringsverktøy i rekrutteringen av førsteårsstudenter. Denne store gruppen studenter skal treffe sitt valg om fordypning mot slutten av februar, sier hun.

Mingling med bransjen

På bransjedagen var det ni aktører fra næringslivet med egne stands. En av bedriftene som kom for å møte FM-studentene er Compass Group. HR-rådgiverne Kristina Bråten og Julie Dalene forteller at de ser frem til å bli kjent med fremtidige arbeidstakere.

— Vi er først og fremst her for å rekruttere og bli kjent med potensielle arbeidstakere. Vi ønsker å gjøre oss synlige som et attraktivt sted å jobbe for studentene, sier Dalene.

Compass Group jobber i hovedsak med måltidstjenester, men merker at kundene deres krever mye av dem innen Facility Management.

— Vi må nå åpne øynene for de som sitter på den kompetansen man får fra FM-studiet, forteller Dalene.

De to representantene fra Compass Group er fornøyd med opplegget.

— Det er tydelig at studentene som står bak brenner for dette. De viser et stort engasjement og ønsker å skape en god bransjedag for studenter og næringsliv, er de enige om.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS