<span class="caps">NSO</span>-leder Therese Eia Lerøen (t.h.) synes ikke universiteter og høgskoler som fusjonerer gjør nok for å slå sammen utdanninger. Her sammen med rektor Anne Husebekk ved UiT - Norges arktiske universitet under torsdagens konferanse i Universitets- og høgskolerådet.
NSO-leder Therese Eia Lerøen (t.h.) synes ikke universiteter og høgskoler som fusjonerer gjør nok for å slå sammen utdanninger. Her sammen med rektor Anne Husebekk ved UiT - Norges arktiske universitet under torsdagens konferanse i Universitets- og høgskolerådet.

— Utdanninger bør legges ned etter fusjoner

Therese Eia Lerøen, leder i Norsk studentorganisasjon mener det gir liten mening å fusjonere hvis ikke institusjonene er villige til å legge ned eller slå sammen fagmiljøer.

Publisert   Sist oppdatert

Det er på tide å gi slipp på enkelte fagmiljøer og i stedet fokusere på de områdene der den fusjonerte institusjonen kan bli skikkelig god, mener leder i Norsk studentorganisasjon, Therese Eia Lerøen.

Hun sier at institusjonsstyrene må ta seg sammen og sørge for at det ikke er utdanning i økonomi og administrasjon på alle fire campuser på samme institusjon, for eksempel.

Må gjøre jobben sin

— Det er styrenes ansvar å legge ned eller slå sammen fagmiljøer. Nå må de gjøre jobben sin og sørge for at dette skjer, sa Therese Eia Lerøen da hun holdt  innlegg på representantskapsmøtet i Universitets- og høgskolerådet (UHR) igår.

Rektorer og direktører fra landets universiteter og høgskoler var samlet til debatt på BI i Nydalen om fusjonene som foregår i universitets- og høgskolesektoren akkurat nå. Spørsmålet var hvordan bygge faglige miljøer og samtidig ivareta mangfoldet.

— Det er ikke noe poeng å ha størst mulig mangfold innen hver institusjon. Alle trenger ikke å gjøre alt, sa Lerøen, etter at hun hadde bedt de i forsamlingen som har økonomiutdanning ved sin institusjon om å rekke opp hånden. Omtrent halvparten i forsamlingen rakte en hånd i været.

— Se det ja, det stemmer vel sånn noenlunde. Omtrent halvparten av de akkrediterte institusjonene i landet tilbyr utdanning i økonomi og administrasjon. Det gir ikke mening, sa hun.

Hun viste også til at det er lærerutdanning 19 steder i landet og sykepleieutdanning 31 steder.

 Det er styrenes ansvar å legge ned eller slå sammen fagmiljøer. Nå må de gjøre jobben sin og sørge for at dette skjer.

Therese Eia Lerøen
Leder, Norsk studentorganisasjon

Geografisk nærhet er viktig for kvaliteten på forskning. Da må vi be folk om å flytte, og det er det ikke tradisjon for i Norge

Curt Rice
Rektor, HiOA

— Vi har ikke kommet så mye lengre, for institusjonene driver fortsatt og opprettholder det samme studietilbudet. Vår oppfordring er å ta vare på det beste fra de gamle institusjonene, og gi slipp på en del av det andre, sa hun.

Ber folk om å flytte

Rektor Curt Rice ved Høgskolen i Oslo og Akershus understreket at geografisk nærhet er viktig for å få til sterke fagmiljøer.  Han viste til forskning som er gjort ved Harvard Medical School, der forskerne undersøkte 35000 vitenskapelige artikler, og fant ut at geografisk nærhet mellom forskerne gir høyere kvalitet. Selv innen Harvard viste det seg at de som satt tettere sammen oppnådde bedre resultater.

— Dette forteller oss at geografisk nærhet er viktig for kvaliteten på forskning. Da må vi be folk om å flytte, og det er det ikke tradisjon for i Norge, sa han.

(HiOA-rektor Curt Rice, til venstre, sammen med rektor Bård Mæland ved Misjonshøgskolen diskuterte fusjoner på UHRs representantskapsmøte torsdag.)

Rice sa også at det fremdeles er utfordringer med å få tatt ut gevinster av fusjonen mellom Høgskolen i Oslo og Høgskolen i Akershus, til tross for at avstanden her kun er 25 kilometer.

— Det blir for betent å be folk flytte, sa han.

Større enheter

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen sa at det er nødvendig å opprettholde et desentralisert tilbud på enkelte utdanninger, for eksempel lærerutdanningene.

— Samtidig må vi se på hvordan man kan skape større og mer bærekraftige miljøer. Det er ikke gitt at alt skal fortsette der det er i dag, men noen ganger blir det en politisk diskusjon om sammenslåinger, sa han.

Isaksen forklarte at hele poenget med strukturendringene er å samle fagmiljøer og ta ut faglige gevinster. Han oppfordret institusjonene til å se til hverandre for å finne gode eksempler på hvordan dette kan gjøres.

— Det finnes allerede noen gode eksempler på dette, blant annet NTNU som samler det helsefaglige miljøet til et bredt fagområde etter fusjonen. Dette er ambisiøst, og et godt eksempel på at man bruker fusjonen til å skape høyere kvalitet og få ut faglige synergier, sa han.