Klager på eksamen eller mobbing fra medstudenter eller lærere er typiske saker for et studentombud, mener Studentparlamentets nestleder Torbjørn Jonassen og fagpolitisk ansvarlig Suzanne Nordgård ved HiOA. Foto: Eva Tønnessen
Klager på eksamen eller mobbing fra medstudenter eller lærere er typiske saker for et studentombud, mener Studentparlamentets nestleder Torbjørn Jonassen og fagpolitisk ansvarlig Suzanne Nordgård ved HiOA. Foto: Eva Tønnessen

Vil ha eget studentombud

Studentene vil ha et eget ombud. Prorektor for utdanning er positiv til forslaget.

Publisert Oppdatert

I Studentparlamentets nye handlingsplan har de vedtatt en ny sak om etablering av eget studentombud. Torbjørn Jonassen er nestleder og Suzanne Nordgård er fagpolitisk ansvarlig i Studentparlamentet på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Begge er de godt fornøyd med den nye handlingsplanen som ble vedtatt på parlamentets møte denne uka. En av sakene de vil jobbe særlig mye med er forslaget om å etablere en stilling på høgskolen som studentombud.

— Vi ser et klart behov for en slik stilling. I dag er det jeg som fagpolitisk ansvarlig som tar meg av mange saker som det ville være naturlig for et studentombud å håndtere. Utfordringen er at mange av enkeltsakene tar svært lang tid, og krever en god del juridisk og faglig innsikt. Sakene tar mye tid og energi fra andre saker jeg egentlig burde jobbe med, sier Nordgård.

Sikre god behandling og kontinuitet

— Hvorfor en egen stilling?

— I dag er det studentrepresentanter som er valgt for et år av gangen som håndterer mange av sakene. Det betyr at man får lite kontinuitet i arbeidet, og stadig nye representanter må skaffe seg kontakter og sette seg inn i lover og regler. Hadde det vært en fast person i en slik stilling som satt over flere år, ville jobben vært mye enklere, sier Nordgård.

På høgskolen har man 51 verneombud for 1.700 ansatte. Det er på tide at de nesten 17.000 studentene ihvertfall får ett slikt ombud.

Torbjørn Jonassen

— Hva er en typisk sak for et studentombud?

— Det kan handle om klagesaker knyttet til eksamen. Det kan handle om mobbing fra medstudenter eller lærere. Egentlig typiske saker et verneombud blant ansatte jobber med. På høgskolen har man 51 verneombud for 1700 ansatte. Det er kanskje på tide at de nesten 17.000 studentene ihvertfall får ett slikt ombud, sier Jonassen.

Eksempel på klagesak

Nordgård forteller at hun nettopp har jobbet mye med en klagesak der en student klaget på karakter og gikk fra en dårlig karakter til stryk. Problemet var at saksbehandlingen tok så lang tid at fristen for å melde seg til fornyet eksamen var gått ut. Studenten fikk i første omgang bare beskjed om å sette livet sitt på vent et år. 

— Etter mye jobbing og et utall telefoner har saken funnet sin løsning, og studenten får ny eksamen nå. En typisk sak for et slikt ombud, forklarer Nordgård.

De to viser også til at Universitetet i Oslo (UiO) allerede har opprettet en slik stilling, og at ombudet på UiO forteller om svært travle dager.

— Det viser at behovet er der, og garantert også er det hos oss, sier Jonassen.

Vil kartlegge og støtte hvis det er behov

Prorektor for utdanning og regional forvaltning Olgunn Ransedokken var til stede på Studentparlamentets møte tirsdag kveld, der saken om et eget studentombud ble diskutert.

— Hva synes høgskoleledelsen om forslaget om et eget studentombud?

— Først en honnør til medlemmene av Studentparlamentet og parlamentsledelsen og til de studentene som engasjerer seg i studentdemokratiet ved HiOA. De jobber bra, sier Ransedokken.

— Jeg synes det er flott at studentene tar fatt i spørsmålet om vi skal ha studentombud ved HiOA eller ikke. I Læringsmiljøutvalget (LMU) ved HiOA vedtok vi i det siste møtet før sommerferien, 14. juni 2013, Handlingsplan for LMU 2013-2015. . Og i det avsnittet som tar for seg Organisatorisk læringsmiljø, er ett av punktene: «LMU skal … kartlegge behovet for studentombud på HiOA og spesifisere dette i årsplanen dersom det er et behov.»

Ransedokken forteller at dette punktet ble fulgt opp i første møtet i høst, som var fredag 13. september.

— Vi ble enige om at dette blir ett av de punktene vi vil prioritere i det kommende studieåret, med vekt på å «kartlegge behov», for så eventuelt være pådriver til at det blir opprettet et studentombud ved HiOA. Som prorektor for utdanning er dette et felt som jeg vil følge spent med på, og dersom det etter kartleggingen viser seg at det er et behov, vil jeg støtte det, sier Ransedokken.

Vil ha en digital høgskole

I tillegg til saken om eget studentombud, er hovedpunktene i den nye handlingsplanen for studentene eCampus, HiOAs strategi mot 2020, kvalitetssikring og plassproblematikk. I løpet av høsten skal Studentparlamentet meisle ut sin politiske plattform for sitt eCampus arbeid. 

— eCampus er en viktig sak for studentene. eCampus vil gjøre hverdagen til studentene enklere, og vi vil gjerne være en pådriver sammen med høgskolen for realisering av nye digitale samarbeidsmåter, nye undervisningsformer og nye digitale løsninger, sier Jonassen.

Jonassen var en av studentene som før sommeren fortalte om dataeksamen som ble gjennomført med penn og papir.

— Å sikre gode digitale løsninger for eksamen vil være en lettelse både for studenter og ansatte, mener han, og legger til at man i eCampus- programmet også kan og må tenke nytt rundt eksamensløsninger, sier han.

Jonassen legger til at det er viktig at man får en infrastruktur for digital samhandling mellom studentene på plass, og det er klart at videoopptak av forelesninger vil være et viktig skritt i riktig retning.

 

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!